תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון פסיכודידקטי כיצד הוא יכול לסייע לאנשים עם לקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון פסיכודידקטי ומשמעותו, מה תפקידו ואיך הוא יכול לסייע לאנשים עם לקויות למידה

אבחון פסיכודידקטי כטיפול לכל דבר בתחום תפקודי הרגש
כשמדברים אבחון פסיכודידקטי מדברים בעצם על אבחון מקיף מאוד העוסק ברובו בטיפול פסיכולוגי ומשלב אבחון דידקטי. אלו הם בעצם שני כילים המשתלבים להם יחד על מנת לתת תוצאה נכונה.

שילובם של אבחונים וכילים כגון אבחון דידקטי ואבחון פסיכודידקטי על מנת לספק מענה ללקויות למידהאבחון דידקטי יחד עם אבחון פסיכודידקטי יספקו תמונה נרחבת על מצב המאובחן מבחינה לימודית והן מבחינה רגשית. האבחון יתן תמונה לגבי כישורים ויכולות של התלמיד והישגים שלו בתחום הקריאה או הכתיבה לרבות שפות זרות. אבחון פסיכודידקי לרוב יבוצע כשיש מצוקות רגשיות רציניות ביותר לצד בעיות הלמידה. בדרך כלל שעולים על בעיה מהסוג הנל, חוברים להם פסיכולוג ומאבחן דידקטי לעבודה משותפת על מנת להועיל ולהשיג כמה שיותר כילים בהתאם, כל אחד והסמכתו הוא.

יש לו לאבחון פסיכודידקטי כמה נקודות חזקות וכמה נקודות חלשות, כמו לכל דבר שמייצג יתרון וחסרון. אבחון משולב כגון אבחון פסיכודידקטי ואבחון דידקטי בעצם מאפשרים לאבחן ולגלות בעיות של מאובחנים כגון הפרעות למידה או קשיים בלמידה הנובעים מבעיה נירולוגית לצד בעיה של תפקודי רגש.

אבחון לקויות למידה יכול להועיל מאוד מכיוון שהוא נותן כילים מתאימים איך לבחון אדם עם הפרעות אלו. איך להקל עליו בדרך וכל זה מתבטא בהנחות זמן מבחן, מועד הגשת עבודות, הארכת זמן למבחן. חשוב לציין כי ללא אבחון מסרב משרד החינוך להתייחס לדבר ברצינות הראויה. במידה ולאדם יש תוצאות אבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי שהרי הוא יוכל להכניס מחשב למבחן או מילון או כל כלי עזר שיכול לסייע לו במסגרת הקלות במבחן כזה או אחר במסגרת לימודיו. כמו כן, לא פעם יתעלמו משגיאות כתיב כאלה ואחרות שיעלו כתוצאה מהקשיים אך במקרים הללו הקשיים ידועים ומוכרים במשרד החינוך כך שיש מי שיתמוך ויסייע.

בסופו של אבחון פסיכודידקטי מוצלח מוסיפים לא פעם המלצה אחת או שתיים ודרך פעולה נכונה כמו למשל איך לנהוג עם אדם שאובחן בהפרעה כזאת או אחרת, יתכן שלא פעם ידרש לשלב ילד כזה בקבוצות קטנות יותר, כמו כן יתבקש שיקבל תמיכה צמודה ממורה או אדם מוסמך על מנת להקל עליו בקשיים הנלמדים ובמהלך שיעור בכיתה. רצוי גם לבצע כמה פגישות במסגרת האבחון בכדי לצור קשר עין וקשר לב עם המאבחן עצמו. אדם המגיע לטיפול חייב להודות בעובדה כי הוא זקוק לטיפול ורק אחר יתאפשר אם בכלל לבחון אותו או לתת לו טיפול מתאים, סיבה נוספת לריבוי פגישות הינו התחשבות ביכולות של המאובחן מכיוון שלא פעם הוא מתקשה להדביק ולהבין את רצונותיו של המאבחן וגם לכך יש לשים תשומת לב מלאה. אסור בהחלט להלחיץ ושהתהליך ינבע מלחץ כזה או אחר.

אבחון פסיכודידקטי יבחן גם מנת משכל בכך שיגיש למאובחן מבחנים שונים ומשונים ועל פי ההתנהגות, שאלות כאלה או אחרות ושאלונים וגם על פי משימות כאלה ואחרות יצליחו לבדוק המאבחנים במסגרת האבחון את מנת המשכל של זה ולאבחן אות וגם בשטח הזה. ניתן להסיק כי יש המון מה להפיק מאבחון דידקטי משותף עם אבחון פסיכודידקטי מוצלח. ניתן לאתר לקויות למידה אשר משולבת עם בעיות הנובעות מתפקוד ריגשי לקוי. השילוב הזה משלב מספר כילים שהרי חשוב לציין כי שימוש בכלי אחד בלבד אינו מספק ואינו נותן את התשובה המדוייקת לגבי הבעיה. אבחון פסיכודידקטי לא יספק את כל הלקויות שהרי מדובר בכלי אחד, אבחונים כגון מציאת דיסלקציה כלומר בעיות קריאה לצד כתיבה הקשורות בדיסגרפיה או הפרעות קשב וריכוז כאלה ואחרות ימצאו באמצעות אבחון דידקטי ולצד זה חשוב לבצע אבחון פסיכודידקטי על מנת לאתר את המצב הרגישי שנובע כתוצאה מליקויים אלה ולא ההיפך שהרי המצב הרגשי הינו תופעה קיימת אך אין היא הסיבה הישירה לבעית לקויות הלמידה בפועל.

 אם מדובר במאבחן מקצועי הוא יוכל לדעת בהחלט מתחילת האבחון בלקויות הלמידה ,כמו כן יצליח לאתר חשד לקיום כזה או אחר של בעיות הרבה יותר מהר מאדם שאינו מקצועי דיה. חשוב ביותר עם מי עובדים ואל מי פונים, אל לנו להסתייע באנשים שאינם יכולים לספק לנו רמת מקצועיות בייחוד בדבר שבמידה והוא שגוי עלול להפיק את השלילי הרבה מעבר לחיובי, חשוב לציין כי אבחון פסיכודידקטי יכול לסייע מאוד אם משתמשים בכלי כהלכה בכבוד הראוי לו בצירוף של עוד מספר כילים. כמה שיותר כילים לשימוש שהרי זה מייעל ומשובח. רצוי ביותר שלא לשגות בכך ולהמעיט בכלי עבודה אחד שמדובר בבעיות שאינן פשוטות. אבחון פסיכודידקטי לרוב יסייע לזהות קשיים הקשורים ברגש ויחזק את תחושת הבטחון הכלכך נדרשת לא פעם. חשוב לציין זאת אין ספור פעמים, אדם עם חסך ריגשי או תפקודי רגש חלשים ובעיות למידה חייב את התמיכה ואת הסיוע לרבות הפרגון התמידי, דימויי העצמי גם כך נמוך ואין זה מוסיף ולו במעט למצבו הנוכחי. במסגרת הטיפול חשוב להקל עליו גם בתחום זה. תמיכה ועידוד ובחירה באבחון פסיכודידקטי לצד דידקטי יכולים לסייע בהחלט ולתת תחושת בטחון ובו זמנית לסייע לפוטנציאל המפוחד לפרוץ החוצה. בכל אדם יש פוטנציאל כזה או אחר, צריך רק לאתר. בתום האבחון יזמינו את הוריו של המאובחן שלא פעם יהיו נוכחים באיבחון עצמו על מנת לשמוע את חוות הדעת שנבעה מהאבחון עצמו. הדוח הינו דבר חשוב ביותר ומשם ניתן רק לצמוח ולגדול. הדוח יספק המלצות לטיפול נכון ובין היתר יתן גם סימון להוראה מתקנת. המלצות הדוח תהינה קשורות בתמיכה של מורה או מישהו בעל סמכותיות המבין ענין שיהיה לצד המאובחן ויסייע בידו להתגבר ולבצע נכונה את המטרות שהקציבו תוצאות האבחון בפועל.

אם כן חשוב להגיד כי בעיות קשב וריכוז או לקויות למידה נגרמות ממצב תורשתי. מדובר על פי הסטטיסטיקה במשהו הקשור בעניין נירולוגי, מה שמסביר בפועל מדוע חשוב לשלב גם אבחון פסיכודידקטי עם אבחון דידקטי. לא פעם הבעיות המתרחשות לא נעלמות ואף הופכות גדולות יותר מכיון שהקושי מתלווה לתפקוד ריגשי פגום. אבחון פסיכודידקטי נכון יכול לספק מענה לבעיה של בעיות הנובעות מתפקוד ריגשי לקוי.

בעיות לקויות למידה מופיעות בגיל צעיר מאוד שעה אחת קודם למגר אותן. אי אפשר להעלימן לגמרי אך בהחלט אפשר למזער את הקושי או את הנזק. אדם בעל הפרעות ריגשיות לא פעם יכול להזיק לעצמו, לחשוב שאין הוא מועיל, דימוי עצמי נמוך הינו גם חלק מזה ובעקבות דברים אלה, תחושות אלה לא ירצה להעז, לטפס ולבצע שינוי. לרוב מתגלים דברים אלה שמחליט בליבו אותו אדם שהוא רוצה לגשת ללימודים. נקח לדוגמא חיילים משוחררים שרוצים לגשת ללימודים ולעשות משהו עם חייהם אך הם נתקלים בפחדים שאין להם הסבר עבורם. אבחון פסיכודדידקטי עוסק נקודתית בבעיה הנובעת מרגש ואל לנו לשכוח כי בעיות הקשורות בתפקודי רגש מזיקות לא פחות מהבעיה העיקרית עצמה ויש לטפל בכך ולא לזלזל בבעיה או במה שגורם לה להיות גדולה יותר.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה