תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

“לילד ישנם קשיים לימודיים, ויש להפנותו למבחן טובה”

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

“לילד ישנם קשיים לימודיים, ויש להפנותו למבחן טובה”

הילד לא מרוכז בבית הספר, הוא שכחן, אינו עוקב אחר ההוראות בכיתה ומתקשה בלימודים. יועצת בית הספר יחד עם המורה המחנכת המליצו לכם ההורים על מבחן טובה. התרחיש שבו הורים מזומנים לבית הספר, ומופנים באופן ישיר אל מבחן טובה בשל החשד כי לתלמיד יש הפרעת קשב הינו שכיח, אך יחד עם זאת זהו צעד מוטעה, מהסיבה שבעל הסמכות היחידי להחליט אם התלמיד אכן לוקה בקשב והריכוז הוא רופא מומחה בתחום, פסיכיאטר או נוירולוג, ומבחן טובה משמש ככלי סיוע בלבד לאבחון ההפרעה. בתרחיש שהצגנו כאן, יועצת בית הספר והמורה המחנכת לא הפעילו את שיקול הדעת, לא העלו בדעתן כי ייתכן מצב שבו תסמיני ההפרעה והקשיים של הילד נובעים מסיבות שונות לחלוטין, לא חשבו על התהליך המכונה “אבחנה מבדלת” וגם הטעו את ההורים.מבחן טובה, משחק דומה לקוביה ההונגרית

מבחן טובה כחלק מתהליך לאבחון הפרעת הקשב

כאשר מבחן טובה נערך כחלק מתהליך אבחוני מעמיק, מהימן וראוי, הוא עשוי להיות יעיל ככלי המעניק נדבך נוסף לתמונת המצב הכוללת של הנבדק. ואולם, האבחנה הנסמכת על מבחן טובה בלבד אינה מהימנה, מהסיבה שלא זו בלבד שמבחן טובה אינו מזהה במקרים רבים את ליקויי הקשב, בנוסף לכך מבחן טובה אינו מאתר ליקויי למידה נוספים, וגם לא ליקויי תפקוד אחרים העלולים לדמות הפרעת קשב וריכוז. על כן, יש לשלב את מבחן טובה כחלק מתהליך אבחוני שכולל אבחון פסיכיאטרי או פסיכולוגי, אבחון רפואי גופני ואבחנה חינוכית, תוך התייחסות אל השאלון להורים, השאלון למורים, אבחון דידקטי או פסיכו דידקטי, בדיקת ההיסטוריה הרפואית של התלמיד ומשפחתו, ואבחונים נוספים בהתאם למקרה הספציפי, כשחשוב להכיר את הרקע של התלמיד הנבדק, ואת אמצעי ההתמודדות שלו לא רק במסגרת הלימודית אלא גם במסגרת המשפחתית והחברתית.

תהליך לאבחון הפרעת הקשב ולקויות הלמידה השונות

אבחון לקויות הלמידה השונות הוא תהליך שבו נאספים נתונים באמצעות סוללה של מבחנים, שכוללים שיחות, ראיונות ומבדקים נוספים, שעל פיהם קיימת אפשרות להעריך את מצבו של הנבדק בהשוואה לנורמות של בני גילו. לפני התחלת תהליך האבחון יש להתאימו לאופי הקשיים של הילד כדי לספק תשובות ופתרונות רלוונטיים, כמו לדוגמה אבחון רפוי בדיבור, אבחון לקויי למידה, אבחון פסיכולוגי, מבחן טובה להפרעות קשב, אבחון רפוי בעיסוק וכדומה. כשנדרשים בעלי מקצוע מתחומים שונים, חשוב לערוך את סדר העדיפויות במהלך הפנייה אל האבחונים השונים בהתאם למקרה הספציפי, וכשעולה החשד להפרעות קשב יש לפנות תחילה אל נוירולוג או פסיכיאטר. הגורם הרפואי יערוך לילד אבחנה מבדלת, ויתכן כי יפנה את הילד גם אל מבחן טובה, בדיקות רפואיות ויסתייע באנשי מקצוע מתחומים שונים לשם קבלת תמונת מצב בהירה ומדויקת ככל הניתן.

מהו מבחן טובה?

מבחן טובה הינו מבחן ממוחשב שמטרתו להעריך נוירולוגית את מאפייני הפרעת הקשב, הריכוז היפראקטיביות והאימפולסיביות. מבחן טובה מודד את היכולת המשתנה של תשומת הלב בדרך של משחק מחשב, והוא בוחן תגובות לגירויים חזותיים. מבחן טובה מהווה כיום את אחד המבחנים השכיחים והמוכרים ביותר בקרב פסיכיאטרים ונוירולוגים לאבחון הפרעת הקשב והריכוז. זהו מבחן אמין דיו על מנת להוות אינדיקציה נוספת במידה והצטברו תסמינים נוספים המעידים על הלקות, אך אינו מהווה אסמכתא להפרעת הקשב כאבחון בפני עצמו. מבחן טובה נערך בשני שלבים כשאורך כל שלב הוא 10.8 דקות. במהלך המבחן נדרש הנבדק ללחוץ על מקש בכל פעם שהוא רואה גירוי מסוים בצג המחשב ולא להגיב כשמופיעים על הצג גירויים מסוג אחר. בשני שלבי המבדק נדרש הנבחן לבצע את אותה המשימה הרוטינית והמשעממת, כשבתום השלב הראשון נוטל הנבדק כדור ריטלין ונדרש לבצע שוב את אותה המשימה. התוצאות במבחן טובה מושוות אל נורמה בהשוואה לבני גילו של הנבדק, והשוואה נוספת נערכת בין התפקוד של הנבחן לפני ואחרי נטילת הטיפול התרופתי, זאת בכדי לבחון את יעילותה של התרופה.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה