תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון BRC: הדרך המדויקת ביותר לאבחון הפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון BRC: הדרך המדויקת ביותר לאבחון הפרעות קשב וריכוז

בזמנים בהם כמעט כל ילד בישראל מאובחן כסובל מהפרעת קשב וריכוז כלשהי, חמורה או קלה ככל שתהיה, חשיבות האבחון המדויק היא קריטית. אבחון BRC, או Brain Resource Cognition הוא אבחון ממוחשב שנחשב כיום לאבחון המקיף ביותר והאמין ביותר לזיהוי בעיות של קשב וריכוז אצל ילדים ומבוגרים. יתרונות האבחון נעוצים בעובדה כי הוא בודק לא רק האם ישנה הפרעת קשב וריכוז אלא מאבחן בעיות וקשיים בסוגים שונים של קשב.

אבחון BRC מתבצע על ידי מומחים לנושא הפרעות קשב וריכוז באמצעות המחשב ובודק תפקודי קשב כמו קשב סלקטיבי, קשב נמשך, פיצול קשב ואימפולסיביות. בנוסף, הוא מזהה בעיות הקשורות לדיכאון, בעיות ריכוז, פגיעות ראש ותסמינים של חרדה ושכחה. המשימות המוטלות על הנבחן בודקות יכולות בנושא ארגון, גמישות מחשבתית, זכרון חזותי, יכולות מילוליות, כישורים חברתיים וגם בוחנות את המצב הרגשי של הנבחן. התוצאות המקיפות שמאפשר האבחון מסייעות אחר כך לרופאים, יועצים, פסיכולוגים ומטפלים בבעיות קשב וריכוז לבנות תוכנית טיפולית אישית שמתייחסת לבעיות הספציפיות של כל מטופל ומטופל.

אבחון BRC – איך זה עובד?

אבחון BRC מתאים לילדים מעל גיל 6 ולמבוגרים שמזוהים כבעלי פוטנציאל לבעיות קשב וריכוז ובעיות נוספות ורוצים לעבור אבחון מלא כדי לקבוע דרך טיפול מתאימה. האבחון מתבצע באמצעות מבחן בלחיצה על מסך מגע ממוחשב ואורך בדרך כלל כשעה. על המסך מוצגות מטלות שונות שמתאימות לגיל, לשנות הלימוד ולמינו של הנבחן והתוצאות המתקבלות מועברות מהמחשב אל פסיכולוג קליני שמתמחה בניתוח התוצאות. על סמך תוצאות האבחון נכתבת סקירה נרחבת לגבי המטופל ומתקבלת תמונה מקיפה ומדויקת מאד שמזהה את הבעיות השונות של הנבחן – מבעיות קוגניטיביות, בעיות קשב וריכוז ועד לבעיות רגשיות שדורשות טיפול.

במידה ומדובר באבחון של ילד קטין, מועברות התוצאות להוריו והפסיכולוג שבדק אותן חווה את דעתו ונותן סקירה של האבחון. אם מדובר באדם מבוגר, הוא מקבל לידיו את ההערכה. לאחר מכן יש להעביר אותה לרופא המטפל, לפסיכולוג או לקלינאי התקשורת כדי שזה יוכל לבנות את התוכנית הטיפולית המתאימה בהתאם לתוצאות האבחון.

חלק מתוצאות האבחון נוגעות כמובן בתחום הפרעות הקשב והריכוז. הדוחות המתקבלים לאחר האבחון כוללים מדד ADHD שמנתח ומעריך באופן מדויק לא רק את סוג הפרעת הקשב והריכוז אלא גם את הרמה שלה. בדו”ח מתוארים גם ההבטים בהם ההפרעה באה לידי ביטוי וכך ניתן להציע שיטות טיפול נקודתיות כדי להתמודד עם ההפרעה הספציפית בהתאם לרמתה ולדרכי הביטוי שלה. חשוב לדעת שישנם מקרים מסוימים נדרשים הנבחנים להגיע לאבחון נוסף ובמקרים של הפרעות קשב וריכוז לעיתים מוזמנים המאובחנים לעבור אבחון עם או בלי ריטלין, לפי החלטת הרופא המטפל.

בדיקה קוגניטיבית מקיפה

לצד אבחון מדויק של הפרעות קשב וריכוז, אבחון BRC מסייע גם באיתור בעיות קוגניטיביות נוספות ויוצר הערכה מאד מדויקת של היכולות הקוגניטיביות של הנבחן. חלק מהמטלות שמוצגות במהלך האבחון מתייחסות לתפקוד הסנסו-מוטורי של הנבחן, ליכולותיו מבחינת זיכרון לטווח קצר או ארוך, זיכרון ויזואלי חזותי וזיכרון מילולי.

בנוסף, נבדקות יכולותיו של הנבחן לתכנן מהלכים ומבצעים, להשתלב בארגון, לבצע תפקידים ניהוליים או אדמינסטרטיביים ומתבצעת גם הערכה של זמני התגובה שלו, יכולות הביטוי והשפה שלו ואפילו יכולות מוטוריות. כל המיומנויות האלו, כמו גם האבחון הקשור לקשב ולריכוז, מתבססים גם על כלים סטטיסטיים המשווים את תוצאות האבחון אל מול קבוצות הגיל והמין של הנבחן ומול מספר שנות הלימוד שלו.

אבחון BRC ניתן כיום לערוך במכונים המתמחים בנושא וכן בקליניקות שונות המציעות את האבחון המקיף הזה. חשוב לדעת כי למרות שמדובר באבחון פרטני, כנראה המפורט ביותר שקיים כיום בתחום הפרעות הקשב והריכוז, עדיין אין תחליף לייעוץ וטיפול של רופא או מומחה לבעיות אלו. האבחון בא כדי להעניק תמונה שלמה של מצבו של הנבחן, אך הוא לא מספק פתרונות לבעיה.

כדי לבצע אבחון BRC ניתן לבקש הפנייה דרך הרופא המטפל, הפסיכולוג או דרך שירותי קופת חולים או לחילופין להגיע במסגרת פרטית למכונים. כאשר מחירי האבחון משתנים בהתאם לכך. יכולתו של האבחון להציג תמונה מפורטת כל כך על מצבו הקוגניטיבי של הנבחן, הופכת אותו לאמצעי מוביל בדרך לפתרון בעיות של קשב וריכוז ובעיות קוגניטיביות אחרות. 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה