תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מבחן TOVA – רמת דיוק

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)


אבחון לקויות למידה באמצעות מבחן TOVA

איתור לקויות למידה לרוב מתבצע באמצעות אבחון לקויות למידה הקשורות במבחן ממוחשב הנקרא מבחן TOVA.
מבחן TOVA הינו מבחן הנותן מענה במסגרת אבחון לקויות למידה לאנשים וילדים עם חשש להפרעות קשב וריכוז, הפרעות באמצע ביצוע מבחנים ובכללי הפרעות למידה. מבחן TOVA מספק תשובה לאנשים הזקוקים לאבחון לקויות למידה על מנת לאתר את קשיי הלמידה הנגרמים מהפרעה כזו או אחרת. מבחן TOVA  יעריך רמת דיוק של אדם עם הפרעות קשב וריכוז, רמת מהירות בביצוע עבודה פשוטה הקשורה בחיי היום יום, במקביל תבדק גם יעילות אותו אדם לגבי מהירות , רמה וברמה הרגשית תבדק האימפולסביות בליווי של טיפול תרופתי חוץ ממבדק הTOVA. חשוב ביותר, לצד מבדק הTOVA לבצע עוד מבדקים הקשורים באבחון לקויות למידה על מנת לקבל אינדיקציה נכונה להצלחת הטיפול במסגרת נטילת טיפול תרופתי כולל כמות הנדרשת בפועל על מנת שזאת תשפיע על אדם עם הפרעות קשב וריכוז העובר אבחון לקויות למידה.

מהותו של מבחן TOVA  והקשר לאבחון לקויות למידה במסגרת הפרעות קשב וריכוז

מבחן TOVA  הינומבחן העוסק במשתני ריכוז ובלועזית נקרא test of variables of attention ,הינו בעצם מבחן ממוחשב שפותח בארצות הברית ומחזיק בתוקף התקנון הבינלאומי הנותן את הסכמתו לגבי הערכת תפקוד בעת הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים ואף אצל בוגרים ובו זמנית גם נותן את אותותיו בנוגע ליעילות טיפול תרופתי בהפרעה ביחס לקבוצת האנשים האחרים המשתייכים לאכלוסיה שממנה נבחר אותו אדם.  מבחן TOVA  ותוצאותיו יתן מענה לגבי הערכות תפקוד בחתך גילאים ומין שווה, בעלי אנטלגנציה. אבחון לקויות למידה וביצוע מבחן TOVA  יספק רמת דיוק, מהירות ויעילות ביצוע ואף עקביות של אותו אדם בעל לקויות למידה במשימה.

מבחן TOVA  יחולק לארבעה רבעים. שניים ראשונים יתייחסו למשימה רוטינית, משעממת לרוב והשניים האחרים יעמידו את האדם בעל לקויות הלמידה במצב עמוס ולחוץ. מדובר במקרים דומיננטיים בולטים במקרים של הפרעות קשב וריכוז ולכן הם נבחרו מלכתחילה. בסיום ראשוני של בדיקת TOVA ללא שימוש תרופתי, תבוצע הבדיקה שוב, אך הפעם באמצעות שימוש תרופתי של ריטלין. במסגרת אבחון לקויות הלמידה, בעודו מבצע את המבדק, יהיה המאובחן חשוף לכמות גדולה של גירויים שיופיעו לו על המסך הממוחשב במשך זמן קצר ביותר. חשוב לציין כי הוא לא ישפר את תוצאותיו ומה שיגרום לשינוי או לשיפור בביצוע השני של האבחון,  יהיה נטילת ריטלין. הגורם הקובע לתוצאות המבחן ויעילות אבחון לקויות הלמידה הממוחשב יהיה השוואת תוצאות המבדק עם טיפול תרופתי ובלי. חשוב לאמר כי מבחן TOVA  אינו מחליף אבחון לקויות למידה אלא מתווסף אליו ומסייע לו באיתור הבעיה. על מנת לאתר בעיה מקיפה יש לבצע אבחון לקויות מקיף שיתן מענה מלא לבעיתו של או ילד או מתבגר.

אבחון לקויות למידה ומבחנים לצד הסבר על המתרחש במבחן TOVA  בפועל

מדובר אם כן במבחן המתבצע מול מחשב, אדם עם לקויות למידה יגש לאבחון לקויות למידה ויבצע בין היתר גם את מבחן טובה. המבחן הינו מבחן בעל ביצוע מתמשך ומהלכו הינו מסך מחשב שעל הצג מופיע כל 2 שניות ריבוע לבן הנעלם במהירות ובמרכזו יש נקודה קטנה. כשיופיע הריבוע הלבן מעל הנקודה הלבנה תופיעה אחת שחורה כשלעיתים במקום אות המטרה יופיע אות שגוי מתחת לנקודה עצמה. אבחון לקויות למידה ממוחשב זה מתבצע על ידי הצגה מתחלפת של המטרה ובו זמנית אמור ללחוץ הנבחן על לחצן מיוחד הקשור במכשיר. במידה ומופיע אות שגוי, יצטרך הנבחן לשלוט ולא להתבלבל ולמנוע לחיצה על הלחצן. כמובן שלפני המבחן ינתן לו לנבחן האפשרות לבצע מבחן למבחן ברגע האמת כדי להבין את השיטה לביצוע בפועל.

כפי שנאמר והוזכר כבר בעבר במאמרי מידע אחרים , אבחון לקויות למידה זה באמצעות מבדק TOVA  יבדוק יכולת של התמדה בעת ביצוע משימות משעממות וארוכות באמצעות בדיקת קשב לאורך זמן, שליטה על דחפים, כלומר אימפולסיביות, זמן תגובה ועקביות, כלומר, יכולות של אותו אדם להיות נוכח במשימה למשך זמן, משימה ללא שינוי וללא גירויים גם ברמת הביצוע, הקשב והריכוז על מנת לאתר נקודה שבה משתעממם הנבדק כבר במהלך ביצוע הבדיקה. אבחון לקויות למידה זה והמבחן הממוחשב לא בודק ישירות  היפראקטיביות אך אפשר בהחלט להתרשם מהתנהגותו של האדם העובר את המבדק במהלך הבדיקה ולהגיע לידי מסקנות באמצעות נתונים הקשורים בפעלתנות מוטורית.

חשוב מאוד לציין כי מבחן TOVA הוא אחד מיני אבחונים הקשורים בלקויות למידה והוא אינו מספק את התשובה לבד. מבחן זה בודק למעשה מספר תפקודים שניתן למדד באמצעות בדיקה ממוחשבת. הבדיקה פשוטה מאוד והיא אינה מכילה את כל המרכיבים הרצויים. לדוגמא, לא תתאפשר בדיקה מדוייקת ומענה מלא לגבי היפראקטיביות, הבדיקה יכולה לספק מידע לגבי פעילות יתר במסגרת הבדיקה אך המבחן עצמו לא מתמקד רק בזה, מדדים כמו חוסר אירגון, פיזור וכד’ לא נבדקים במסגרת אבחון לקויות למידה פרטני זה. מבחן טובה יכול בהחלט לסייע לאיתור הפרעות קשב וריכוז אך אין הוא נותן את המענה הבלעדי לבעיה.

אבחון לקויות למידה והצלחותיו של מבחן TOVA במסגרת מגוון האבחונים

נכון להיום במסגרת מגוון האבחונים הקיימים כיום בשוק , מבחן טובה יכול לספק דיוק של שמונים אחוז בעוד במציאות מבחן שנחשב טוב נותן שמונים אחוז לגבי קיום בעיה של הפרעות קשב וריכוז אצל הנבדק ,דבר המעלה תהייה וחשש מסויים שעשרים האחוז הנותרים יאובחנו לא פעם בטעות כבעלי הפרעות קשב וריכוז למרות שהם אינם כאלה בפועל ומצד שני ייתכן כי העשרים האחוז הנותרים לא יתגלו כבעלי הפרעת קשב וריכוז בעוד הם בהחלט כאלה, כלומר לא תהיה אפשרות לאבחן אותם בצורה מדוייקת ולאתר את בעייתם.

אם כן נשאלת השאלה לא פעם, אם מבחן טובה לא מסייע גדול לממצא של הפרעות קשב וריכוז אז בשביל מה בעצם לבצע אותו? התשובה לכך הינה שהפרעת קשב וריכוז לא ניתנת לאבחון במסגרת אבחון לקויות למידה באמצעות אמצעים מדעיים מדוייקים. הפרעת קשב וריכוז באה לידי ביטוי בפן ההתנהגותי יותר, אין בדיקת דם, צילום או שיטה מדוייקת לאבחון הפרעה התנהגותית ולכן לצערנו כשמדובר באבחון לקויות למידה הקשורות בהפרעת קשב וריכוז קיים חוסר דיוק כשאם מסתמכים על פרטים נוספים ולומדים טוב יותר המאובחן, יהיה ניתן להשיג תוצאה טובה יתר ולדייק בבדיקתו. מבחן טובה הוא מעולה אך לא מאבחן הפרעת קשב כשלעצמה. חשוב לציין, בדיקת טובה הינו כלי עזר לאבחון לקויות למידה וביחד הם נותנים את התשובה המירבית ומסייעים לשלול ואף לסייע לקיום אותה הפרעה אצל הנבדק.

חשוב לציין כי אדם המעוניין לבצע אבחון לקויות למידה לא חייב לבצע מבחן TOVA, ניתן לבצע מבחן בשיתוף אבחון נוירולוגי ואלטרנטיבה נוספת הקיימת היא, הורים החוששים ממתן ריטלין לילדיהם מסיבות כאלה ואחרות, לאותם הורים ניתן תמיד להציע לבצע את חלקו הראשון של מבחן TOVA או לא לבצעו בכלל.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה