תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון דידקטי לשם חשיפת ליקויי למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מהו אבחון דידקטי ומה הוא תורם?

אבחון דידקטי זהו תהליך שיוזם מוסד לימודי עבור תלמידים מסוימים המראים קשיים בביצוע משימות בסיסיות הנדרשות מהם במהלך לימודי בית הספר. הבדיקה נעשית על סמך ארבעה מרכיבים עיקריים של התהליך הלימודי: קרוא, כתוב, חשבון ושפה זרה. אבחון זה פותח במטרה לראות אילו תלמידים לא מצליחים להתמודד כיאות עם המשימות הלימודיות. זאת במטרה לעזור להם ולתמוך בהם, ולא בכדי להוריד את ביטחונם העצמי, כפי שזה עלול להיראות. אבחון דידקטי מקובל ביותר נעשה על ידי מאבחן העל השכלת הוראה שעבר קורס אבחון דידקטי. תהליך זה לוקח מספר פגישות שבמהלכם על המאבחן לבדוק לעומק את יכולותיו של התלמיד ולהחליט אם הוא מתקשה בנושאים מסוימים מתוכנית הלימודים או לא.

קיימת שיטה נוספת של אבחון דידקטי, שיטה המתמקדת יותר בהיבט הפסיכולוגי של העניין ומעניקה ראייה רחבה יותר על יכולות האינטליגנציה של התלמיד. המטרה של אבחון דידקטי הינה לאפשר למערכת החינוך לתת לכל תלמיד את ההזדמנות להצליח בלימודים, גם אם יש לאחדים מהם ליקויי למידה המפריעים להם להגיע להישגים הטובים ביותר. אבחון דידקטי יכול לאפשר למערכת לתת הקלות מסוימות עבור ילדים שונים. ההחלטה על ההקלות האלה ניתנת על ידי המאבחן הדידקטי.

 מה עושים לאחר אבחון דידקטי?

הורים רבים מתמודדים עם השאלה – מה עושים לאחר אבחון דידקטי? האם צריך לדבר עם הילד על לקויי הלמידה שלו, או להתנהל כאילו שום דבר לא השתנה? התשובות לשאלות אלה משתנות ממקרה למקרה. הקשיים האלה הם הסיבה לכך שמלבד אבחון דידקטי רגיל, ניתן לעבור גם אבחון פסיכודידקטי שנעשה לא על ידי מורה אלא על ידי פסיכולוג חינוכי שיכול לתת תשובה מפורטת מאוד לשאלות ההורים ולתת להם המלצות לא רק לתהליך הלימודי של הילד, אלא גם כיצד להתנהל בחיי היומיום בבית בצורה שתשפיע לטובה על ליקויי למידה של הילד. ניתן להוסיף יתרונות רבים לחיים שלכם על ידי השכרת שירותים של מורים פרטיים במקצועות שהתגלו כבעייתיים עבור הילד. מטרתו של המורה הפרטי הינה לא רק להעביר את החומר שלא הועבר היטב בשיעורים בבית הספר, אלא גם להקנות הרגלי למידה שיעזרו שלא לפגר בחומר גם בעתיד. מלבד פעולה זו, יש לדאוג לכך שהילד לא ירגיש שהוא פחות טוב מהאחרים, או לחילופין, שמותר לו להפסיק להשקיע את מירב המאמצים בלימודים משום “שיש לו הקלות”, כפי שאוהבים לומר הילדים הבוגרים יותר. הילדים הצעירים עלולים לדאוג לכך שהחברים בכיתה יצחקו עליהם או יציקו להם. בנושא זה מומלץ לדבר מראש עם מחנכת הכיתה, בכדי שתשים עין על יחסי הילדים. באופן כללי, מה שהכי חשוב לאחר אבחון דידקטי זה לייצור שיתוף פעולה פעיל ואיכותי בין הילד, ההורים והמורים. במקרה זה אין כל סיבה שהלימודים של הילד יפגעו, להיפך – לאחר אבחון דידקטי ניתן לראות עליות משמעותיות בציוני הילדים, היות והסביבה יודעת כיצד לעזור להם להצליח.

 ההשלכות של ליקויי למידה על החיים הבוגרים

אבחון דידקטי הפך לשלב ידוע ומוכר לכל הילדים. אם בשנים הקודמות אנשים רבים (ובעיקר המבוגרים הקונסרבטיביים) היו דואגים שמא אבחון דידקטי יתייג את הילד בדרך לא כשיר ללימודים עקב ליקוי למידה, כיום ידוע שמטרת אבחון דידקטי היא לעזור לאדם ללמוד ולא להפכו לכישלון. אבחון דידקטי ברמה טובה יאפשר לחדד את הבעייתיות של לימודים בתחומים מסוימים, שיכולים להפוך ללא רלוונטיים כל כך לאחר סיום בית הספר. למשל, אדם שסבל מליקויי למידה בתחום המתמטיקה יכול ללמוד כל תחום אחר שלא נוגע למתמטיקה ולהצליח מאוד. ולשאר היבטי החיים – תמיד אפשר להיעזר במחשבון.

בסופו של יום, אבחון דידקטי זהו חלק בלתי נפרד ממערכת החינוך בישראל המודרנית, לכן במידה והמורים מייעצים לכם להפנות את הילד לאבחון דידקטי, עדיף לעשות זאת ולא להרוס את היחסים עם בית הספר. משום שבשורה תחתונה, אבחון דידקטי שלילי לא ישפיע בכל דרך על החיים שלכם, בעוד אבחון לחיוב יביא להקלות בחיי הילד שלכם שיכולות רק לתרום להצלחתו בלימודים. איך שלא תביטו בכך, מדובר במצב של רווח מכל הצדדים. כמו כן, במהלך אבחון דידקטי תוכלו להכיר את הילד שלכם מצדדים חדשים, להבינו טוב יותר ובסופו של יום – גם לאהוב אותו הרבה יותר.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה