תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

בדיקת טובה ובדיקת מוקסו – פורטל קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

סוגי אבחונים להפרעות קשב וריכוז

תחום הפרעות הקשב והריכוז כיום הוא פופולארי יותר מבעבר, נרחב ומוכר לציבור. בשנים האחרונות אנו רואים עליה הן בכמות המאובחנים עם הפרעות כאלו, והן מבחינת הכלים אשר עומדים לרשות המאבחנים והמטפלים, בבואם להתמודד עם ההפרעה ולהקל על חיי המטופל. אחת ההתפתחויות הבולטות בתחום היא בתחום הבדיקות אשר משמשות את המאבחנים והמטפלים ככלים ראשוניים להתמודדות עם ההפרעה. כיום מוכרות לציבור שתי בדיקות עיקריות – בדיקת טובה ובדיקת מוקסו. בדיקות אלו פותחו אחת אחרי השנייה, בהתאמה, ונועדו לאשש או לשלול בעיית קשב וריכוז כלשהי, ולהגדיר אותה ואת חומרתה. להלן סקירה קצרה על שתי הבדיקות, בדגש על יתרונות וחסרונות כל בדיקה.

בדיקת טובה

בדיקה זו היא הראשונה שפותחה מבין שתי הבדיקות, ומטרתה להעריך האם קיימת הפרעת קשב וריכוז אצל הנבדק. הבדיקה עצמה מורכבת משני חלקים ואורכת כשעה וחצי, בה מתבקש הנבדק לבצע מספר משימות (בחלק הראשון), ולאחר מכן לחזור על אותן המשימות כשבפעם השנייה הוא תחת השפעת תרופת ריטלין. מטרת החזרה היא כמובן לבדוק את השפעת התרופה, ואם אכן רואים שינוי משמעותי אזי יכול המאבחן להעריך כי הנבדק סובל מהפרעה כלשהי. הבדיקה עצמה מבוצעת בשעות הבוקר, זמן בו הנבדק שוהה בבית הספר, וכך בעצם מדמים את מציאות חייו של הנבדק. תוצאות הבדיקה מגיעות לאחר כשבועיים, ועל המאבחן להחליט, בשיתוף עם גורמים נוספים, מהי ההפרעה ממנה סובל הנבדק, ומהי דרגת חומרתה. בדיקה זו נפוצה מאוד עבור אבחון הפרעות קשב וריכוז והיתה המובילה עד השנים האחרונות. חשוב להדגיש כי לבדיקה זו אין תקפות מדעית סטטיסטית וכיום היא משמשת ככלי אחד בסיסי מתוך כלים רבים אשר עומדים בידי המאבחן כדי להגיע לתוצאה הטובה והמדויקת ביותר.

בדיקת מוקסו

בדיקה זו היא הבדיקה החדישה ביותר מבין השתיים, ויתרונותיה רבים: ראשית, בדיקה זו לא מציינת אם קיימת או לא קיימת הפרעה כלשהי, אלא אף מגדירה את ההפרעה בדיוק רב ואת רמת חומרתה. בנוסף, זוהי בדיקה קצרה ביותר, נוחה, עם מינימום התעסקות מיותרת לנבדק. מעבר לכך, בדיקה זו זוכה לאישוש מדעי – חוקרים מהאוניברסיטה בירושלים (אשר פיתחו את הבדיקה ביחד עם צוות חוקרים נוסף מהולנד) בדקו וגילו כי בדיקת מוקסו מגלה הפרעות קשב וריכוז בדיוק של למעלה מתשעים אחוזים!
מהלך הבדיקה הוא פשוט – הבדיקה מדמה את סביבתו הטבעית ככל הניתן של הטופל, ומטילה עליו משימות אשר מופרעות מפעם לפעם על ידי תוכנת הבדיקה. השפעת ההפרעות על ביצוע המבחן נמדדת ומתורגמת לתוצאה הסופית בה מוגדרות ההפרעות אם קיימות, ובאיזו עוצמה.
הבדיקה זוכה כיום לפופולאריות גבוהה בקרב המטפלים והמאבחנים בתחום הפרעות קשב וריכוז, ומשמשת ככלי המוביל בקרב מאבחנים כדי לזהות הפרעות קשב וריכוז. הסיבות לכך רבות אך האובייקטיביות, האמינות והדיוק הם המדדים החשובים ביותר שבדיקה זו מציעה, והיו חסרים בעבר.

פורטל קשב וריכוז מכיל עשרות מאמרים אינפורמטיביים ומייעצים העוסקים בשתי הבדיקות הללו. אתם מוזמנים להיכנס לאחת הקטגוריות שמעניינת אתכם ולקרוא תכנים אשר נכתבו על ידי אנשי מקצוע בתחומם, והעוסקים בבדיקות ואבחונים בתחום הפרעות קשב וריכוז. אנו מאחלים לכם גלישה נעימה!

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה