תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון BRC – השיטה הטובה לאבחון הפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון BRC

אחת התופעות שאנחנו נחשפים אליהן יותר ויותר בעשור האחרון הן מכלול של תופעות שמתייחסים אליהן באופן כללי כהפרעות קשב וריכוז. רוב הסיכויים שאם יש לכם ילדים כבר נחשפתם לתופעה ממקור ראשון או ששמעתם עליה בעקבות דיווחים על ילדים שלומדים עם הילדים שלכם. במאמר זה נסקור שיטת אבחון BRC שנחשבת כיום לשיטה הטובה והאיכותית ביותר לאבחון התופעה.

אז מה זה בעצם אבחון BRC? ראשית ראשי התיבות  BRC הן קיצור של brain resource cognition. זנו האבחון המקיף והאמין ביותר שניתן למצוא היום בתחום של קשיים בקשב וריכוז. ההבדל העיקרי בינו לבין שיטות האבחון האחרות הוא שבניגוד למבחנים אחרים אבחון BRC לא מתייחס לבעיות קשב וריכוז כאל מקשה אחת שאינה ניתנת להפרדה אלא לסוגים שונים ומגוונים של הפרעות שנכללות בהגדרה הזו.  מעבר לכך, הוא מבחין בין רמות שונות של בעיות. מלבד זאת, מבחנים רבים ממהרים לסווג את הילד כלוקה בבעיות. עם השנים אמינותם של מבחנים שהיו מקובלים עד היום כגון מבחן TOVA למשל מתחילה להיות מוטלת בספק בעיקר בגלל ריבוי טעויות מסוג 2 ואחוזי הצלחה נמוכים יחסית.

היתרונות העיקריים של אבחון BRC

בתום שיטת אבחון BRC מתקבלים דוחות שמסוגלים להציג את הפרופיל הקוגניטיבי של הילד על ידי שימוש בהשוואות נתונים לנתוני הנורמה מבחינת גיל, מין הילד ומספר שנות הלימוד. כל זאת נעשה תוך הקפדה מרבית על בקרת איכות ועוצמה סטטיסטית חזקה. המטרה של אבחון BRC היא לספק כמה שיותר מידע נרחב ומעמיק למנתחי המבחן. מדובר על אנשי מקצוע כגון נוירולוגים, פסיכיאטרים, רופאי ילדים וכיו”ב.

כיום מקובל לחשוב כי הפרעות קשב וריכוז הן תחום מורכב שאין להקל בו ראש בשום צורה. זוהי הפרעה מורכבת מאוד ולכן אבחון BRC בוחן את כל ההיבטים ואת כל פונקציות הקשב והריכוז בנפרד ולא כיחידה אחת. אחד היתרונות המובהקים של אבחון BRC על פני השיטות האחרות הוא השימוש במבחני שמיעה וכך מתקבלת תמונה שלמה וברורה יותר בנוגע ליכולות של הנבדק. מבחנים שמיעתיים מעניקים לנו את היכולת להבין למשל האם הנבדק יזכור טוב יותר מידע שייחשף אליו כשאר יקריאו לו אותו או כאשר הוא יקרא אותו בעצמו. הבחנה זו לא קיימת בשיטות האחרות.

למי מתאים אבחון כזה ואילו תפקודים נבדקים בו?

ובכן, כל מי שמלאו לו שש שנים לפחות ושרכש מיומנויות קריאה בסיסיות מתאים וכשיר לעבור אבחון BRC. לא מעט תפקודים נבחנים במסגרת אבחון BRC וביניהם ניתן למנות תפקודים של זיכרון מוטורי, יכולות הערכת זמן, תפקודים ניהוליים, הסטת קשב, יכולת של ויסות עצמי ולמידה מטעויות וכמובן יכולות של תכנון וארגון. כמו כן נבדקות יכולות של זיכרון מידי וזיכרון לטווח ארוך, יכולות של קשב מתמשך ועוד ועוד. בניגוד למבחנים אחרים שמסווגים את הילד במהירות רבבה מדי ובצורה כללית מדי, אבחון BRC מספק תמונה כוללת ומצביע על היכולות לצד הקשיים בתחום הקשב והריכוז.

איך זה עובד?

אבחון BRC תבצע בשיטה המודרנית ביותר. מדובר על מערכת ממוחשבת שמופעלת באמצעות מסך מגע. אורך אבחון BRC הוא כחמישים דקות בלבד ולאחר תום האבחון הנתונים שהתקבלו מושווים למאגר נתונים שנאסף מילדים בני אותו מין, גיל ושנות לימוד. את התוצאות הסופיות של אבחון BRC מנתחים פסיכולוגים קליניים שמתמחים בניתוח דוחות כאלה ונכתב דו”ח מפורט מאוד אודות היכולות והקשיים שהתגלו במהלך האבחון. בסופו של דבר מוזמנים ההורים לפגישה (או הנבדק עצמו במידה והוא כבר לא קטין) ומסופק משוב מפורט וקפדני.

חשוב לדעת כמה שיותר

ישנה היום מגמה שטוענת כי מבחנים רבים נוטים לעשות הערכת יתר לגבי היקף בעיות הקשב והריכוז בילדים. אי לכך פותח אבחון BRC שבא למגר את התופעה. רק הערכה מדויקת ומקיפה יכולה לתת לכם תמונה שלמה ומלאה. ילד שמסווג בצורה קלת דעת מדי כלוקה בהפרעות קשב וריכוז עלול לקחת את האבחנה למקומות לא חיוביים שיגרמו להידרדרות במצבו (כמו שאדם בעל נטייה להשמנה יחליט כי אין לו טעם להילחם בכך כיוון שמדובר מטבעו הבסיסי ביותר). במידה ואתם חושדים כי בנכם או בתכם סובלים מהפרעות קשב וריכוז או במידה שקיבלתם חוות דעת כזו מהמורים בבית הספר, עשו את הדבר הנכון ושלחו אותם רק לשיטת אבחון BRC. רק כך תוכלו להיות בטוחים שתדעו את המצב המדויק של ילדיכם. 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה