תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אהובה אהרוני – טיפול בהפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אהובה אהרוני- מאמנת ומטפלת אישית ללוקים בהפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה שונות. / פורטל קשב וריכוז

רקע כללי:
אהובה אהרוני היא מאבחנת דידקטית ללקויות למידה ומאמנת אישית לילדים, בני נוער ומבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז ולקויות הלמידה השונות. אהובה אהרוני הינה בעלת השכלה וניסיון עתירי שנים הן כמורה בחינוך המיוחד והן בליווי צמוד של המטופלים, החל משלב האבחון וכלה בשלב בו המטופל רכש את הכלים להתמודד בכוחות עצמו עם הלקות, לעקוף אותה, ולממש את היכולות הגלומות בו באופן מרבי. בניגוד למרכזי טיפול גדולים וממוסחרים בהם המטופל הוא בסך הכול לקוח, אהובה מעניקה ליווי צמוד ויחס אישי, כמו לדוגמה ליווי הכולל אל המוסד הלימודי, במידה ומדובר בילד או במתבגר, כאשר באמצעות הליווי הצמוד מוענק למטופל תחושה של ביטחון והגנה, תחושה שהוא אינו לבדו בהתמודדות עם הלקות שלו מול המסגרת המנוכרת והבלתי מודעת למצוקותיו. הליווי האישי מאפשר למטופל לחלוק עם אהובה את בעיותיו בהתמודדות עם הלקות, תוך כדי הבאת פתרונות ריאליים לקשיים שהתגלעו בזמן אמת.

הפרעות קשב וריכוז:
הפרעות קשב וריכוז הינן הפרעות הנובעות מגורם נוירו ביולוגי המבוסס על שינויים זעירים במבנה ובתפקוד המוח, והיא לרוב תורשתית. ההפרעות הנן עדיין בשלבי מחקר ונערכים מאמצים רבים על מנת לזהות את הגנים האחראיים לתופעה. למרות שהפרעות הקשב והריכוז הינן נוירולוגיות, בשל ההשלכות המשניות שלה על תפקודי החיים, חוקרים רבים רואים בהן גם בהיבטים הפסיכולוגיים. תסמיני המחלה הינם שונים ומגוונים ובאים לידי ביטוי בדרגות עוצמה שונות בשל היותן נגרמות מכשל באזורים שונים במוח. יש לציין שאין קשר בין התופעה לרמת המשכל, וחתך התופעה פרוס על פני רמות משכל שונות. בעבר חילקו את התופעה לשתי קטגוריות כשהאחת סווגה להפרעות קשב וריכוז בלבד ( ( ADDוהאחרת להפרעות הכוללות גם היפראקטיביות (ADHD), אך כיום הגישה המקובלת כי ההיפר אקטיביות היא מקרה פרטי של הפרעות הקשב והריכוז. ההפרעות שכיחות בקרב של כעשירית מן האוכלוסייה בדרגה זו או אחרת, ותסמיניה כוללים קשיים בקשב וריכוז, אימפולסיביות והיפראקטיביות, כאשר לעיתים יופיעו תסמינים חלקיים בלבד. ניתן לזהות את ההפרעות כבר בילדות, אך לעיתים חושפים אותה רק בשלבי הגיל המאוחרים, עם העלייה בדרגות הקושי בהיבט האקדמי. יש לציין כי אין קשר בין הפרעות הקשב והריכוז ללקויות הלמידה כמו דיסלקציה, דיסקלקוליה והדיסגרפיה, ואולם בשל העובדה שמיומנויות הלמידה נפגעות בשל הפרעות הקשב והריכוז, הן מסווגות באותה הקטגוריה וזוכות להתייחסות באופן שווה בעת מתן הקלות בהיבט האקדמי. להפרעות יש תחלואה נלוות בעיקר בתחום הרגשי וההתנהגותי, בשל הדימוי העצמי הנמוך והתסכול הנובע מאי היכולת לעמוד בציפיות החברה, על אף רמת המשכל הנורמטיבית המאפיינת את הלוקים בה, וחוסר היכולת לממש את מלוא הפוטנציאל הגלום באדם הלוקה בהפרעה. ההפרעה היא מולדת וככזו היא אינה חולפת בחיים הבוגרים, ואולם ככל שמאתרים אותה מוקדם יותר, כך ניתן לטפל בהפרעות המשניות ולרכוש כלים אסטרטגיים על מנת לעקוף את ההפרעה.

הפרעות קשב וריכוז: אבחון וטיפול על ידי אהובה אהרוני
אהובה אהרוני הינה מאבחנת דידקטית מוסמכת, והיא מומחית בתחום אבחון וטיפול בלקויות הלמידה. בנוסף, אהובה אהרוני בעלת וותק רב שנים כמורה בחינוך המיוחד, ואת ניסיונה היא רכשה במהלך שנות עבודתה הארוכות עם תלמידים לקויי למידה. השלב הראשון לטיפול בהפרעות הקשב והריכוז הוא האבחון הדידקטי. האבחון מורכב משתי פגישות או שלוש, בהתאם לצרכי המקרה, שבמהלכן נבדקות היכולות בתחומי הלימוד השונים כמו קריאה, כתיבה מתמטיקה ושפות זרות, ונבחנים גם דפוסי התנהגות וההיבטים הפסיכולוגיים, על מנת לוודא שאכן מדובר בהפרעות קשב וריכוז או בלקויות למידה, ואיתור ממוקד של הקושי, כדי שניתן יהיה להתוות תוכנית לימודית שתותאם בדיוק לצרכיו של המטופל, בין אם מדובר בילד רך, מתבגר סטודנט או אדם מבוגר. ההתמודדות עם חשיפת הבעיה הינה לא פעם טראומטית עבור המטופל ובני משפחתו. אהובה נעזרת בכלים נוספים ברפואה ההוליסטית, הקינסיולוגיה, המאפשרת למטופל אמצעי התמודדות נוספים עם נופך שונה ועשיר יותר, כך שחשיפת ההפרעה מתקבלת באופן טראומטי הרבה פחות, ודרכי ההתמודדות יהיו יעילות, מגוונות ואישיות הרבה יותר. אחד האמצעים המקובלים לטיפול בהפרעות הקשב והריכוז הוא ההוראה המתקנת. שיטות הלימוד אשר התפתחו במשרד החינוך אינן מותאמות באופן אישי אל התלמידים, ומחובת התלמידים להתאים את עצמם אל השיטה. ההוראה המתקנת מושתתת על התאמת אמצעי הלימוד אל המטופל, ומעניקה לו כלים אסטרטגיים להתמודד עם הלקות הדידקטית, כך שיוכל ללמוד לעקוף את מגבלתו ולממש את מלוא הפוטנציאל הגלום בו. בנוסף לשיטות המגוונות של ההוראה המתקנת, אהובה מסתייעת בקינסיולוגיה- אומנות המוח והשרירים, המאפשרת יצירת קשרים מחודשים בין הגוף לנפש של האדם. האדם הוא מכלול שלם שלתכונות, ואהובה מסייעת למטופל למצוא את כישרונותיו וכישוריו, להכיר בהם ולממשם באופן אופטימאלי.

נכתב ע”י:פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה