תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

בשביל הקשב – הדרכת הורים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

כהורים, כולנו פוגשים לא פעם התנהגויות של ילדינו המציבות בפנינו אתגר. אין הורה שלא מצא עצמו במלחמה (כן, זו בהחלט תחושה שכיחה בקרב הורים) מול ילדיו בנוגע ל…כמעט כל תחום: אוכל, סדר וניקיון, לימודים, טלוויזיה. מתוך הכרה בכך שהורות היא משימה מורכבת, רוב ההורים מקבלים את האתגרים האלה בהבנה ומרגישים שהם יכולים להם, ולרוב אף לחייך לעברם בדיעבד. עבור הורים לילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, חוויית ההתמודדות הזו היא שונה. ילדים הסובלים הפרעת קשב מתקשים להגיב לדרישות והצבת גבולות של הוריהם באופן יעיל ומותאם כמו ילדים שאינם סובלים מההפרעה. הדבר מסב תסכול רב להורים, שמופנה פעמים רבות בחזרה אל הילד.

מעגל הקסמים השלילי
מורן מוסקוביץ’, עובדת סוציאלית במרכז “בשביל הקשב” (בהנהלת ד”ר אוסנת צפריר) משרטטת עבורנו את מה שהיא מכנה “מעגל הקסמים השלילי” של ילדים עם הפרעת קשב וריכוז. ילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז זקוק לסביבה (הורים ואנשי חינוך) שתתאים עצמה אליו ואל הקשיים הייחודיים שלו (תהיה סבלנית יותר כלפיו, תאפשר לו פעילויות שהולמות את הצורך שלו בתזזיתיות ותנועה, תאפשר לו למידה באופן שהולם את סגנונו וכיוב’). פעמים רבות הסביבה אינה מתאימה עצמה- מסיבות של חוסר מודעות והבנה או חוסר יכולת אובייקטיבי (למשל- גננת שצריכה גם לנהל מפגש במקביל). מצב כזה עשוי להסב לילד תסכול, כעס, תחושה שהוא בודד ולא מובן ופגיעה בערך העצמי שלו. בהיעדר כלים להמשגה של הקושי וביטוי שלו במילים, הילד עשוי לבטא את הקושי בצורה התנהגותית (להיות תוקפני, לסרב להסתגל למסגרת, להסתגר ולדחות מעליו את הסביבה). הסביבה שוב עלולה שלא להבין את מהסר שהילד מעביר, ולהגיב בחוסר אונים או בכעס וענישה. הדבר מעצים את התסכול והזעם של הילד, הסביבה שבה ומגיבה אליו באופן לא מותאם, וחוזר חלילה.

מה קורה לילדים הלכודים במעגל הקסמים השלילי?
ילד שנמצא בתהליך שתואר כרגע, עלול לבטא את קשייו במגוון דרכים: הערך העצמי שלו נפגע והופך אותו רגיש במיוחד לפגיעות שעשויות להיראות כשוליות, הוא מתקשה לקבל ביקורת וחווה תחושת כישלון בעקבות כל טעות הכי קטנה, הוא מפתח התנהלות מרדנית ומתריסה ולעתים אף מפגין התפרצויות זעם, הוא עשוי להימנע מפעילויות ומקומות שעלולים להפגיש אותו עם חוסר ההתאמה של הסביבה או עם תחושת הכישלון (למידה, משחק קבוצתי וכד’), ומעל לכל אלה פעמים רבות מרחפת תחושת חוסר אונים וייאוש קשה, ואובדן האמונה של הילד ביכולת שלו לשפר את המצב ולחוות את היומיום שלו בצורה טובה ונעימה יותר.

כיצד ניתן לצאת ולהוציא את הילד ממעגל הקסמים השלילי?
הנחת הבסיס השכיחה בטיפול בילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז היא “לילד יש בעיה ואנו צריכים לפתור אותה”. אנו במרכז “בשביל הקשב” מבקשים להרחיב את ההסתכלות הזו לכדי כזו המניחה שהבעיה נעוצה בקשיי הבנה, התאמה ותקשורת בין הילד לבין סביבתו. מורן מוסקוביץ’ מסבירה כי בראש ובראשונה, כדי לשבור את המעגל יש צורך בעבודה מערכתית: לא רק הילד נוטל חלק בשינוי, אלא גם הוריו והמסגרת החינוכית שלו. חשוב שהילד יחווה את הסביבות שהוא פוגש ביומיום ככאלה שמכירות בקשיים שלו ולא רואות בו “ילד רע”. יש לתת לילד תחושה שרואים אותו כמכלול שלם שיש לו לא רק קשיים והתנהגויות מפריעות אלא גם נקודות חוזק רבות. מעבר לכך, חשוב שהוריו של הילד יישמו שינויי גישה גם בהורות שלהם, יהוו עבורו סוכני שינוי שגם עוסקים בהצבת גבולות אבל גם רואים את הצורך הייחודי הנובע מההפרעה שהוא מתמודד עימה, שיהיו מספיק גמישים על מנת לסייע לו לשפר את ההתמודדות שלו ויראו לו כי הם שותפים אמיתיים למסע שלו. כל אלה משימות מורכבות ומאתגרות לכשעצמן. במרכז “בשביל הקשב” אנו מעניקים ליווי, תמיכה והדרכה להורים המתמודדים עם קשיי הקשב והריכוז של ילדם. שיתוף אנשי המקצוע של מרכז “בשביל הקשב” בתהליך מאפשר להורים לקבל נקודות מבט שלא תמיד הם מסוגלים לאמץ בהיותם חלק מהתהליך עצמו, אוזן קשב ותמיכה שמאפשרים להם סופסוף לפתח תקווה לשיפור איכות חיי ילדם למרות הקושי.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה