- מידע, מאבחנים ומטפלים בישראל

דיסלקציה באופן כללי הינה לקוי למידה שלא מאפשר לאדם מסוים לקבל, להבין וליישם את מיומנויות הלמידה הבסיסיות. מדובר בלקות למידה (לרוב מולדת) המפריעה להליכים הקוגניטיביים, שכוללים ארגון, עיבוד וניתוח מידע המועבר במסגרת השיעורים השונים. דיסלקציה מתייחסת בעיקר לכישורי שפה הנדרשים לשם קריאה.
מכון שלם
מכון שלם

קשב וריכוז - אבחון דידקטי - אבחון פסיכודידקטי - לקויות למידה - מסוגלות הורית

ראשון לציון
מדיקל סיטי
מדיקל סיטי

קשב וריכוז - אבחון דידקטי - אבחון פסיכודידקטי - לקויות למידה - מסוגלות הורית

ירושלים
מכון שיר
מכון שיר

קשב וריכוז - אבחון דידקטי - אבחון פסיכודידקטי - לקויות למידה - הוראה מתקנת

פתח תקווה

מאבחנים ומטפלים בכל הארץ

מאבחנים ומטפלים בחיפה והצפון

מאבחנים ומטפלים באזור השרון

סוגי דיסלקציה

ניתן לאבחן ילדים הסובלים מדיסלקציה עוד לפני שהם מגיעים לבית הספר ומתחילים ללמוד לקרוא. ילדים אלה לא מצליחים לזכור מילים של שירים וחרוזים פשוטים. בדרך כלל גם היכולות הקוליות שלהם מוגבלות ויש להם אוצר מילים קטן. עם זאת, בכדי להכריע באופן גורף האם ילד מסוים סובל מתופעת דיסלקציה, יש לבצע אבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי וגם לשלול אפשרות שהבעיה נגרמת ממשהו אחר. המחקר על תופעת הדיסלקציה נעשה במסגרת דיסציפלינות רבות, אך אף מחקר לא מצא את המקורות והסיבות להופעת הדיסלקציה. אך הושגו הישגים מרשימים במיפוי הסוגים השונים של דיסלקציה, וכיצד התופעה יכולה להשתנות מתרבות לתרבות ומשפה לשפה, כאשר אופי השפה יותר פונטי, או יותר ציורי. עם זאת, החוקרים לא הגיעו לאחדות דעים לגבי החלוקה הקבוצתית של דיסלקציה. נכון להיום, החלוקה הרווחת ביותר כוללת בתוכה את הסוגים הבאים: דיסלקציה פונולוגית, דיסלקציה לקסיקלית, דיסלקציה וויזואלית ודיסלקציה משולבת הכוללת מרכיבים של הסוגים הקודמים.

  •  דיסלקציה פונולוגית

סוג זה של דיסלקציה מתייחס לבעיה בעיבוד מידע פונולוגי (קולי). הביטויים של דיסלקציה זו ניכרים כבר בשנות החיים הראשונות, והם מתבטאים בקשיי דיבור והתנסחות מילולית, כמו גם באוצר מילים דל יחסית למקובל בגילאי הפעוטות. אנשים מבוגרים הסובלים מדיסלקציה פונולוגית מתקשים לפענח קול אנושי או בהפעלת מיומנויות קריאה ואיות שלפני כן היו מספקות. הניסוחים של אנשים הסובלים מדיסלקציה פונולוגית הינם מאוד מסורבלים. הסיבה המשוערת של דיסלקציה פונולוגית הינה תהליכי עיבוד פונולוגיים לקויים במוח. קיימת רגישות נמוכה מאוד למרווחי זמן בתפיסה השמיעתית. כלומר, כאשר אדם הסובל מדיסלקציה פונולוגית נמצא במקום רועש, הוא מתקשה להבין את המתרחש סביבו, למרות שבאווירה שקטה הוא יכול לתפקד היטב.

  • דיסלקציה לקסיקלית

דיסלקציה זו מתבטאת בקושי להפוך מילה כתובה (שלא הייתה ידועה לפני כן) למילה מובנת וידועה. תופעה זו גורמת לטעויות איות רבות, ובדרך כלל מקבילה לבעיית דיסגרפיה, ששורשיה דומים וגורמים לקושי לכתוב מילה בצורה נכונה, למרות שהיא הייתה ידועה לפני כן.

  • דיסלקציה וויזואלית

דיסלקציה זו הינה הבסיס לבעיות הקריאה ממנה סובלים הדיסלקטים. בבסיס של סוג דיסלקציה זה עומד הרעיון שלשם קריאה של טקסט יש לבצע תהליך סריקה וויזואלי שמורכב ממבט, תנועות קופצות של העיניים על השורה. הבעיה הינה כאשר יש קושי להבדיל בין מהו הרקע ומהי האות שיש לקרוא, קושי למקד את העין בנקודה הדרושה, קושי לזכור את מראה המילה באופן כללי, והתמקדות בכל אות בנפרד. כמו כן, קיים בלבול בין אותיות שנראות דומה מלבד הבדלים שוליים. אנשים הסובלים מסוג דיסלקציה זה עלולים לסבול ממיגרנות קשות עקב המאמצים לקרוא רצף גדול של מילים.

על

  •  דיסלקציה משולבת

בקרב רוב הדיסלקטים ניתן למצוא שילובים שונים של סוגי הדיסלקציה. חוקרים סבורים שכל סוג של דיסלקציה נגרם מאותו מנגנון פתולוגי הקיים במוחם של האנשים הסובלים מדיסלקציה. מנגנון זה גורם להופעתם של רוב הסימפטומים המקובלים של דיסלקציה. למעשה, הסברה הינה שקיום של דיסלקציה וויזואלית ללא דיסלקציה פונולוגית אינו אפשרי. עם זאת, קיים הסבר הטוען שיש מנגנון לקוי שגורם לכל הסימפטומים והוא עיבוד נתונים איטי, שגורם להבנה שטחית ולא מלאה של חלקי דיבר, הברות, מילים קצרות, מיליות, וכל אלה בתורם לא מאפשרים לרכוש מיומנויות קריאה. זה מסביר גם את הקושי לעבד צלילים פונולוגיים ואף איטיות מוטורית. תיאוריה זו מקבלת חיזוק נוסף על ידי העובדה שדיסלקטים רבים לא יודעים להעריך נכונה את הזמן. כלומר, בעיית עיבוד מידע במוח גורם לכל בעיית דיסלקציה. עם זאת, גם כאן מדובר בתיאוריה בלבד, שלמרות שיש לה מספר טענות מומחשות – עדיין לא הצליחה להוכיח את עצמה באופן מלא.

 חלוקה נוספת של דיסלקציה הינה דיסלקציה מולדת ודיסלקציה נרכשת. דיסלקציה נרכשת עלולה להופיע עקב חבלה חמורה בראש, בקרום המוח או באזורים האחראיים על עיבוד המידע. במקרים אלה התופעה יכולה להיות זמנית ולעבור לאחר שהאדם יתרפא מהפגיעה, או להישאר ולהחמיר. כך או כך, הדבר ידרוש הסתכלות קבועה הן אצל רופאים וגם בקרב אנשי החינוך שיעזרו לאדם בפיתוח במיומנויות למידה אלה.

מרכז נבון
מרכז נבון

קשב וריכוז - אבחון דידקטי - אבחון פסיכודידקטי - לקויות למידה - מסוגלות הורית

ירושלים
מרכז יהבים
מרכז יהבים

קשב וריכוז - אבחון דידקטי - אבחון פסיכודידקטי - לקויות למידה - מסוגלות הורית

גדרה
רחל שלום אליספור
רחל שלום אליספור

קשב וריכוז - הוראה מתקנת, לקויות למידה, אימון קשב וריכוז

ירושלים

מאבחנים ומטפלים בירושלים

מאבחנים ומטפלים באזור המרכז

מאבחנים ומטפלים באזור הדרום

רצונות
רצונות

קשב וריכוז - אבחון דידקטי - אבחון פסיכודידקטי - לקויות למידה - מסוגלות הורית

כפר סבא
תנוענת
תנוענת

קשב וריכוז - אבחון דידקטי - אבחון פסיכודידקטי - לקויות למידה - מסוגלות הורית

גדרה
עמותת מרום
עמותת מרום

קשב וריכוז - הוראה מתקנת, לקויות למידה, אימון קשב וריכוז

רמת השרון
מיינד אנרגי טיפול בקשב וריכוז

™Mind Energy- דיסלקציה

במרפאת מיינד אנרג'י מטפלים בילדים ומבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז בשיטה חדשנית. מרפאת מיינד אנרג'י

קורקטיב- זה קורא והילד צוחק

ישנם ילדים, אשר למרות כל המאמצים אינם מתקדמים בקריאה.
הקריאה האיטית מהווה תעלומה להורים לילד החכם, אשר למרות כל הבדיקות הרפואיות התקינות, כל האבחונים וכל שיעורי ההוראה המתקנת, הקריאה עדיין מצרפת ועולה חשד לדיסלקציה.

מרכז נדב דורון - טיפול בלקויות למידה

מרכז נדב דורון – דיסלקציה

מרכז נדב דורון הינו מרכז למידה המציע דרך ייחודית ומוכחת לטיפול בלקויות למידה בכלל ודיסלקציה בפרט. דרך הטיפול במרכז מתבססת על שיטת ניתוח התנהגות, אשר פותחה והוכחה מחקרית בארצות הברית, תוך שילוב דיסציפלינות שונות שיחד יוצרות מענה מקיף ואישי לכל תלמיד. מייסד ומנהל המרכז הוא נדב דורון- מנתח התנהגות מומחה, מרצה אורח באוניברסיטאות ומכללות…

ענת ירדני – אבחון וטיפול בדיסלקציה

דיסלקציה מתאפיינת בקשיי קריאה וכתיבה. זוהי לקות מלידה, המשפיעה על כל עולם התקשורת של האדם הסובל ממנה. דיסלקציה היא אחת מלקויות הלמידה הבולטות. ניתן לראות כי מדיסלקציה סובלים אנשים בדרגות שונות, החל מקושי קל וכלה מקושי מורכב ביותר.

מחפש מומחה

חייג המופיעים באתר - הם כאן לשרותך וישמחו לייעץ בכל עניין