תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון קשב וריכוז – מידע לפני אבחון

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)
אבחון קשב וריכוז

מאת; טל בן ציון

הפרעות קשב וריכוז הינן הפרעות נוירולוגיות אשר קשורות במצבים רגשיים שונים. במצב הרגשי נמצא לרוב ברקע להפרעה וגם, כתוצאה מההפרעה. האבחון של הפרעות הקשב והריכוז מסייע למנוע את המצבים הרגשיים העשויות להיגרם כתוצאה מההפרעה

הפרעות קשב וריכוז – כיצד זה קורה?

המוח הגאוני של בני האדם מורכב מתאי עצב. בין תאי העצב ישנו מרווח בין עצבי, זהו נקודת המפגש של שנית תאים כאלו והוא נקרא גם סינפסה. לכל תא יש ישנם סינפסות רבות, כיון שנפגש עם תתאים רבים.

בין תא לתא עובר זרם חשמלי. כאשר אותו זרם חשמלי מגיע לסינפסה, הוא גרום לשחרור של רכיבים כימיים. רכיבים כימיים אלו נקראים נוירוטרנסמיטרים. רכיבים אלו משתחררים מהתא אל הסינפסה, המרווח בין התאים. הרכיבים הכימיים, הנוירוטרנסמיטרים, עוברים את הסינפסה ונקלטים בתא השני, באמצעות רצפטורים/קולטנים הנמצאים בחלק החיצוני של התא.

כאשר הנוירוטרנסמיטר נקלט ברצפטור, קורית תגובה בתא אשר גורמת לתגובה נוספת ולשינויים כימיים וחשמליים בתא. כך, מתבצעת העברת המידע מתא אחד לשני. הנוירוטרנסמיטרים מווסתים את הפעילות שקורית בתא או על די הגברה של הפעילות או על ידי דיכוי של הפעילות. הוויסות נעשה באופן מותאם לסוג הרצפטור, התא והאזור במוח.

מדובר בשרשרת של תהליכים אשר מטרתם להעביר מסר ומידע מתא אחד למשנהו. תהליכים אלו קורים בכל התאים במוח ובכל האזורים במוח. כאשר בכל אזור, מדובר בסוג מידע שונה.

תהליכי העברה המידע:

  1. אחסון נוירוטרנסמיטר
  2. הפרשת הנוירוטרנסמיטר לסינפסה
  3. מעבר בתוך הסינפסה
  4. כניסה לקולטן בתא הבא
  5. עיבוד המידע בתא שמקבל

שיבושים אצל המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז

התהליכים הם מרכבים מאוד וכל חלק מהותי שייעשה כרואי. מה שקורה בפועל אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, הוא שיש שיבוש בתהליכים אלו. אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, נמצא שיש מספר ליקויים  בתהליכי העברת המידע הללו.

דוגמאות לכך הן, פעילות לא תקינה באנזים אשר אחראי על ייצור של דופמין. בנוסף, נמצא כי אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז ישנם הבדלים בגנים אשר אחראים על ייצור של הקולטנים והאנזימים השונים. כל אלו מסבירים מדוע יש את ההפרעות.

לסיכום, אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז ישנה הפרעה בהליכים של העברת מידע מתא אחד למשנהו, הקשור בחומרים נוראדרנלין ודופמין.

הטיפול התרופתי נותן מענה המיועד לסייע בתהליכים אלו, אשר השתבשו אצל המאבחנים עם הפרעות הקשב והריכוז. הבעייתיות עם הטיפול התרופתי היא ככל הבעיות שיש עם טיפולים תרופתיים הקשורים במוח.

קשה מאוד לדייק בהם. כאשר נותנים מענה על כך, יש עוד הרבה דברים במוח שמושפעים מאותם חומרים. לכן, יש תופעות לוואי. אלו הן תופעות הלוואי. כל מה שמושפע מאותו חומר אשר לא קשור לבעיה.

אבחון הפרעות קשב וריכוז

טרם הטיפול יש לעשות אבחון. האבחון נותן מענה לבעיה הנוירולוגי. הוא בודק ליקויים הנובעים מההפרעה הנוירולוגית. באבחון יש סדרה של שאלות ובדיקות כדי לאבחן האם מדובר בהפרעה קשב וריכוז, האם היא כוללת גם היפראקטיביות. האבחון מיועד בסופו של דבר, לתת מענה לילד המתקשה ללמוד מסיבות אלו המאובחנות.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה