תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון לקויות למידה ושימוש תרופתי נכון

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון לקויות למידה ושימוש בריטלין

אבחון לקויות למידה והבהרת הנקודה כי אכן מדובר בהפרעת קשב וריכוז נותנת את הלגיטימציה לספק לאדם עם קשיי הלמידה תרופת ריטלין.

אבחון לקויות למידה וסיוע  בתכנית הטיפול באמצעות ריטלין

ריטלין הוא בעצם שם מסחרי לטיפול תרופתי הניתן לאחר אבחון לקויות למידה מעמיק. שם התרופה המקורי הינו מתילפנדיאט. הריטלין מורכב מתרכובת כימית שמשפיעה על חומרים במח. טיפול בריטלין , ינתן לילדים, או מבוגרים ,שנמצאו באמצעות אבחון שהם לקויי למידה וכי הם סובלים מבעיות קשב וריכוז לרבות אנשים שסובלים מבעית היפראקטיביות קשה.

טיפול תרופתי באמצעות ריטלין ניתן לאחר אבחון לקויות למידה גם לילדים שלא מצליחים להיות חלק מקבוצת תלמידים או לתפקיד כשורה כבני גילם, להתכונן למבחני בגרות וכמובן גם במצבים של הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים שמתקשים להתנהל בסביבה תעסוקתית תקינה בחיי היום יום. ברוב המקרים הפרעות קשב המתגלות באמצעות אבחון לקויות למידה , אשר מצריכות ריטלין נגרמות בגלל חוסר איזון במח. אנשים עם חוסר איזון שכזה,  יסבלו לרוב מהיפראקטיביות וכך הם בעצם “ידביקו” את החסך של חוסר האיזון הקיים אצלהם. אם כן מדברים אלה ניתן להסיק כי ריטלין המתקבל באמצעות אבחון לקויות למידה מאזן את המח באופן מלאכותי ומתפקד כתרופה מעוררת למרות שרובים סבורים שהוא בעל נטייה להרדים. ריטלין ינתן לאדם שיתברר כי הוא סובל מהפרעת קשב וריכוז המתבסס ,כאמור, על חוסר איזון של חומרים מסויימים במח.

לקויות למידה ומתן טיפול תרופתי למי?

חשוב לציין שמדברים על טיפול תרופתי כריטלין מדברים על תרופה מסוכנת אם היא לא נלקחת באופן מבוקר ולכן לא כל רופא רשאי לספק אותה. תרופת ריטלין תסופק למאובחן בעקבות אבחון לקויות למידה או הפרעת קשב וריכוז מובהקת משולבת בהיפראקטיביות קשה  בלבד, את התרופה יתן רופא נירולוג או פסיכיאטר או מומחה בהתפתחות הילד בלבד, רופא משפחה רגיל או פסיכולוג שלא נאור לבעית הילד לא יוכל לרשום תרופה זו ובטח שלא רוקחים יספקו את התרופה ללא מרשם חתום, מינון התרופה הינו מועט מדי פעם לפעם, אספקה גדולה אינה מותרת ושוב נחזור ונאמר כי אדם שיטול ריטלין יעבור אבחון לקויות למידה ורק אם יתגלה כי הוא נזקק לטיפול תרופתי יוכל לקבל את האישור לרכישת התרופה ושימוש בה.

האם טיפול תרופתי כריטלין מביא עמו תופעת לוואי והאם ריטלין מסוכן לילדים.

את הריטלין חוקרים במשך שנים רבות ובאופן יחסי לא הוזכרו מקרים של סיכון בנטילתה, מחקרים נוספים אומרים כי ריטלין הניתן באמצעות אבחון לקויות למידה, לילדים עם הפרעות קשב וריכוז הסובלים בין היתר גם מהיפראקטיביות אין סכנה בנטילת התרופה ורק שתתקבל בעקבות ביצוע אבחון לקויות למידה תקין ומתן מרשם מרופא נירולוג או כל רופא המוסמך לכך בלבד, למרות הנכתב, יש המון הורים שמדווחים על ילדים הלוקים בתופעות לוואי בעקבות נטילת התרופה כגון, עייפות, חולשה ותחושת נמנום. חשוב לציין כי תפקיד התרופה לנטרל במעט את התופעות הקיימות של אובר ההתנהגות הקופצניות המוכרת ללא נטילת התרופה והנמנום המוכר הינו תופעה  שבאה לנטרל את התופעות שהן בעצם הצדקת קיומה של התרופה.

ניתן לקחת דוגמא של ילד שאינו מסוגל לשבת ולו לרגע על כסא בכיתה והנה לאחר אבחון לקויות למידה נכון שגילה הפרעות קשב וריכוז הנובעות גם מהיפראקטיביות , הוא נטל את הריטלין והריטלין גרם לו לשבת ואף להתרכז במהלך השיעור, בעקבות נטילת התרופה ישנה תחושה שהילד אינו פעיל כפי שהיה לפני אבחון לקויות למידה שהחליט לספק לו ריטלין ועם זאת חשוב לציין שהתרופה אחרי הכל ניצחה את הדבר וסיפקה לילד את הקשב והריכוז שלהם הוא כלכך חפץ ובלעדי התרופה או אבחון לקויות למידה לא היה מצליח להתגבר על בעית הקשב והריכוז.  שינוי איזון במח בעקבות נטילת ריטלין עלולה לדכא תאבון ולאחר נטילתה יאבד הילד את התאבון אך ישלים את החסר מספר שעות לאחר מכן. חייב מעקב קפדני ונטילת תרופה רק לאחר שבוצע אבחון לקויות למידה וקביעת רופא מוסמך לנטילתה ובמידה ועדיין קיים קושי בהתמודדות אל מול תופעות הלוואי שהרי ישנם תחליפים לתרופה שאותם ניתן להשיג מאותו רופא או מומחה שסיפק את הטיפול התרופתי.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה