תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

בעיות בקשב וריכוז במבוגרים ובוגרים…

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

בעיות בקשב וריכוז בגיל השלישי

המערכת הביולוגית אשר מלווה את האדם במהלך חייו נתונה כל העת לשינויים, וכך מטבע הדברים גם בגיל השלישי. בגיל זה קיימת נטייה לפתח מגוון של מחלות כרוניות, ומטופלים רבים בגיל זה נוטלים תרופות באופן קבוע. בגיל השלישי חלים גם שינויים פעוטים והדרגתיים בפעילות המוח, אשר עשויים לתת הסבר מדוע אנשים מבוגרים, כולל כאלו שמעולם לא סבלו מהפרעות קשב וריכוז מתקשים להתרכז בסביבה סואנת, נוטים לשכוח דברים ולאבד חפצים, ודעתם מוסחת בקלות בשל מידע בלתי רלוונטי.

הקשר שבין תפקוד המוח לקשיי קשב וריכוז בגיל העמידה

במהלך מחקרים שנערכו באוניברסיטת טורונטו ניסו החוקרים לבחון את הקשר שבין תפקוד המוח לקשיי קשב וריכוז בגיל העמידה באמצעות השוואת תפקוד המוח בקרב צעירים לעומת מבוגרים בגיל השלישי. המחקר מצא מנגנון כלשהו במוח אשר מסביר את קשיי הקשב וריכוז בגילאים הללו, כשהממצאים מוסיפים נדבך נוסף לאמונה המתגבשת כי באונות הקדמיות במוח יישנם שני אזורים המוסטים באופן הדרגתי למצב בלתי מאוזן, כשהדבר מוביל לכך שמבוגרים מצליחים פחות מאשר אנשים צעירים לחסום מידע מסיח דעת, תופעה המובילה לבעיות קשב וריכוז עם העלייה בגיל.

הפרעת הקשב והריכוז בגיל המעבר

בנוסף לירידה ביכולות הקוגניטיביות בגיל המעבר, קיימת אפשרות שמדובר גם בהפרעת קשב וריכוז בלתי מאובחנת, שההזדקנות מחריפה את תסמיניה. בעבר נהוג היה לייחס את הפרעת הקשב וריכוז לילדים ובני נוער, אך בשנים האחרונות חלחלה ההבנה שהיא אינה חולפת בחיים הבוגרים אלא משנה את צורתה בלבד, וממשיכה לפגוע בהיבטים שונים ובאיכות החיים. יחד עם זאת, על אף המגמה המתגברת של המודעות, האבחון והטיפול בגילאים המבוגרים יותר, הפרעת קשב וריכוז עדיין אינה מתקשרת אל הקשישים בגיל השלישי, ואף בנסיבות שהיא כן, רבים סבורים שלא קיימת השפעה ופגיעה משמעותית בגילאים הללו.

תסמיני הפרעת קשב וריכוז בקרב מבוגרים וקשישים

רבים מאמינים שיש לטפל בקשיי קשב וריכוז בנסיבות של לימודי החובה, הפנייה אל הלימודים האקדמיים או במהלך פיתוח הקריירה, בעוד שבנסיבות אחרות כגון בקרב עקרות בית, עיסוק במקצוע שאינו מצריך חשיבה מנטאלית וריכוז, או לאחר היציאה לפנסיה, הטיפול בקשיי קשב וריכוז אינו הכרחי. מבוגרים בגיל העמידה בעלי הפרעות קשב וריכוז מתקשים לא פעם להיוותר ממוקדים, ולבצע מטלות ומשימות שגרתיות ויומיומיות. הם מוסחים בקלות מקולות ומראות לא רלוונטיים, קופצים מפעילות אחת לפעילות אחרת, ואינם מצליחים לסיים משימות. לעתים קרובות קיים אובדן ריכוז במהלך השיחה, ונדידת תשומת הלב מובילה אותם לקשיים בהתמקדות בהקשבה לאחרים או בקריאה.

ההשלכות של הפרעת הקשב והריכוז בגיל העמידה

קשיי קשב וריכוז, בין אם הם נובעים מההפרעה עצמה ובין אם הם נובעים בעקבות ההזדקנות, אינם פוגעים רק באיכות החיים של הלוקים בהם, אלא עשויים להיות בעלי השלכות מרחיקות לכת. קשיי קשב וריכוז יכולים להוביל למגוון רחב של התמכרויות, שינויים קיצוניים במצבי הרוח והערכה עצמית נמוכה. מבוגרים בעלי קשיים בקשב וריכוז צפויים להתקשות בניהול כספים לרבות רכישות אימפולסיביות ובלתי מבוקרות של מוצרים יקרים ובלתי נחוצים, אי תשלומים של חשבונות ותשלומי עמלות בשל איחורים בתשלום. הם עלולים לשכוח גם ליטול תרופות למחלות כרוניות וגם לשכוח לגשת לביקורת רפואית תקופתית. הם עשויים לחוש מרירים, כעוסים ופגועים כשהקרובים אליהם מתרגמים את התנהגותם כחסרת אחריות.

אבחון וטיפול בקשיי קשב וריכוז בגיל הזהב

לקשיי הקשב והריכוז צפויות להיות השלכות מרחיקות לכת הרבה מעבר לתסכול, המבוכה, לחוסר אונים ולהערכה עצמית נמוכה. אבחון וטיפול בקשיי קשב וריכוז בגיל הזהב הינו חיוני ועשוי להשיב לקשיש את השליטה על חייו, מתוך הבנה שהתנהגותו אינה נובעת מפגם באישיות. אבחון וטיפול בעיות בקשב וריכוז מתבצע באמצעות רופא נוירולוג או פסיכיאטר, והטיפול עשוי לכלול היבטים מערכתיים, לרבות רכישת כלים פרקטיים להתמודדות יעילה יותר עם קשיי הקשב והריכוז.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה