תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אריאלה לבנה – שיטת אלבאום, מהי שיטת אלבאום?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מהי שיטת אלבאום?

שיטת אלבאום היא גישה טיפולית הרואה בכל סוגי הקשיים שאנשים מתמודדים עמם (חברתיים, רגשיים, גופניים, לימודיים וכו’) תוצר של הפרעה באיזון בין ארבע מערכות: המערכת הגופנית, המערכת האנרגטית, המערכת הרגשית והמערכת הקוגניטיבית. איזון תפקודי בין מערכות אלה מאפשר לאדם לממש את הפוטנציאל הגלום בו, בעוד שהיעדר איזון שכזה גורם לקשיים שונים. לפיכך, הטיפול הנגזר מהגישה מכוון להשגת איזון בין מערכות אלה, וכולל טכניקות של תנועה, עיסוי, הרפיה, תרגולי נשימה, דמיון מודרך, קואורדינציה, מוטוריקה עדינה ועוד. מטרת הטיפול לתרגל ולשפר את תפקוד המערכות הללו ואת האיזון התפקודי שלהן ועל ידי כך לסייע בהתמודדות עם הקשיים היומיומיים, להבין את מקור הקשיים ולתת למטופל והוריו כלים להתמודדות עמם ביומיום ואמצעים לשיפור ההתמודדות.

והדרכת הורים- מי זקוק ולמה?

בכל הקשור לגידול ילדים, אין ספק שההתפתחויות השונות שידע המין האנושי בעשורים האחרונים, על שלל התמורות הטכנולוגיות, החברתיות, הפוליטיות והכלכליות שעברו עליו, הביאו עמן (לצד שיפורים משמעותיים בתחומי הרפואה והתקשורת) מורכבות חדשה עצומה לחייהם של הורים ואנשי חינוך. בעבר זכו הן דור ההורים והן הדורות הצעירים “ליהנות” מזרם ברור ומוגדר של ידע וסמכות. לכל המעורבים היה ברור אצל מי מצויה האמת, ומה תפקידו במארג היחסים. ההורה (או המורה) היה בעל הסמכות האולטימטיבי, וזהו גם המסר האחיד שהסביבה שידרה הן להורה והן לילדים. עולם ההורות היום הוא שונה. כולנו מוצפים כל העת בכמויות עצומות של מידע ואתגור מתמיד של תפיסות העולם שהורגלנו אליהן.

במקרה של ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, קשיים לימודיים וקשיים תפקודיים למיניהם, אתגר ההורות מורכב אף יותר. הדרכת הורים הינה חלק בלתי נפרד מטיפול בילדים בעלי קשיים מעין אלה ולכן יש לתת לה מקום בכל תהליך טיפולי על מנת להגיע לתוצאות מיטביות. האופן בו ילדים אלו מגיבים לסביבתם, למוריהם, לחבריהם, לבני המשפחה וההורים מונעת בחלקה מתוך הקשיים שבשלם הגיעו לטיפול. האתגרים הללו, כמו גם הקשיים היחודיים של הילד ותגובות ההורים אליהם, משפיעים השפעה מכרעת על מערכת היחסים בתוך המשפחה. מטרת הדרכת ההורים היא להאיר את נקודות התורפה, לתת כלים להורים להתמודד ולהניע את השינוי הנדרש אצל הילד.

בבסיסה של הדרכת ההורים האדלריינית עומדת הגישה, כי כל אדם זקוק לתחושת ערך ולתחושת שייכות. הדבר נכון במעגלי החיים השונים כמו גם במעגל המשפחתי. כל ילד במשפחה רוצה להיות משמעותי, שייך ובעל תחושת ערך ובמשפחתו. הילדים מוצאים לעצמם דרכים מגוונות לתחושת שייכות, לא כולן רצויות: דרך זו יכולה להיות על ידי הילד הקורבני, הילד המלאך, הילד השובב, וכו’. בחלק מהמקרים, התפקיד הבלתי רצוי אותו הילד ממלא וההתנהגויות הכרוכות בו, גורמות לאינטראקציה הכרוכה בעימותים והתנגשויות של ההורים מול ילדיהם, מה שפוגע ביחסים ביניהם. לדברים אלו משנה תוקף כאשר מדובר בילד בעל קשיי תפקוד או הפרעת קשב וריכוז. בהדרכת ההורים, נרצה להאיר בעיני ההורים את התפקיד של הילד המסויים במשפחתו, את התנהלות ההורית המחזקת את התפקיד הזה, ואת מקומם של ההורים כמובילי השינוי. באמצעות ההדרכה, ההורים יחזקו אצל ילדיהם התנהגויות ותפקידים חיוביים שיתנו להם תחושה שהם משמעותיים, חיוניים ותורמים. בד בבד, באמצעות ההדרכה, ההורים יגיבו להתנהגויות בלתי רצויות של ילדיהם, באופן שיעודד אותם לבחור בדרך חלופית.

התהליך הטיפולי בילד הינו תהליך בו במסגרת הטיפול משולבת הדרכה של ההורים (במינונים משתנים מטיפול לטיפול) על מנת לתת פתרון מיטבי לקשיים אותו חווה הילד והוריו. כמו כן, בראיית הטיפול כטיפול מערכתי, אריאלה מקיימת קשר עם הצוות החינוכי, מנחה אותו בהיבטים הקשורים למומחיותה, כמו גם עם גורמים מטפלים אחרים, כאשר הם קיימים.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה