לקויות למידה

לקויות למידה- מומחים

לקויות למידה- מומחים בישראל

איתור מומחה בקליק!
לקויות למידה

כמו תופעות רבות השכיחות בקרב ילדים, גם היחס לתחום לקויות הלמידה עבר גלגולים רבים ושינויים עצומים בעשורים האחרונים. מה שבעבר נחשב סממן של עצלנות או משוכה בלתי-עבירה, מובן היום על ידי הורים, אנשי חינוך ותלמידים כעוד היבט של שוני בין התלמידים, הדורש טיפול וסיוע מתאימים, בדיוק כמו מגבלות ראיה המצריכות הרכבת משקפיים.
על אף ההתקדמות הרבה בהבנת התחום, תלמידים המתמודדים עם לקויות למידה חשים לא פעם שהם מתמודדים עם תפיסות שגויות של הורים, מורים וחבריהם לכיתה, וכי הם נדרשים לפעול במערכת שעדיין מתקשה ללכת לקראתם ולהתאים עצמה לאתגרים הייחודיים שלהם.

מהן לקויות למידה (וגם- מה זה לא...)

לקויות למידה הן קבוצה של לקויות התפתחותיות, במסגרתן נפגעת יכולתו של האדם לרכוש ידע ומיומנויות באופן התואם לנורמה המצופה מבני גילו. אם נפשט מעט את ההסבר, נאמר שעל מנת לרכוש ידע בתחום מסוים, האדם המתמודד עם לקות למידה זקוק ליותר זמן, יותר חשיפה לחומר וחזרות מרובות יותר על מנת ללמוד, לעומת אדם אחר בן אותו גיל (ובעל אותו מספר שנות לימוד). במקרים מסוימים, לקות הלמידה תתבטא בקושי של האדם לרכוש ידע דרך ערוץ מסוים, ויידרשו בנוסף גם דרכי הוראה הפונות לערוצים אחרים (למשל- לקות למידה בקריאה הדורשת אסטרטגיות למידה המשתמשות בתמונות או במידע שמיעתי).

כשאנו מדברים על לקויות למידה, לרוב אנו מתייחסים ללקות באחד משלושת תפקודי הלמידה הבסיסיים- קריאה, כתיבה ויכולת חשבונית. לקות בקריאה נקראת לרוב דיסלקציה, לקות הממוקדת בקשיי כתיבה וקשיים גרפו-מוטוריים- דיסגרפיה ותחום החשבון- דיסקלקוליה. בנוסף לתחומים אלה, יש לקויות הממוקדות בתחומים אחרים כגון לקות למידה בלתי- מילולית (NVLD), לקויות שפתיות ובנוסף- יש המכלילים גם קשיי קשב וריכוז תחת לקויות למידה (לאור העובדה כי גם קשיים אלה פוגעים בלמידה).

הוראה מתקנת כ"גשר" ללמידה

אחד המרכיבים המשמעותיים בהוראה מתקנת קשור להעדפה של תגמול על פני ענישה. סוגיית העונשים והחיזוקים היא משמעותית בכל תחומי החינוך, אך בעבודה עם תלמידים הסובלים מקשיים היא הופכת להיות קריטית. תלמידים בעלי לקויות למידה נושאים עמם לרוב מטען ארוך וכבד של כישלון, המוביל אותם לא פעם לפתח עמדה פנימית המתנגדת ללמידה, ומעורר חוויה של מצוקה כאשר הם נדרשים לגשת למטלות לימודיות.

מסיבה זו, הצמדה של "שכר" לעמידה במשימה לימודית והעדפתו על פני ענישה (שרק מתווספת למטען התסכול שהתלמיד סוחב עמו) עשויה להניע תהליך של "התפייסות" עם תחום הלמידה ולהשפיע רבות על המוטיבציה ועל בחירותיו של הלומד בהמשך הדרך.

באופן כללי, להוראה מתקנת חשוב להגיע מתוך ראייה של התלמיד כמכלול של יכולות, חולשות, מטענים, רגישויות ושאיפות. הבנה כזו מסייעת לא פעם לגייס את התלמיד לא רק להדבקת פערים במקצועות בהם הוא מתקשה, אלא לשינוי כללי בגישתו כלפי בית הספר.

הידעת?
בגלל הדגש המושם על טיפול במכלול השלם שהוא התלמיד, יש המכנים את ההוראה המתקנת בשם " הוראה מאבחנת- טיפולית".

אבחון והבהרת המושגים

במסגרת הבהרת המונחים הבסיסיים בתחום, חשוב במיוחד להבין מה לא נחשב לקות למידה: בתקופות שבהן ההבנה בתחום הייתה פחות נפוצה, לא פעם תוייגו תלמידים לקויי למידה כבעלי סוג של פיגור. בעוד שפיגור פירושו הנמכה משמעותית באינטליגנציה, לקויות למידה אינן לקויות אינטליגנציה. אדם המתמודד עם לקות למידה יכול להיות בעל מנת משכל ממוצעת, גבוהה מהממוצע או נמוכה מהממוצע. אחד המאפיינים של לקויי הלמידה הוא היותן של הלקויות ממוקדות בתחום מסוים, לעומת פיגור, המאופיין בהנמכה בכל היכולות.

נשאלת השאלה- אם לקויות למידה הן ממוקדות, מדוע פעמים רבות נראה כי התלמיד לקוי הלמידה מציג קושי בהמון מקצועות? שאלה טובה. הסבר אפשרי אחד יכול להיות שלקות בתחום אחד נותנת את אותותיה במגוון תחומים. לדוגמא: לקות שפתית או לקות קריאה הפוגעת ברכישת האוטומציה של הקריאה (היכולת לקרוא באופן יעיל תוך השקעת מינימום זמן ומאמץ), תשפיע על היכולת לקרוא ולשנן טקסטים במקצועות רבי- מלל, ותביא להנמכה בהישגי התלמיד במקצועות אלה. זה הסבר אחד. לצד זאת, קיימות אפשרויות נוספות...

ההשלכות הרגשיות של לקויות הלמידה

תלמידים המתמודדים עם לקות למידה מתמודדים לרוב עם מטען כבד של כישלונות עבר. פעמים רבות, עד שאותרו ואובחנו כבעלי לקות, זכו תלמידים אלה לביקורת מצד המבוגרים בסביבתם, ותוייגו כעצלנים או סרבני למידה והשקעה. לא פעם, עד השלב שבו אותרה לקות הלמידה, התלמיד כבר פיתח עמדות נוקשות של "אנטי" לכל הקשור להתמודדות עם מטלות לימודיות (דפוס זה עשוי להוות הסבר נוסף להשלכות הנרחבות של לקות הלמידה על כל תחומי הלימוד). את כל אלה חשוב שנזכור כאשר אנו ניגשים לאבחן, לסייע או פשוט לדבר עם תלמידים בעלי לקויות למידה.

הידעת?
בניגוד ללקויות נרחבות יותר (כמו פיגור, למשל) לקות למידה אינה נראית לעין, והיא מתבטאת רק בקונטקסט שבו האדם נדרש לעשות שימוש ביכולות הלמידה שלו. מסיבה זו, הסביבה הקרובה לא מזדרזת להעניק לתלמיד בעל הלקות את היחס האמפתי ולא-שיפוטי שהוא כה זקוק לו.


לקויות למידה- המומחים מסבירים..