הוראה מותאמת (הוראה דיפרנציאלית)

תפיסת ההוראה המותאמת היא: הכלה, וקבלת כל לומד על כישוריו, יכולותיו, וראייתו כיחידה שלמה בעלת פוטנציאל למימוש, מתוך תובנה שאין אנו יודעים מהן גבול יכולותיו….

- מידע, מאבחנים ומטפלים בישראל

הוראה דיפרנציאלית (הוראה מותאמת) 

תפיסת ההוראה המותאמת היא: הכלה, וקבלת כל לומד על כישוריו, יכולותיו, וראייתו כיחידה שלמה בעלת פוטנציאל למימוש, מתוך תובנה שאין אנו יודעים מהן גבול יכולותיו.

מכון שלם
מכון שלם

קשב וריכוז - אבחון דידקטי - אבחון פסיכודידקטי - לקויות למידה - מסוגלות הורית

ראשון לציון
מדיקל סיטי
מדיקל סיטי

קשב וריכוז - אבחון דידקטי - אבחון פסיכודידקטי - לקויות למידה - מסוגלות הורית

ירושלים
מכון שיר
מכון שיר

קשב וריכוז - אבחון דידקטי - אבחון פסיכודידקטי - לקויות למידה - הוראה מתקנת

פתח תקווה

מאבחנים ומטפלים בכל הארץ

מאבחנים ומטפלים בחיפה והצפון

מאבחנים ומטפלים באזור השרון

 ההוראה המותאמת מתייחסת למגוון שונות התלמידים תוך מתן מענה לרמות ולצרכים השונים של כל לומד (תלמיד). זכותו של כל לומד ליהנות  מתחושת ערך ההצלחה ביחס לעצמו ולחוות חוויות הצלחה.

ההוראה המותאמת החלה להתפתח בישראל בשנת 1978. היא יצאה מתוך העיקרון שלציבור הרחב אינטרס חברתי לרכוש השכלה וידע. אסור להשאיר את המתקשים בצד, יש לבצע התאמות ולפתח שיטות על מנת ליצור חברה מערבית לומדת ומתקדמת.

החינוך כמובן הוא אבן היסוד בעתיד המדינה ויש להשקיע את כל המשאבים הנחוצים על מנת להעמיד את דור העתיד.

עם השנים בשל קשיים ולקויות שאובחנו אצל תלמידים פותחו תוכניות התערבות במערכת החינוך, הפועלות בחטיבות-הביניים. הנחת המוצא הייתה שההוראה בכיתה ההטרוגנית, הנעשית דרך עבודה חינוכית, יוצרת מפגש בין תלמידים השונים זה מזה מבחינה תרבותית וחברתית. כמו כן הם נבדלים האחד מהשני ברמות היכולת וההישג, כל זה במסגרת כיתה אחת.

 ההטרוגניות נתפסת בכל התוכניות, כערך חינוכי ולימודי. אי לכך, המפתחים עמדו מול אתגר החידוש והיצירתיות בהיבט הלימודי.

כל התוכניות מדגישות שהאחריות לקידומו של התלמיד מוטלת על המורה. עליו לערוך שינויים פדגוגיים (כגון: שינוי שיטות הוראה, פיתוח חומרי למידה וכדומה) בהוראה בהתאם להטרוגניות בכיתה בה הוא מלמד. עליו להגמיש את שיטת הלמידה בהתאם לשונות ולבצע הערכה מגוונות כמענה לשונוּת בין הלומדים, שמתייחס להבדלים בין תלמידים ב"מאפייני הלומד" (סגנון למידה, סגנון חשיבה וכדומה).

מערכת החינוך מדגישה את חשיבות השמירה על מסגרת לימודים הטרוגנית, אינטגרציה ושוויון הזדמנויות, אך יחד עם זאת מאפשרת הקמתן של מסגרות ייחודיות (כגון בתי-ספר ייחודיים).

מחקרים שונים שנעשו בתחום  האינטליגנציה האנושית מעידים כי היא מאוד מורכבת.

גרדנר מצא כי לאינטליגנציה שבעה פנים: לשונית, לוגית-מתמטית, מרחבית, גופנית-תנועתית, מוסיקלית, בינאישית ופנים-אישית. בכל אחד מסוגי האינטליגנציה ניתן לפעול בשפה ובסמלים מתאימים (Gardner, 1991, 1993). במחקרים נוספים של גרדנר ועמיתיו שורטטו קווים לזיהוי השונוּת בין התלמידים, וכן דרכי הפעלה חלופיות לפיתוח היכולת האישית בתחומים שונים.

 

על

המוח האנושי הוא אחד הכלים החזקים ביותר שיש לאדם. זה שנים רבות שחוקרים מובילים בעולם מתפלאים מהיכולות של מוח האדם. למעשה, כל איש חינוך ומטפל מודע ליכולות והכוח שיש לילד. הנקודה היחידה היא, שיש למצוא את "הערוץ" עליו "משדר" הילד כלומר, נקודות החוזק שלו. הכוח קיים, ברגע שהדרך "נפרצת", הילד ולצדו גם ההורה, מופתעים מהיכולות "החדשות" שהתגלו אצל הילד. למעשה אין צורך  להתפלא ולהיות מופתע, אלא להאמין בילדים ובעצמכם.

אתי מץ הינה מחנכת, אשת חינוך ותיקה, ומאבחנת דידקטית מוסמכת המטפלת במגוון גדול של תלמידים וילדים בכל הגילאים. בזכות הידע והניסיון הרב אותו צברה, במרוצת השנים פיתחה אסטרטגיות במגוון תחומי דעת (קריאה, כתיבה, הבנת-הנקרא, מתמטיקה, ועוד) ובמרכיבים הניהוליים (תכנון וארגון, ניהול זמן, יוזמה עצמית, בקרה ועוד) אותם היא מקנה לתלמידיה במטרה לסייע ולהקל עליהם את הלמידה. עם זאת היא ממשיכה לפתח, להתפתח וידה עוד נטויה.

בעבודתה היא דוגלת בהתאמת סגנון הלמידה הייחודי של הפרט. היא מתייחסת לדרכי הקליטה, לתהליכי החשיבה, לדרכי עיבוד החומר, להתעניינות, להֲנִיעָה (מוטיבציה) ללמידה וכן להיבטים ריגושיים, כישרונות, מיומנויות חברתיות ועוד. בעצם התייחסותה לכלל תהליכים אלו בדרך עבודתה, היא מצליחה לסייע ללומד לשפר את תהליך הלמידה שלו.

אזור מגוריה בשומרון ועל כן עיקר פעילותה באזור זה, יחד עם זאת היא גם פועלת באזור השרון והמרכז.

מרכז נבון
מרכז נבון

קשב וריכוז - אבחון דידקטי - אבחון פסיכודידקטי - לקויות למידה - מסוגלות הורית

ירושלים
מרכז יהבים
מרכז יהבים

קשב וריכוז - אבחון דידקטי - אבחון פסיכודידקטי - לקויות למידה - מסוגלות הורית

גדרה
רחל שלום אליספור
רחל שלום אליספור

קשב וריכוז - הוראה מתקנת, לקויות למידה, אימון קשב וריכוז

ירושלים

מאבחנים ומטפלים בירושלים

מאבחנים ומטפלים באזור המרכז

מאבחנים ומטפלים באזור הדרום

רצונות
רצונות

קשב וריכוז - אבחון דידקטי - אבחון פסיכודידקטי - לקויות למידה - מסוגלות הורית

כפר סבא
תנוענת
תנוענת

קשב וריכוז - אבחון דידקטי - אבחון פסיכודידקטי - לקויות למידה - מסוגלות הורית

גדרה
עמותת מרום
עמותת מרום

קשב וריכוז - הוראה מתקנת, לקויות למידה, אימון קשב וריכוז

רמת השרון

הוראה מתקנת מכון מרום

איך להצליח בלימודים? כיצד לומדים למבחן? איך מארגנים את החומר? כיצד משננים וזוכרים אותו?
ב'מרום' תוכלו למצוא סדנאות לאסטרטגיות למידה והוראה מתקנת!

ענת ירדני – הדרכת הורים

הדרכת הורים – ענת ירדני, מעטים יחלקו על הקביעה לפיה הורות היא משימה מורכבת ומאתגרת. עוד פחות יחלקו על כך שהורות מעוררת, לצד תחושות חיוביות של אושר, סיפור…

הוראה מתקנת

הוראה מתקנת

חלק ניכר מהאוכלוסיה סובל מבעיות למידה, בדרגות חומרה שונות. בעיות אלה אינן נפתרות עם הזמן.

מרכז נדב דורון - טיפול בלקויות למידה

מרכז נדב דורון – הוראה מתקנת

מרכז נדב דורון הינו מרכז למידה המציע דרך ייחודית ומוכחת לטיפול בקשיי למידה. דרך הטיפול במרכז מבוססת על שיטת ניתוח התנהגות, אשר פותחה והוכחה מחקרית בארצות הברית, תוך שילוב דיסציפלינות שונות שיחד יוצרות מענה מקיף ואישי לכל תלמיד. מייסד ומנהל המרכז הוא נדב דורון- מנתח התנהגות מומחה, מרצה אורח באוניברסיטאות ומכללות…

נאווה פרץ

נאווה פרץ – הוראה מתקנת

אולי המקום הנכון להתחיל לדבר על כישורי למידה הוא מהזווית של לקויות למידה, וכך להבין את המונח דרך הבנת ההשלכות של פגיעה בו. לקויות למידה הן סדרה של לקויות התפתחותיות הפוגעות בכישורי הלמידה של האדם הסובל מהן. ללקויות למידה יש בדרך כלל בסיס נוירולוגי כלשהו, והן כרוניות…

מחפש מומחה

חייג המופיעים באתר - הם כאן לשרותך וישמחו לייעץ בכל עניין