תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

יעל אהרון – מרכז שורשים וכנפיים – שיטת אלבאום

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

למי מתאים טיפול בשיטת מרכז שורשים וכנפיים?

השיטה מתאימה לילדים , נוער סטודנטים ובוגרים עם קשיי קשב וריכוז וקשיי למידה שונים כגון:קשיי קריאה, כתיבה, קשיים בחשבון, קושי בהתארגנות, חרדת מבחנים,קשיים חברתיים, בעיה בוויסות החושי, ביטחון עצמי ירוד, דימוי עצמי נמוך ועוד..

מדוע לגוף חלק כה משמעותי בטיפול?

שיטת אלבאום הינה שיטה טיפולית גופנית המעניקה כלים אבחוניים המאפשרים לראות באלו מערכות גופניות יש קושי או חולשה היכולים להסביר קשיים תפקודיים שונים כגון: קשיי קשב וריכוז , קשיי התארגנות או קשיי למידה . חולשה יכולה להתקיים במערכת גופנית אחת או במספר מערכות. לדוגמה: במערכת ההצלבה, במוטוריקה העדינה, בשרירי גלגל העין ועוד. הגוף הוא הן הכלי האבחוני והן הכלי הטיפולי. לאחר האבחון אני מלמדת את הילדהבוגר טכניקות גופניות שמטרתן להכין את הגוף והמוח ללמידה תקינה וזורמת. הגוף מוציא לפעול את כל התפקודים שלנו, הן הלימודיים, הארגוניים והחברתיים ולכן כאשר אנו משפרים את מערכות הגוף, חל שיפור מקביל בתפקודים הרצויים.תוך תרגול אנו מעלים בהדרגה את רמת הקושי ומשפרים את הקואורדינציה. הטכניקות משפרות את רמת הריכוז, את ההבנה החשבונית, את הכתיבה ועוד.החלק הראשוני בתהליך הטיפולי הינו יצירת מערך כוחות ועוגנים דרך הגוף. במידת הצורך, נעשית עבודה במגע שמטרתה לווסת את התחושה העמוקה והטקטילית ולהגדיר את גבולות הגוף. במקביל, אני מלמדת את ההורים טכניקות של מגע שרצוי להכניס למרחב בין ההורים והילדים. נוכחות הגוף בטיפול מאפשרת פתיחת מרחב עם ילדים. ילדים אוהבים תנועה ונענים לה בשמחה. ” הקרח” נשבר בקלות וזו דרך נפלאה ליצירת קשר. דרך ההתנהלות של הילד הבוגר שאני רואה בחדר אני מוצאת את ההזדמנויות לעשות חיבורים לדפוסי חיים והילד יכול להתייחס לכך ולהעלות את המודעת לעניין.

דוגמה לעבודה עם דפוסי חיים דרך הגוף היא העבודה על הנשימה המודעת.בתרגילי נשימה שונים אנו שמים דגש על שאיפת האוויר,כליאתו בגוף לשניות ספורות ולנשיפה.ניתן לראות קשר ברור בין הקושי לכלוא את האוויר ולו לשתי שניות לבין אימפולסביות. ילד שיתקשה לכלוא אוויר הוא אותו ילד שיתקשה להתאפק בכיתה. עבודה ומודעות לכך יכולות לשפר זאת. ילד שמתקשה לשאוף אוויר ונושם באופן שטחי והישרדותי, יתקשה להתרכז בגלל רמת חמצן נמוכה במוח. תירגול ומודעות ישפרו מצב זה. ככל שמתקדמים בתהליך הגופני מתפנה לילד לבוגר אנרגיית חיים המשמשת ללמידה, ליצירה,ליצירת קשרים חברתים ועוד.

הגוף הוא מפתח נפלא לשאר הרבדים, דרכו ניתן להכנס לחשיבה, לרגש ולאנרגיה. תנועה גופנית מביאה לתנועה מחשבתית, יש קשר בין גמישות גופנית לגמישות מחשבתית , רגשית ואנרגטית.

רגש– יש קשר בין חיזוק הגוף לחיזוק הנפש. הצלחה בתרגילים, שיפור ושיכלול מערכות גוף משפרים את הביטחון של הילדהבוגר בעצמו.ישנן טכניקות המחזקות את כוח הרצון ואת היציאה מאזור הנוחות והפסיביות שמאפיינים ילדים עם קשיי קשב וריכוז. עמידה בתרגילים אלו מסייעת לילד לבוגר להאמין בעצמו. ילדים עם בעיות קשב וריכוז וקשיי למידה נעים על הקצוות של זהירות יתר לאימפולסביות. הם לעיתים מוותרים לעצמם בגלל חוויות עבר של אי הצלחה ולעיתים באופן גורף מוותרים על עצמם. הצלחה בתרגילים משפרת דפוס זה. הגוף הינו מראה של הנפש ודרכו ניתן ללמוד על המצב הרגשי של האדם. הגוף “אינו משקר” לעומת המילים. אני מלמדת את הילדהבוגר להפנות את הקשב פנימה ולחוש מה קורה לו בגוף, איזו תחושה מתעוררת, איזה צבע , מרקם או דימוי עולה.דרך ההפניה פנימה הילדבוגר לומד להתחבר אל הגוף בו מונכחים חלקי העצמי ולזהות סימנים ששולח הגוף במצבים של חוסר ריכוז ופיזור, במצבים של תיסכול או כל רגש המעורר רעש מבפנים. הילד לומד לזהות את הרגש,להרחיב את מנעד הרגשות ולפרוק אותם דרך צינורות הגוף (הידיים, הפה,הרגלים..) בדיבור, תירגול גופני, דרך כתיבה, ציור ודמיון. יחד אנו פותחים מרחב קסום המאפשר ריפוי וחיזוק, מרחב גמיש המאפשר זרימה ושבירת תבניות שהתקבעו. כשילד הבוגר מודע לכוח שלו ומרגיש מקורקע ויציב הוא פנוי להסתכל “לעולם בעיניים”. ליזום “לשלוח קצוות” לעולם, להעז, ליצור, כל אחד בהתאם לגילו.כל סערה פנימית או חיצונית תאפשר לו לשמור על שיווי המשקל הפנימי והוא ימצא את הכלים להתמודד עם כל מצב.
ניתן לקחת כדוגמה את הידיים לקשר בין גוף לנפש. הידיים מבחינה רגשית מקושרות לעשיה, ליוזמה, להוצאה מהכוח את הפועל. כאשר מחזקים את הידיים דרך הגוף בתרגילים שונים ניראה בשלב מסוים את ילדהבוגר יוזם , אקטיבי ותקשורתי יותר.

חשיבה –העבודה על דפוסי חשיבה מאפשרת לעצור, להתבונן ולבחור. לזהות מתי אני פועל מתוך “הטייס האוטומטי” ומתי עדיף להפעיל את ” הטייס המתכנן” .
את הדפוסים שאני מזהה בחדר דרך העבודה הגופנית, אני משקפת לילד לבוגר ומקשרת לדפוסי חיים. המודעות והשיחה יחד עם ההתחזקות והגמישות הגופניים וחשיבתיים, מאפשרים מצב של בחירה בדפוס חדש. אני משלבת עבודה עם קלפים טיפוליים המאפשרים לזהות ולעורר למודעות תהליכי חשיבה פנימיים.בנוסף, אנו לומדים להתחבר לחשיבה חיובית ולשפה פנימית מעצימה שמסייעת ליצור את מציאות הרצויה. אני משתמשת בטכניקות מתחום הדמיון המודרך, שהיא שפה של סמלים ודימויים . היה זה וולט דיסני שאמר:”,אם אתה יכול לחלום את זה אתה יכול לעשות את זה”.

אנרגיה– אנו לומדים על מרכזי האנרגיה בגוף. לכל מרכז אנרגטי צבע משלו . ילדים וגם בוגרים מתחברים בשמחה ובקלות לצבעים שהם תדרי אנרגיה ודרך בלונים צבעוניים ובועות אור בדמיון מודרך אנו מחזקים ומשפרים את הזרימה האנרגטית שבגוף ומשחררים חסימות . העבודה עם אבני הקריסטל מאפשרות כלי ריפויי אנרגטי נוסף, מאזן ומרגיע. לכל אבן יכולת מסוימת וכן לבחירה של הילד באבן שמושכת אותו יש משמעות. ילדים עם בעיות קשב וריכוז פעמים רבות מוצפים אנרגטית וחשוב לסייע להם לווסת מערכת זו ולהביא לאיזונה.

הדרכת הורים -ההורים שותפים פעילים במסע של ילדם. מטרת המסע הינה לעלות יחד על דרך המלך. ההורים הם העולם עבור הילד, דרכם הוא חווה את עצמו ורואה את השתקפותו. דרך עיניהם הוא לומד ותופס את עצמו. הילד אינו יצור אוטונומי לגמרי ולכן העבודה הטיפולית חייבת לגייס גם את הסביבה בה צומח הילד על מנת לתמוך בתהליכים השונים ולבסס אותם.בתוך סדרת המפגשים עם הילד, ישנם מפגשים מיוחדים המוקדשים לקשר הורה+ילד לשיפור התקשורת ביניהם ולחיזוק ולהעשרת המרחב שביניהם. בנוסף, אני מלמדת את ההורים את אותה שפה שאני מלמדת את הילדים, שפת הגוף ,המגע ושפה של תקשורת מקדמת ומעצימה. מעבר לדגש על הגבולות וחשיבות ההעצמה והעצמאות, אני מסייעת להורה להרחיב את זוויות הראיה על הילד, ללמוד להסתכל על ה”יש” והטוב וכך לחזק ולהעשיר את המשאבים הפנימיים של הילד והמשפחה.
אנו חיים בתקופה עמוסה שבה הזמן עם הילדים ברוב המשפחות אינו רב, ההורים עייפים ומותשים ממרוץ החיים. רצוי שהזמן המשותף יהיה מדויק , מתוכנן ואיכותי.

אשמח לעמוד לשרותכם בכל שאלה או עניין,
בברכה, יעל אהרון

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה