תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון דידקטי מהו?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון דידקטי

אבחון דידקטי הוא למעשה בדיקה מקיפה ומדוקדקת מאוד המבוצעת על ידי איש מקצוע ומסייעת לו לאתר קשיים שונים אותם חווה הילד בעת שהוא לומד ובעיקר בזמן מבחנים כאשר הדגש הוא על הקושי העיקרי ביותר אצל רוב הילדים הסובלים מלקויות למידה שהוא קושי בהבנת הנקרא ובכתיבה. האבחון הדידקטי מאתר את שורש הבעיה, מה גורם לקושי של הילד, כיצד זה בא לידי ביטוי וכמובן, מהן הדרכים בהן ניתן לסייע לו להתגבר על הקושי הזה.

עבור מה מסייע האבחון הדידקטי?

כאמור, מבחנים דידקטיים מבוצעים על ידי מאבחנים מוסמכים ובעלי מקצוע בעלי ניסיון רב בתחום שרכשו ידע מקיף בנושא. האבחונים הדידקטיים שהם מבצעים מסייעים לתלמידים הזקוקים להקלות שונות כמו הארכת זמן בסיומם של מבחנים, סיוע במילון אלקטרוני במבחנים עבור שפות זרות בנוסף למילון הרגיל, הקראה של הבחינה על ידי בוחן חיצוני ועוד אפשרויות נוספות שיכולות להיות מוקד עזר משמעותי במיוחד עבור תלמידים בעלי לקויות למידה.

התוצאות של המבחנים הדידקטיים מאפשרים למאבחן המיומן לאמוד ביצועים שונים של המאובחן כמו מידת הריכוז שלו, מידת ההשפעה של ההתרגשות, מידת פיזור הדעת של הנבחן, משמעות המתח המצורף למבחן בעבורו ועוד. בנוסף, על פי תוצאות המבחנים ניתן לאתר קשיים בהתארגנות לצורך ביצוע מטלות שונות, קשיים של ריכוז וקשב לאורך זמן, ביצוע מטלות באיטיות המצריכה יחס מיוחד וכד’. לכן, את המבחנים הדידקטיים מומלץ לבצע כמה שיותר מוקדם, כך אם הילד אכן סובל מלקויות למידה שונות הוא יוכל לקבל את הטיפול בצורה מהירה יותר שתסייע לו ללמוד טוב יותר ולהצליח כבר מהכיתות הנמוכות בבית הספר כמו כל תלמיד אחר.

המבחן הדידקטי עצמו

אמנם, מאבחנים דידקטיים הם מקצועיים מאוד ולמרות שהם יכולים לאתר בעיות שהמקור שלהן הוא בכלל נפשי הם עדיין לא פסיכולוגיים ולכן במידה ומדובר בבעיות שמקורם הוא בנפש המטופל יש לפנות אל פסיכולוג מוסמך.

המבחנים הדידקטיים עצמם מנשכים מספר שעות (כאשר מספר השעות המדויק תלוי בקצב העבודה של המאובחן). לאחר האבחון מתקבלת חוות הדעת וההמלצות של המאבחנים. ההמלצות שלהם, בעיקר אם מטופל בהמלצות הקשורות להארכות זמן והקלות שונות בבית הספר, תקפות למשך 5 שנים ולאחר מכן, במקרה הצורך, יש לבצע אבחון נוסף.

אם אתם או הילדים שלכם עומדים לפני ביצוע של אבחון דידקטי חשוב שתיקחו בחשבון ותכינו את הנבחנים לכך שמדובר במבחן הכרוך במאמץ רב – גם גופני וגם נפשי. המבחנים הדידקטיים מאלצים את הנבחן לשבת ישיבה מאומצת במשך כמה שעות ותוך כך לשמור על רמת קשב וריכוז גבוהה מאוד. בזמן האבחון המאובחנים חשופים לעיניהם של המאבחנים ולכן חלק מן המאובחנים חשים אי נוחות בשלבים הראשונים של האבחון הדידקטי, חשוב שתדעו כי זו אי נוחות זמנית והיא חולפת מהר מאוד, כאשר המאובחנים מבינים כי השד לא כל כך נורא.

פורסם בקטגורית אבחון דידקטי

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה