אימון קשב וריכוז

אימון קשב וריכוז- מומחים
אימון קשב וריכוז- מומחים בישראל

אימון קשב וריכוז- מומחים בישראל

איתור מומחה בקליק!

אימון להתמודדות עם קשב וריכוז

"מדובר בקושי נוירולוגי"

הורים, אנשי חינוך ותלמידים למדו זה מכבר שהפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו- התפתחותית. כלומר- יש קונצנזוס שלא מדובר בעצלנות, לא מדובר בסרבנות, לא מדובר בלקות למידה (אם כי במקרה זה- אין מניעה שתלמיד כלשהו "יהנה" משני העולמות)- מדובר בקושי אובייקטיבי, שמקורו בחריגות נוירולוגיות הנוגעות בעיקר לפעילות באזורים הפרה- פרונטליים של המוח. תיאור כזה, שכולל מילים גדולות ורפואיות, עשוי להוביל להסתכלות על הפרעת קשב כמו שמסתכלים על כל "מחלה", ומכאן להוביל להנחה שהטיפול בהפרעת הקשב הוא אחד ויחיד- טיפול תרופתי.


אין לזלזל ביעילותו וחשיבותו של הטיפול התרופתי, המאפשר ללא מעט תלמידים להתנהל ביומיום תוך שמירה על ויסות יעיל (יכולת שהיא קריטית על מנת לצלוח את יום הלימודים), אך חשוב לזכור שבכך לא מסתכמת התמונה...

טיפול תרופתי- אליה וקוץ בה

בין אם מדובר בריטלין, קונצרטה, אדרל או כל תרופה אחרת שנרשמת עבור תלמידים המתמודדים עם הפרעת קשב, נטילת הכדור היומיומית טומנת בחובה אלמנטים נוספים מלבד השיפור בתפקודי הקשב.
נקודה ראשונה נוגעת לפסיביות- התלמיד מקבל את הסיוע שלו ממקור חיצוני (התרופה), ומתקבעת אצלו תפיסה שהתמודדותו על הקושי בעצם שייכת לתרופה, בעוד שלו (לתלמיד) אין בה כל חלק. ייקח- יסתדר, לא ייקח- לא יסתדר. יש שיחיו בשלום עם תפיסה זו, הרי בסה"כ הכדור הוא הגשר המאפשר לתלמיד לצלוח את התהום הפעורה בין תפקודי הקשב הלקויים שלו לבין דרישות הלמידה בכיתה ובהחלט ניתן לדמות את הכדור גם ל"קביים"- כמו שהקביים מאפשרים לאדם הסובל מנכות ללכת, כך התרופה מאפשרת לתלמיד לשבת בשיעור וללמוד. אלא שהדימוי הזה מחמיץ נקודה משמעותית- גם אם יש גשר מעל לתהום, האדם צריך לחצות אותו באופן פעיל על מנת להגיע ליעדו, וגם אם יש לו קביים, האדם צריך להפעיל איזשהו מאמץ גופני על מנת ללכת בעזרתם. תפיסה הרואה בתרופה את המפתח הבלעדי להתמודדות משדרת לתלמיד מסר בעייתי של חוסר מסוגלות ואף פוטרת אותו מאחריות להצלחה או כשלון.
נקודה שנייה נוגעת למחיקה של היבטים נורמטיביים יותר בהתמודדות עם הלמידה- כל תלמיד, בין אם הוא מתמודד עם הפרעת קשב ובין אם לאו, נדרש לפגוש במהלך הלמידה נושאים מעניינים יותר לצד נושאים משעממים יותר, מקצועות שהולכים לו בקלות לעומת מקצועות שהוא מתקשה בהם וכד'. תלמיד שהוא, הוריו ומוריו משליכים את כל יהבם על הטיפול התרופתי, מפתח לא אחת נטייה לראות בכל התחום הלימודי מקשה אחת, ומפספס את המורכבות הכרוכה במפגש עם תחומי הלימוד המגוונים והיכרות עם כישוריו, יכולותיו, חולשותיו והעדפותיו.

אימון בגישה אקטיבית להתמודדות

עם העלייה במודעות לבעייתיות של שימוש בטיפול תרופתי כפתרון קסם, הולך וצומח בשנים האחרונות התחום של סיוע לבעלי הפרעת קשב וריכוז בגישה של אימון. האימון הוא תהליך שנועד לצייד את האדם המתמודד עם ההפרעה במעין "ארגז כלים" על מנת לאפשר לו לקחת אחריות ולהפיק תועלת ורווח אישי מההתמודדות עם הפרעת הקשב. בכל תהליך האימון המתאמן נפגש עם מאמן, ויחד הם מנסחים וממקדים את יעדי האימון. באימון לתפקודי קשב וריכוז היעדים מן הסתם יהיו כאלה הנוגעים לפיתוח מוטיבציה ללמידה, איתור נקודות "מפילות", תעדוף משימות ולוח זמנים, חלוקה נכונה ומיטיבה של משאבים וכוחות וכד'. לאחר מכן בונים השניים יחדיו תכנית המוסכמת על שניהם על מנת לחתור להגשמת יעדים אלו, באופן מדורג ומותאם למצב של כל מתאן. תהליך כזה, במיוחד עבור תלמידים צעירים, מקפל בתוכו (מעבר לסיוע המשמעותי בהתמודדות עם תסמיני ההפרעה) מידה לא מבוטלת של העצמה והעברת מוקד השליטה והאחריות לידיו של התלמיד. תלמידים והורים רבים שעברו תהליכים דומים מתארים אותם כחוויה מבגרת ומשמעותית.

הידעת?
למרות שלרוב אנו מייחסים הפרעת קשב וריכוז רק לגילאי בית הספר ולגילאים צעירים, לאימון קשב וריכוז מגיעים לא פעם גם בוגרים המתמודדים עם ההפרעה, וחווים את השפעתה על תפקודם בעולם העבודה, הזוגיות והמשפחה.

אימון להפרעות קשב וריכוז- המומחים מסבירים..