תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אילנה רייטקופ – טיפול במבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

טיפול במבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז /אילנה רייטקופ – מחברת הספר “להקשיב להפרעת הקשב”

אילנה רייטקופ, מחברת הספר “להקשיב להפרעת הקשב”, מלווה מזה חמש עשרה שנים מבוגרים החיים עם הפרעת קשב וריכוז. אנשים רבים עמם עבדה מעידים כי חשו שאילנה ממש מצליחה להיכנס לנעליהם, וכי הם חווים סופסוף כי מישהו מבין עם מה הם מתמודדים. תחושה זו לא מתעוררת סתם: אילנה היא בוגרת תואר שני בלימודי נשים ומגדר, במהלכם התעמקה בהבנת התמודדויות מורכבות עם ציפיות החברה והצורך “להתחלק” בין מגוון תפקידים. בעבודתה מלווה אילנה מגוון רחב של אוכלוסיות: היא עובדת עם סטודנטים במרכז התמיכה של מכללת תל חי, נשים הנושאות לעתים קרובות במספר רב של תפקידים ותחומי אחריות (אמהות, בית, קריירה…), מבוגרים בשוק העבודה (שכירים או עצמאיים). מתוך השכלתה והניסיון הרב שצברה במהלך הדרך, החליטה אילנה בסוף שנת 2011 לארגן את כל הידע שאצרה בתוכה לכדי מודל העבודה שלה. המודל הוא דרכה של אילנה ללמד את האנשים שהיא מלווה לחיות עם הפרעת הקשב והריכוז, להקשיב לה ולנהל עמה דיאלוג.

מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז
למרות שהאסוציאציה הראשונה העולה מהמונח היא של ילדים בגן או בבית הספר, ידוע כיום שהפרעת קשב וריכוז ממשיכה להשפיע על חיינו גם בבגרות. במהלך גיל ההתבגרות לרוב מתרחשת הפחתה בעוצמתם של המאפיינים האימפולסיביים וההיפראקטיביים של ההפרעה, אך קשיי ההתארגנות וההתנהלות נותרים, הופכים להיות בולטים יותר וממשיכים להקשות על חייו של האדם. כאנשים בוגרים, הסובלים מההפרעה עלולים לחוש בושה ומבוכה נוכח הקשיים שלהם. תחושות אלו עשויות למנוע מהם לפנות לקבלת עזרה- הימנעות שתורמת עוד יותר לפגיעה בתפקוד ובאיכות החיים. בעבודתה, אילנה רייטקופ מתייחסת באופן ספציפי לכל אחד מן ההקשרים והסיטואציות האופייניות לחיים הבוגרים, ולאופן בו הפרעת הקשב והריכוז עשויה להתבטא ולזמן אתגרים בכל סיטואציה כזו. בעולם התעסוקה, למשל, שכיחה התחושה של בעלי הפרעת קשב וריכוז, שלא משנה מה הם יעשו, תמיד “יתפקשש” להם והם לא ייצאו “בסדר”. ע”פ מודל העבודה של אילנה, נדרשים מספר שלבים על מנת לצלוח את עולם העבודה עם הפרעת קשב, החל מפיתוח מודעות והבנה לקשיים ובחירת מקום העבודה המתאים, דרך הכרת החולשות ונקודות החוזק של כל אדם ועד פיתוח אסטרטגיות להתמודדות במקום העבודה והתאמת סביבת העבודה. דוגמה נוספת היא עולם הלימודים, שעשוי לעורר בסובלים מהפרעת קשב וריכוז זיכרונות עבר של כישלון, תסכול ושעמום, שהופכים את ההחלטה לחזור לספסל הלימודים למורכבת ולא פשוטה. גם כאן חשובה היכרות של האדם עם הקשיים המאפיינים אותו, וליווי במהלך הכניסה ללימודים וההתנהלות במהלכם.

נשים עם הפרעת קשב וריכוז
נשים, עקב ציפיות חברתיות שמשודרות להן כבר מגיל צעיר, נדרשות כילדות להתנהגות מאופקת ושקטה, ולכן הן פחות מגיעות לאבחון קשיי קשב וריכוז, למרות שהקשיים עשויים להתקיים ולהשפיע על חייהן. בהגיען לבגרות, לאחר ש”קברו” את הפרעת הקשב שלה, הסתירו והשתיקו אותה, הן נדרשות לתפקד בעולם התעסוקה, להיות אימהות ולנהל את הבית. רובן המכריע של הנשים בגיל הזה כלל לא מקשרות בין קשיי הקשב לבין קשיי היומיום שלהן. אילנה רייטקופ שמה בעדיפות עליונה את התאמת הליווי באופן אישי לכל פונה, ובמיוחד חיזוק, העצמה וסיוע לנשים הפונות לקבל עזרה.
פעילויות נוספות בנוסף לליווי האישי, אילנה רייטקופ מעבירה מגוון סדנאות והרצאות למבוגרים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, בדגשים מותאמים להרכב הקבוצה, וכן הרצאות לקהל הרחב.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה