תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון בעיות קשב וריכוז אצל מבוגרים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים

בעבר סברו שתופעת הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים תחלוף בגיל ההתבגרות. כשם שאישיותו של הילד משתנה עם בגרותו, כך גם משנה הפרעת הקשב את אופייה ומאחר שבעבר לא הבינו את תופעת השינוי, סברו שההפרעות פשוט נעלמו. בקרב ילדים הפרעת קשב וריכוז מאופיינת על ידי שלושה מרכיבים קליניים: הפרעת הקשב והכוונה היא שהיכולת לקלוט נתונים ולהגיע לפתרון היא לזמן קצר בלבד, אימפולסיביות, כשהנטייה היא לפעול מחוסר שיקול דעת ובצורה פזיזה ופעילות יתר שמתבטאת בפעילות היפראקטיבית. מה שמתברר היום – שרוב הילדים הלוקים בהפרעות קשב, הופכים למבוגרים עם בעיות דומות.

התסמינים להפרעות קשב וריכוז בקרב מבוגרים

התסמינים אצל מבוגרים מתבטאים בעיקר בתחושה פנימית של חוסר מנוחה, יותר חוסר שקט פנימי מאשר היפראקטיביות אצל ילדים. בנוסף התסמינים הבולטים אצל מבוגרים הם בעיות ארגון, אימפולסיביות וקשיים בלימודים בנושאים מקצועיים. מבוגרים אלה סובלים מהישגים אקדמאיים נמוכים למרות יכולת שכלית טובה, הם בעלי קשיים ליצור קשרים חברתיים, מזגם אינו נוח, הם משנים מקומות עבודה לעיתים תכופות  בשל אי היכולת להחזיק מעמד במקום קבוע וסובלים מסף תסכול נמוך. מבוגרים עם הפרעות קשב הינם פגיעים ביותר ונוטים לכעוס במהרה. הם נתפסים כטיפוסים שמתקשים למלא משימות, שוכחים דברים, ממורמרים ולעיתים אפילו מדוכאים. מבוגרים עם בעיות קשב וריכוז מתמודדים שנים עם קשיים בתפקודם היום יומי. דברים אשר בעיני אחרים נתפסים כפשוטים לביצוע הופכים אצל מבוגרים עם בעיות קשב וריכוז לבעיה אמיתית הדורשת התמודדות לא קלה.

אבחון בעיות קשב וריכוז אצל מבוגרים

לפני שמתחילים באבחון בעיות קשב וריכוז אצל מבוגרים יש ראשית לשלול בעיות בריאותיות וגופניות ובעיות נפשיות, שלהם נדרש טיפול אחר. אבחון מתאים חשוב ביותר להבנת הקושי. ולכן יש ללמוד את הנושא היטב ולהיעזר באנשים מקצוענים בתחום. רוב המומחים ממליצים בחום על מבחן TOVA  שלטענת המומחים מכסה כמעט באופן מוחלט את אבחון הפרעת הקשב והריכוז. מבחן זה הינו שם כללי למבדקים ממוחשבים הבודקים את מערכת הקשב. בנוסף חשוב להיעזר במספר מבחנים. אם האדם חש קושי בלמידה יש לשקול אבחון דידקטי. אם מדובר בהסתגלות חברתית כמו מצב רוח ירוד וקושי לקשור קשרים חברתיים יש לשקול מבדק אצל פסיכולוג, שיכול להמליץ על טיפול קוגניטיבי התנהגותי ובאם הבעיה העיקרית היא קשב יש לבדוק את נושא השליטה ביכולת המיקוד בקשב ולהתייעץ עם רופא מומחה בתחום.

הטיפול המוצע למבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז

טיפול תרופתי – הטיפול התרופתי הוא הטיפול הנפוץ ביותר ובשוק מוצעות מספר תרופות כשהנפוצה והידועה ביותר היא הריטלין. לשימוש בתרופות תופעות לוואי וחשוב להתייעץ עם רופא ולהיות במעקב.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי – לאלו שאינם רוצים להשתמש בתרופות בשל החשש בתלות, מוצע הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי עם פסיכולוג.

כפי שצוין חשוב להתייעץ עם מומחים על מנת לקבל את הטיפול המתאים.

לסיכום

רבים מהמבוגרים עם בעיות קשב וריכוז אינם מודעים כלל לנושא הפרעות קשב וריכוז. רבים מהם, שחווים קשיים בחיי היום יום, בקשר הזוגי, במקום העבודה, בקשרים החברתיים לא מודעים לכך שהסיבות לכך נעוצות בעצם היותם סובלים מבעיות קשב וריכוז, המלווים אותם מילדותם. עוד בהיותם בבית ספר חשו שונים מחבריהם בעצם העובדה שלא הצליחו להגיע להישגים נאותים בלימודים, לא בגלל שלא רצו, אלא בשל חוסר היכולת להבין וחוסר היכולת להקשיב ולהתקדם בקצב של שאר התלמידים. מצב זה יצר בקרבם תחושה של כשלון ואכזבה, שלעיתים גררה אותם להתנהגות בלתי רצויה ובלתי נשלטת. וכך גם בחייהם הבוגרים. הם ממשיכים לנסות בלימודים האקדמאים והישגיהם נחשבים נמוכים למרות יכולתם השכלית הטובה. מצבם אינו ברור. גם במקומות העבודה הם חשים אכזבה. והנה היום, עם המודעות להפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים, שלא טופלו כילדים עם הפרעות קשב וריכוז, הם מגלים שיכול להיות שמצבם הנוכחי נובע עקב הפרעת קשב והפרעת ריכוז, ברגע זה נפתח בפניהם עולם חדש עם תקווה. הם ניגשים לטיפול, מאובחנים, מקבלים את הטיפול המתאים ומגלים שלא מאוחר מדי. לפתע הם מסוגלים להקשיב, הם רגועים, הם מתמידים בעבודה, הם מצליחים בחיי הזוגיות ומגיעים להישגים לימודיים טובים. התסכול שמלווה אותם שנים נעלם!

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה