תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון יתר או העידן המודרני?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

כיום בישראל קשה כבר להיות אדישים לתופעה של הפרעות קשב וריכוז בקרב תלמידים. משנה לשנה מתרבים המקרים המאובחנים במידה כזו שגורמת ללא מעט אנשי מקצוע להרים גבה. חוקרים מסוימים מפנים את האצבע המאשימה לריבוי ערוצי המידע בעידן המודרני (אינטרנט, משחקי מחשב, טלוויזיה מרובת ערוצים וכיו”ב) ואחרים מפנים את האצבע דווקא לכלי האבחון. במהלך ההיסטוריה בכל פעם שתופעה מסוימת החלה מרימה את ראשה בצורה רצינית, הצעד הראשון היה לבדוק את מהימנות כלי האבחון. הערכת יתר היא תופעה ידועה אך במקרים של הפרעות קשב וריכוז היא עלולה להיות הרת גורת ואף הרסנית במידה והאבחון היה שגוי. בטקסט זה נרחיב בקצרה על שיטת אבחון מודרנית בשם אבחון BRC שנחשבת לשיטה המתקדמת ביותר בתחום הפרעות הקשב והריכוז.

אבחון הילד כלוקה בהפרעות קשב וריכוז וההשלכות על עולמו

כאשר ילד מסווג כסובל מבעיות קשב וריכוז, לא מדובר על עניין של מה בכך. ילדים שמאובחנים כילדים בעייתיים לרוב סובלים מפגיעה בדימוי העצמי שלהם וכתוצאה מכך נפגע גם מעמדם החברתי. לעתים קרובות גם ישנה התחלה של טיפול תרופתי שמוביל לשינוי בהתנהגותו הכוללת של הילד ולא תמיד לטובה. אי לכך, חשוב מאוד לבחור בכלי האבחון המתאים ביותר. ישנם לא מעט סוגים של מבחנים לאבחון בעיות קשב וריכוז וכפי שציינו בטקסט זה נכיר את אבחון BRCbrain resource cognition.

אבחון BRC – מה זה בדיוק?

אבחון BRC היא הטכניקה המתקדמת ביותר בתחום הפרעות הקשב והריכוז. מדובר על מבחן ממוחשב שמבוצע באמצעות מסך מגע שנמשך חמישים דקות. במהלך האבחון נבדקים תפקודים שונים ויכולות שונות ובסיומו מתקבל פלט של נתונים אודות הנבדק. הפלט הה מושווה לנתונים של נבדקים אחרים בני אותו גיל, מין ומספר שנות לימוד ומתקבל דו”ח מפורט אודות המצב של הנבדק.

הדו”ח של אבחון BRC עובר לידי איש מקצוע מתחום הפסיכולוגיה הקלינית שעבר התמחות בניתוח דוחות כאלו וזה האחרון כותב דו”ח מפורט שמדגיש לצד הבעיות והקשיים את היכולות ואת נקודות החוזק של הנבדק. לאחר מכן מוזמנים הורי הנבדק או הנבדק עצמו במידה והוא כבר לא קטין ובפגישת משוב מסופקים להם כל הפרטים אודות המצב הספציפי שעלה מנתוני אבחון BRC.

מה הם היתרונות של אבחון BRC?

כיום נהוג להתייחס לבעיות קשב וריכוז כבעיות מורכבות מאוד שנוגעות בתחומים וביכולות שונות. המבדקים האחרים לרוב פשוט מסווגים את הנבדק כלוקה בהפרעה או לא. אין התייחסות בבדיקות אחרות לאספקטים שונים של התופעה או למידת החומרה שלה. אבחון BRC מספק את התמונה הרחבה ביותר תוך שהוא מתייחס להיבטים רבים של התופעה. ניתן כעת דוגמא מתחום הקשב.

בעבר חשבו כי הפרעות קשב וריכוז פוגעות רק בקשב המתמשך, כלומר ביכולת למקד את תשומת הלב במטלה אחת לאורך זמן ולשמר את הריכוז. כיום יודעים כי הקשב האנושי מתחלק לסוגים רבים וביניהם קשב סלקטיבי (היכולת להתמקד בדבר אחד למרות הפרעות), פיצול קשב (היכולת להתרכז בו זמנית במספר נושאים) ויכולות ניהוליות (תכנון, ארגון, למידה מטעויות ועוד). אבחון BRC הוא המבחן היחיד שמבדיל הין סוגי הקשב ונותן את הדעת על היכולות והקשיים של הנבדק בנוגע לכל סוג וסוג. כאשר ממהרים לסווג ילד כלוקה בהפרעות קשב וריכוז מבלי לתת את הדעת על האספקטים השונים של ההפרעה מאבדים מידע קריטי בדרך. מידע זה יכול להשפיע לא רק על ההתייחסות האישית לבעיה אלא גם על שיטת הטיפול המתבקשת ועל ההתנהגות הכוללת בהתייחס לתופעה.

מה בדיוק בודק המבחן?

אבחון BRC בודק קשת רחבה מאוד של יכולות ושל תפקודים. בין היתר מדובר על זיכרון לטווח קצר וזיכרון לטווח ארוך, יכולת למידה מטעויות, זיכרון ויזואלי לצד זיכרון שמיעתי, יכולות סנסו מוטוריות, יכולת ארגון, יכולת ויסות עצמי, הערכת זמן ועוד ועוד. על ידי כל האספקטים האלה ניתן להעריך למשל האם הילד יוכל להפיק תועלת רבה יותר מקריאת מידע או מהאזנה למידע. אבחון BRC הוא היחיד שמתייחס לבעיה המורכבת של הפרעות קשב וריכוז כמו שמתייחסים אליה המומחים המודרניים, כאל בעיה מורכבת ומרובת אלמנטים.

אתם מוזמנים להרחיב ולקרוא על אבחון BRC ועל טכניקות אחרות כי כפי שציינו לעיל, מדובר על הפרעה שסיווג הנבדק כסובל ממנה משמעותה השלכות מרחיקות לכת. 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה