תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אורנה כהן – טיפול על פי שיטת אלבאום

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אורנה כהן – טיפול על פי שיטת אלבאום

שיטת אלבאום היא שיטת טיפול ואבחון ה מתמקדת בקידום וסיוע לאנשים הסובלים מלקויות למידה וקשיי תפקוד. מאחורי השיטה עומד הרעיון הבסיסי לפיו תפקוד תקין (בכל תחום) אפשרי כאשר מתקיים איזון בין ארבע מערכות השולטות בתפקוד: מערכת רגשית, מערכת קוגניטיבית, מערכת גופנית ומערכת אנרגטית. כאשר האיזון בין ארבע המערכות מופר, יכולים להופיע מגוון רחב של סימפטומים וקשיים, ביניהם כאלה הקשורים ליכולות ויסות קשב, תפקוד לימודי, חברתי ורגשי. הגישה התאורטית של השיטה שואבת מעולם הידע העשיר של הפסיכולוגיה ההתפתחותית, הפסיכולוגיה הקוגניטיבית והנוירופסיכולוגיה, ומטפלי השיטה מקפידים לחבר בין הידע הקיים לגישה המעשית שלהם בטיפול.

אבחון וטיפול לפי שיטת אלבאום
האבחון הנגזר משיטת אלבאום מתגאה בהיותו מהמקיפים והמעמיקים שקיימים כיום. האבחון כולל רכיבים היורדים לעומקם של שלושה תחומים עיקריים בתיאור האדם המאובחן: שאלון המשרטט תמונה תפקודית של האדם כיום לצד מידע- רקע- ה”מסע” שעבר עד הנקודה הנוכחית (במידה והמאובחן הוא ילד או נער השאלון ימולא על ידי ההורה), אבחון סנסו- מוטורי הבונה פרופיל של נקודות החוזק והקשיים בתחום זה (נשימה, יציבה, מוטוריקה גסה ועדינה, קואיכולות והקשיים של האדם (מנגנוני הגנה, יכולות אישיות, חסמים ופוטנציאלים, המהלך ההתפתחותי של האישיות וצרכיה). בהתאם לתמונה העולה מהתהליך האבחוני נבנית עבור המאובחן תכנית טיפולית אישית המותאמת לצרכיו ולקשיים שהוא מפגין.

הטיפול בשיטת אלבאום נערך במתכונת של מפגש שבועי בן חמישים דקות. בטיפול בילד או נער, התהליך הטיפולי משוקף גם להורים, והם שותפים לנעשה בטיפול, ברמת העדכון (שיחות של המטפל עם ההורים) ולעתים גם במפגשים עצמם. במהלך המפגשים עוסקים המטפל והמטופל בתרגול מגוון טכניקות לשיפור האיזון בין המערכות השונות. אלה כוללים תרגילים המכוונים להיבטים גופניים ומוטוריים, כגון תרגולי קואורדינציה ומוטוריקה, לצד תרגילים המכוונים להיבטים יותר “רכים”- תרגולים במגע ובמודעות. אחת לפרק זמן מסויים (שהוסכם מראש) נערכות במהלך הטיפול שיחות שיקוף בין המטפל למטופל (או להוריו), בהן נערכת בדיקה של המקום בו נמצא המטופל כיום לעומת תחילת הטיפול, ונעשה שיתוף בתחושות, מחשבות והחלטות לגבי המשך הדרך המשותפת.

אורנה כהן עושה שימוש בשיטת אלבאום מתוך ראייה הוליסטית של הקשיים. אורנה אימצה את דבריו של רבי אברהם המלאך, לפיהם “כשיש חור קטן בגוף יש חור גדול בנשמה”- כלומר, הטיפול נגזר מתוך ההבנה שהאדם הוא מכלול שלם, וכך יש להתייחס גם לקשיים שלו. אין קושי שמנותק מההוויה הכללית של האדם, כגוף וכנשמה.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה