תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אורית בורוכוב – אבחון פסיכודידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אורית בורוכוב – אבחון פסיכודידקטי

אורית בורוכוב היא בהשכלתה בוגרת תואר ראשון (BA) בחינוך מיוחד ותואר שני (MA) בייעוץ חינוכי. אורית היא עתירת ניסיון וידע רב שנים בכל הקשור להוראה וסיוע בקרב תלמידים מתקשים. בעיסוקה אורית היא מורה להוראה מתקנת, והיא מומחית לקשיי קריאה וכתיבה וכן לשיפור המוכנות לכיתה א’. את דרכה בתחום החלה אורית כמורה מחנכת בכיתות א’ ו-ב’. בהמשך עבדה אורית כמורה להוראה מתקנת בבית ספר יסודי. התחנה הבאה בקריירה של אורית, בה היא עוסקת עד היום, הייתה עבודה עם ילדים המאופיינים כבעלי עיכובים התפתחותיים שונים, המשולבים במסגרת החינוך הרגיל.
כמו כן, אורית היא מאבחנת דידקטית מוסמכת, והיא עובדת בתחום מטעם משרד החינוך כמאבחנת בבתי ספר יסודיים, וכן במכון פרטי לסיוע לימודי וקידום בעלי לקויות למידה.
בשנות הניסיון הארוכות שלה, אורית צברה ניסיון רב בשיטות ואסטרטגיות להקניית קריאה, כתיבה ומיומנויות חשבוניות הן לגילאי הגן והן לגילאי בית הספר היסודי, ומאחוריה מגוון רחב של הכשרות והשתלמויות בתחום הקניית מיומנויות היסוד של הקריאה, אסטרטגיות למידה וכיוב’.
מתוך עבודתה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, הבינה אורית ממקור ראשון את הערך העצום של אבחון נכון של מוקדי הכוח והיכולת של כל ילד, ועל האופן שבו מוקדים אלה מהווים את המפתח שמאפשר לו את מיצוי הפוטנציאל הגלום בו. לכן אורית רואה חשיבות גבוהה במיוחד לאבחון פסיכו- דידקטי כחלק בלתי נפרד מתהליך קידום הלמידה וההוראה המתקנת.

אבחון פסיכודידקטי
באבחון פסיכודידקטי נבדקות שתי קבוצות של יכולות:
היכולות הקוגניטיביות (החלק הדידקטי של האבחון), כלומר מיומנויות היסוד המרכיבות את תהליכי הלמידה, והערכה של היכולת הכללית ושל המצב הרגשי (“פסיכו”- החלק הפסיכולוגי באבחון).
בתחום הקוגניטיבי, נבדקות מיומנויות שתומכות בתהליכי הלמידה ועשויות להסביר את רמת תפקודו של האדם בתחומי לימוד מסוימים. יכולות אלה כוללות תפקודי זיכרון (קצר וארוך טווח), תפיסה חזותית, תפיסה שמיעתית, תפיסה מרחבית, יכולת גרפית, יכולת ויזו-מוטורית, קשב וריכוז, ותפקודי שפה. בנוסף נבדקים סגנון העבודה והרגלי העבודה של הלומד.
בתחום הרגשי, יש התייחסות ליכולות קוגניטיביות כלליות יותר (נבדקת רמת האינטליגנציה על היבטיה השונים), ובנוסף נבחנים הקשיים הרגשיים, הכוחות מול מידת הלחצים והמצוקה, היכולת והתפיסה החברתית, הדימוי העצמי ותפיסת העצמי ותפיסת המציאות.
השילוב של שני התחומים – הרגשי והלימודי – באבחון הפסיכו- דידקטי, נובע מהתפיסה שיש לראות את הלומד כמכלול. תפיסה זו מכתיבה שתי נקודות חשובות: האחת היא שחשוב לזכור כי בכל מקרה של קושי בלימודים, מידת התפקוד מושפעת לא רק מהמצב הלימודי- קוגניטיבי, אלא עשויה להיות קשורה גם להיבטים של המצב הרגשי. לכן האבחון הפסיכו- דידקטי מרחיב את ההבנה שלנו לגבי התפקוד האקדמי של האדם.
האבחון הפסיכו- דידקטי מספק תמונה רחבה ושלמה של המצב הנוכחי- תמונה זו לא כוללת רק נקודות חולשה וקושי אלא גם מאפשרת לראות את החוזקות והיכולות של המאובחן. אורית מאמינה שאיתור נקודות אלה הוא המפתח להצלחה, שכן הוא מאפשר לילד למצות את הפוטנציאל הטמון בו. לדברי אורית, דרכה המקצועית לימדה אותה שהדבר החשוב ביותר בסיוע לילד המתקשה הוא להעניק לו חוויה של הצלחה. אם הילד חווה הצלחה אפשר לטעת בו אמון ביכולתו להתגבר על הקשיים שפגש בלמידה ולשבור את ההיסטוריה הארוכה והמתסכלת של הכישלון.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה