תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון דידקטי לעומת אבחון הפרעות קשב וריכוז – דומה אבל שונה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מהו אבחון דידקטי ובאילו מצבים שולחים ילדים לבצע אבחון?

אבחון דידקטי זהו תהליך של בחינת היכולות הלימודיות של ילדי בית ספר. הגילאים הממוצעים שבהם שולחים ילדים לאבחון זה – מגיל 7 עד 17. מטרת אבחון דידקטי, זה לבדוק האם לילד יש ליקויי למידה באחד מיסודות הלימוד הבאים: קרוא, כתוב, חישוב מתמטי ולימודי שפה זרה. כאשר לאחר אבחון דידקטי, שאורך ארבע עד שש פגישות, המאבחן מגיע למסקנה שלילד יש בעיות באחד או בכמה מתחומי לימודים אלה, ניתנות הוראות חדשות למורים. אבחון דידקטי מאפשר לקבל הקלות מסוימות במבחנים ובלימודים באופן כללי. במידה ויש לילד ליקויי למידה, מומלץ שתהיה לו דרך להתמודד עמן ללא לחץ וביקורת מצד הממסד החינוכי. חשוב ליזכור זאת בזמן אבחון דידקטי – שהדבר נועד לעזור ולא לפגוע בילד שלכם. אבחון דידקטי נעשה בגיל שבו ילדים כבר עברו את השלבים הראשוניים של התהליך הלימודי. עם זאת, ישנן בדיקות נוספות הקשורות למאפיינים המשפיעים על הלימודים. מדובר בבדיקות לאבחון הפרעות קשב וריכוז.

 מהן הפרעות קשב וריכוז?

הפרעות קשב וריכוז אינן קשורות לליקויי למידה אותן בודק אבחון דידקטי. בעוד אבחון דידקטי בודק יכולות קליטה של חומרי לימוד מסוימים, אבחון הפרעות קשב וריכוז בוחן מאפיין ספציפי מאוד של מוח הילד הגורם לו לתפקד בצורה שונה בכל תחומי החיים, לא רק במסגרת הלימודים. הפרעות קשב וריכוז נועדו לבדוק מצב שבו יש פעילות עצבית לקויה באונה המצחית קדמית של המוח. פעילות זו מונעת מהילד להתרכז לאורך זמן בפעילות אחת מסוימת. הפרעות קשב וריכוז קשורות פעמים רבות גם לתופעות של היפראקטיביות מוגזמת. היפראקטיביות זו מפריעה פעמים רבות בעיקר למורים או לגננות. אבחון הפרעות קשב וריכוז נעשה בעזרת מספר מבחנים מקיפים. בין השאר, קיים מבחן TOVA הנחשב כמבחן יחסית מהימן לקביעת הפרעות קשב וריכוז. עם זאת, מומלץ לפנות לאבחון מקיף עד כמה שאפשר, בכדי שהתשובה תהיה מדויקת בצורה מקסימאלית.

  האם יש קשר בין הצורך לבצע אבחון דידקטי לבין הפרעות קשב וריכוז?

לכאורה, אבחון דידקטי ואבחון הפרעות קשב וריכוז אלו תחומים שונים לגמרי וכלל לא קשורים זה לזה. עם זאת, ניתן למצוא מקורות מידע רבים המאחדים בין השניים. למעשה, מה שמשותף לשתי התופעות הינה העובדה שאבחון חיובי שלהן גורר לשינויים מרחיקי לכת עבור הילדים. שינויים שיש לדעת להתמודד איתם בצורה נכונה ברמה האישית והמשפחתית. עם זאת, יש גם הבדלים משמעותיים בין התופעות. בעוד שהתוצאות של אבחון דידקטי רלוונטיות בעיקר לתקופת בית הספר, שאחריה הילד יוכל למצוא עיסוק שבו הוא מצליח, הפרעות קשב וריכוז משפיעות לא רק על התפקוד בבית הספר, אלא על כל תחומי החיים לאורך כל חייו. הפרעות קשב וריכוז המאובחנות בילדות נשארות גם בחיים הבוגרים. יתר על כך, אנשים מבוגרים רבים סובלים מבעיות אלו, אך משום שבתקופת ילדותם לא הייתה מודעות כה גבוהה להפרעות קשב וריכוז, לא ניתן להם טיפול הולם ולכן הם סובלים ללא עול בכפם ופעמים רבות גורמים סבל גם לסובבים אותם.

 החשיבות של התמודדות נכונה עם בעיות קשב וריכוז או אבחון דידקטי

כאשר מדובר בילדים צעירים, כל תהליך שכזה, בין אם מדובר בפגישות לשם אבחון דידקטי, או אבחון הפרעות קשב וריכוז, זה עלול לגרור מצב של טראומה עבור הילד ולהזיק להתפתחותו התקינה. לכן, חשוב מאוד להעמיד דברים על דיוקם ולא לעשות מתהליך אבחון יותר ממה שהוא. כל אדם וכל ילד הינם מיוחדים, אך המערכת צריכה למיין את כולנו לקטגוריות. לכל אדם יש את היכולות שלו ואת הכישורים האינדיבידואליים שלו שאי אפשר לכמת אותם באופן שווה עבור כולם. חשוב שכל אחד, בין אם זה ילד שעבר אבחון דידקטי, או מבוגר הסובל מהפרעות קשב וריכוז יבין מציאות זו.

אנשים רבים מאמינים שההצלחה בבית הספר תעיד על הצלחתם בחיים, אך אין זה כך. זה לא אומר שצריך לוותר על בית הספר, להיפך, צריך לדעת להתמודד עם כל מציאות, גם אם היא פחות נעימה. המאמצים שאנו עושים בבית הספר משתלמים לנו בטווח הארוך. לכן, במידה ואבחון דידקטי קבע שיש ליקויי למידה, או שמבחן TOVA פסק שהינכם או הילד שלכם היפראקטיביים – זהו רק תיאור נוסף לאישיות שלכם ולא מעבר לכך.

פורסם בקטגורית אבחון דידקטי

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה