תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון פסיכודידקטי למחוננים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון פסיכודידקטי נועד למספר מטרות. הורים רבים השומעים את שם האבחון ממהרים לחשוב כי מדובר באבחון לאיתור בעיות ולכן מפחדים מלשלוח את ילדיהם לאבחון חשוב זה. אחת ממטרת האבחון היא לאתר ילדים מחוננים ולהתאים להם מסגרת חינוכית הולמת. ילד מחונן היושב בכיתה ומשתעמם עלול להפריע במהלך השיעור ולהצטייר כילד בעייתי בעוד הבעיה הינה שעמום ולא יכולת קוגניטיבית או רגשית.כאשר מעוניינים להקפיץ ילד (הדלגה) בין כיתות נהוג לשלוח אותו לאבחון על מנת לבדוק את מידת התאמתו למהלך זה. האבחון יבדוק לא רק את יכולותיו האינטלקטואליות ויכולות הלמידה שלו בתחומים שונים אלא גם את מידת ההתאמה מבחינה רגשית ופסיכולוגית.

איתור מחוננים

משרד החינוך מעוניין לאבחן ילדים מחוננים ברחבי הארץ ולדאוג ולטפח אותם. לשם כך מפעיל משרד החינוך שירותי אבחון, לרוב על ידי מכוני אבחון מקצועיים פרטיים, שתפקידם לאתר ילדים מחוננים בכיתות א’- ו’ בפריסה ארצית וכן לאתר מחוננים בקרב עולים חדשים המגיעים לישראל. במסגרת שירותי החינוך מפעיל משרד החינוך כיתות מחוננים ומרכזי העשרה למחוננים. כמו כן יש מסגרות פרטיות למחוננים ומוסדות חינוך אקדמיים המפעילים תוכניות לימוד והעשרה המותאמות לילדים מחוננים כדוגמת הטכניון ואחרים. בחלק מהמוסדות האקדמיים ניתן לקבל תמיכה כספית להורים נזקקים כך שההורים יוכלו לשלוח את הילד המחונן.

מהלך האבחון

אבחון פסיכודידקטי למחוננים מתבצע בדיוק כמו כל אבחון לילד אחר. מטרת האבחון היא לאסוף נתונים לגבי הילד ולבדוק את כישוריו האינטלקטואליים והתפתחותו ומכונתו הרגשית. בשלב הראשון נאסף החומר לגבי התלמיד על ידי פגישה בין הורי התלמיד לפסיכולוג ולמאבחן דידקטי. במסגרת הפגישה רושמים הפסיכולוג והמאבחן הדידקטי נתונים לגבי הילד כמו רקע משפחתי, רקע אישי, נתונים אישיים, נתוני הסביבה בה הילד גדל וכן אוספים נתונים מבית הספר לגבי היכולות הלימודיות של הילד והתנהגותו הרגשית בכיתה ובמסגרת החינוכית. לאחר איסוף הנתונים נקבעת פגישה לאבחון. אבחון פסיכודידקטי מורכב משני חלקים עיקריים הנובעים משם האבחון. חלק דידקטי הבודק את היכולות הקוגניטיביות של הילד וחלק שני המאבחן את הילד מבחינה רגשית ופסיכולוגית. האבחון עצמו אורך כשש שעות ובמהלכן עובר הילד סדרת אבחונים ומבדקים לבדיקת כשיוריו ויכולותיו. כך למשל יבדק הילד בתחומים של הבנת הנקרא, תפיסה חזותית, יכול קשב, יכולות ריכוז, אבחון רמה אינטלקטואלית של הילד, בדיקת רמת הקריאה, תפקודים ניהוליים, זיכרון שמיעתי, זיכרון חזותי ועוד. הילד מקיים פגישה עם פסיכולוגית ילדים מוסמכת ומשתף אותה בעולמו הפרטי והפנימי, מתאר זיכרונות אותם הוא נושא, מתאר את חוויותיו בבית ובבית הספר ולאחר השיחה עובר הילד מספר מבדקי משכל ומבחני אישיות באמצעותם היא תוכל להתרשם ממבנה אישיות הילד, מצרכיו, האם יש לו חרדות, דימויו העצמי בסביבה ובמשפחה, תפיסת עולמו ועוד.

סיכום האבחון

לאחר אבחון פסיכודידקטי המתבצע לרוב על ידי שילוב בין פסיכולוגית ילדים ומאבחנת דידקטית יושב הצוות המאבחן ומסכם את תוצאות המבחנים תוך התייחסות למכלול הנתונים. הצוות בונה תוכנית ומסלול ייעודי המתאים לילד המחונן ומציע זאת להורי הילד. תוצאות אלה מועברות ע”י הורי הילד לבית הספר ולמשרד החינוך להמשך טיפול ושילוב הילד במסגרת המתאימה למחוננים במידה ונמצא ראוי לכך.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה