תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבי פלד – אימון מתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

רבות נכתב ודובר על הפרעת קשב וריכוז, שדומה שהפכה לאחד הנושאים המרכזיים בסדר היום החינוכי והאקדמי מאז פרצה למודעות הציבורית אי שם בתחילת שנות התשעים. אחת הנקודות החשובות בהבהרת המשמעות של חיים עם הפרעת קשב וריכוז והתמודדות עמה, היא שלא מדובר בהפרעה אחת, בעלת סימפטום אחד ממוקד, אלא בפגיעה תפקודית במספר יכולות הנכנסות כולן תחת ה”גג” התאורטי של “קשב וריכוז”. התפקודים הפגועים כוללים את היכולת למקד קשב לאורך זמן (קשב מתמשך), היכולת לבצע מספר מטלות בו זמנית (פיצול קשב- “מולטי- טסקינג” בלעז), היכולת להימנע מהסחות דעת, היכולת “לעבור” עם הקשב ממטלה למטלה או מגירוי לגירוי והיכולת לנהל באופן יעיל ומותאם את משאבי הקשב. בנוסף, ההפרעה מלווה לעתים קרובות בהתנהגות היפראקטיבית ואימפולסיבית. בשורה התחתונה, מהתיאור הנ”ל ברור עד כמה מורכב האתגר עמו מתמודדים בעלי ההפרעה. האם בזה מסתכמים הקשיים והמכשולים? התשובה היא לא. אם נמקם את ההתמודדות עם ההפרעה בהקשר הרחב של חיי האדם, נבין שהמפגש בין מציאות החיים לתסמיני ההפרעה הופך את ההתמודדות למורכבת אף יותר.

הפרעת קשב וריכוז בגיל ההתבגרות

גיל ההתבגרות הוא תקופה לא פשוטה לאף אדם. כל נער ונערה מתמודדים עם קשת רחבה של שינויים במגוון חזיתות והיבטים: שינויים גופניים והורמונליים, שינו סדרי העדיפויות החברתיים (מעבר מהתמקדות במשפחה ובבית להתמקדות בקבוצת השווים, תחילתם של יחסים בין המינים וכד’), העלייה ברמת העומס והמורכבות הלימודית, גיבוש הזהות ותהליכי החיפוש אחריה, מחשבות על העתיד…כל אלה הם נושאים שתמיד מונחים על “שולחן העבודה” של המתבגר. עבור מתבגרים עם הפרעת קשב וריכוז- ניהול ה”שולחן” הופך למשימה כלל לא פשוטה. בנוסף לקשיים המאפיינים את גילם והשלב בו הם מצויים, מתבגרים אלה מתמודדים גם עם קושי משמעותי בתפקודים הניהוליים, בתכנון טרם עשייה, בניהול זמן ובבקרה על תפקודם. בנוסף, בגיל בו ההשוואה לבני קבוצת הגיל הופכת להיות משמעותית ורלוונטית במיוחד, מתבגרים אלו עלולים למצוא עצמם חווים נחיתות ותסכול מול חבריהם לכיתה, שנתפסים כמי שהכל הולך להם בקלות, ומצליחים להכיל ולהחזיק את המורכבות העצומה שמזמנת שגרת היומיום בגיל ההתבגרות.

אימון קשב וריכוז למתבגרים

אבי פלד, מאמן מומחה מנהל את “המרכז לצמיחה אישית וחברתית”, מצביע על יתרונותיו של אימון אישי על מנת לסייע למתבגר בהתמודדות עם הפרעת קשב וריכוז, תוך התייחסות להיבטים הייחודיים שנוספים להתמודדות זו בגיל ההתבגרות. בתהליך האימון, בעודו מלווה ונתמך על ידי המאמן, יכול המתבגר ללמוד ולשפר את כישורי ההתארגנות שלו, להבדיל בין “חשוב” ל”דחוף” בארגון סדר העדיפויות ולרכוש כלים לניהול טוב ויעיל יותר של חייו. בנוסף, יכול המתבגר לבחון מחשבות ואמונות שליליות לגבי עצמו (למשל- המחשבה שתמיד ייכשל אם ינסה להעז ולעשות), להתמודד עמן במקום לוותר ולהימנע מאתגרים- דפוס האופייני למתבגרים רבים החיים עם הפרעת קשב וריכוז.
האימון שמציע אבי פלד טומן בחובו מגוון יתרונות עבור המתאמן: שיפור ההרגשה והתפקוד היומיומי הכללי (ולא רק בהקשר של תפקודי הקשב או הלמידה), גילוי וחשיפה של יכולות וכישורים, התמודדות מובנית עם בעיה שנראתה עד כה כאוטית ומאיימת, שיפור המוטיבציה וכח הרצון וחיזוק הדימוי העצמי. אימון להתמודדות עם קשב וריכוז אינו רק כלי להתמודדות עם ההפרעה, אלא צעד ראשון בדרך לשיפור איכות חייו של המתאמן על אף הקושי והמכשלות.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה