תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

בעיות של קשב וריכוז בקרב מבוגרים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

בעיות של קשב וריכוז בקרב מבוגרים

בעיות של קשב וריכוז בקרב מבוגרים עשויות להשפיע על היבטים רבים בחיי היומיום. בעבר סברו כי הפרעת קשב וריכוז הינה תופעה האופיינית לילדים בלבד והיא נוטה לחלוף עם ההתבגרות, אך כיום קיימת הבנה שהיא אינה בת חלוף אלא משנה את צורתה בלבד,  ומרכיבי ההיפראקטיביות החיצוניים מתעדנים לכאורה ומקבלים ביטוי בדרך של חוסר שקט פנימי. הפרעת קשב וריכוז היא תופעה נוירו-ביולוגית תורשתית מולדת, הקשורה לגן האחראי לקולטני הדופמין במוח, אך רקע תרבותי-משפחתי- חברתי וכן מרכיבים אישיותיים, רמת אינטליגנציה ותחלואה נלווית- נפשית או גופנית, עשויים להשפיע על מידת השלכותיה ועוצמתה של ההפרעה. ואולם, ההכרה במגבלות ההפרעה במקביל לטיפול לשיפור תסמיני הקשב וריכוז יכולים לתרום רבות לשיפור באיכות החיים, ואף למימוש מיטבי של היכולות הטמונות באדם הלוקה בהפרעה.

טיפים לעקיפת בעיות הקשב והריכוז בהיבט האקדמי

בחירת תחום הלימודים, מטרתם והיקפם מושפעים ממגוון רחב של גורמים כגון תחומי עניין, העדפות, נטיות ויכולות. עבור מבוגרים בעלי הפרעת קשב וריכוז בחירת תחום הלימודים עשוי להיות קריטי לגבי מידת סיכויי ההצלחה תוך מקסום היכולות ומבלי להגיע למצב של כישלונות מצטברים, בינוניות או נטישת הלימודים. באופן כללי, לאנשים בעלי בעיות של קשב וריכוז ישנן יכולות גבוהות יותר בתחומים יצירתיים או מעשיים-טכניים מאשר תחומים עיוניים, המחייבים שינון וזיכרון. שיטות הלימוד האקדמאיות שונות מאוד מהשיטות הנהוגות בבית הספר, כשהלימוד האקדמי הוא לרוב עצמי. לא מעט סטודנטים נתקלים בקשיי התאקלמות בסביבה האקדמית, כשעבור בעלי קשיי קשב ההתאקלמות קשה אף יותר. מומלץ להסתייע בחיפוש מונחה אחר טכניקת לימוד מיטבית. בנוסף, במוסדות לימוד אקדמיים רבים מוענקות התאמות בתנאי בחינות לבעלי הפרעות קשב וריכוז, לרבות תוספת זמן במבחנים, אפשרות להפסקות במהלך המבחן והיבחנות בתנאים של שקט.

הפרעות קשב וריכוז בהיבט התעסוקתי

לא מעט מן הקשיים המופיעים בקרב מבוגרים בעלי הפרעות של קשב וריכוז באים לידי ביטוי ביתר שאת בהיבט התעסוקתי. הקשיים מופיעים במהלך הביצועים בעבודה, כשנדרשים קשב וריכוז לאורך זמן, וכן יכולת ניהול של משימות, סבלנות, התמדה, עמידה במגבלות הזמן ועוד. הקשיים עשויים להתבטא גם בטיב ואיכות היחסים עם יתר העובדים, כאשר כל המרכיבים הללו ואחרים עלולים להובילם לוורקוהוליזם לכאורה (התמכרות לעבודה) בשל הערכות זמן שגויות, או לחלופין לנטייה להחליף מקומות תעסוקה בתדירות גבוהה יותר, ולהיות בעלי הכנסה נמוכה יותר מן הממוצע. על כן, מומלץ כי הלוקים בקשב וריכוז יפנו אל ייעוץ תעסוקתי המתמחה בייעוץ לאוכלוסיה בעלת קשב וריכוז על מנת להתאים את תחום התעסוקה אל מגבלות ההפרעה.

קשב וריכוז, הורות וזוגיות

מחקרים סטטיסטיים מראים כי שיעור הגירושין בקרב בעלי הפרעות קשב וריכוז גבוה מן הממוצע. מבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז חשים לעתים קרובות כי בניבנות זוגם אינם תומכים ואינם מבינים את הקשיים. מנגד חשים בניבנות הזוג כי במקום משענת, ביטחון כלכלי, זוגיות ואחריות הם “זוכים” לגדל “ילד מגודל” נוסף, כשכל הנטל והאחריות מוטלת עליהם. בנסיבות הללו מוטב לפנות לטיפול זוגי לפני ההפיכה למספר נוסף בסטטיסטיקת הגירושין. ייעוץ זוגי יאפשר לכל אחד מבני הזוג להבין את הקושי אשר חווה בן הזוג, ויעניק כלים לתקשורת חיובית ובונה. הורות הינה תפקיד הדורש סבלנות, קשב וריכוז לכל אורך הדרך. העובדה שלא מעט מבוגרים בעלי הפרעת קשב הם בנוסף לכך גם הורים לילדים עם הפרעת קשב אינה תורמת כלל, ומקשה על המציאות אף יותר. בנסיבות הללו מומלץ שהמבוגר בעל הפרעת הקשב וריכוז יפנה אף הוא לטיפול, על מנת שיוכל לתפקד כהורה באופן מיטבי.

התפקוד השגרתי בצל הפרעת הקשב

חיי היום יום במאה ה-21 בעולם המערבי דורשים מיומנויות לא מבוטלות כמו שמירה על קשב וריכוז לאורך זמן, פיצול קשב, העברת הקשב ממוקד אחד אל מוקד אחר ביעילות ובזריזות, ומגירוי שמיעתי לגירוי ויזואלי וכדומה, כשגודש הגירויים מסוגים שונים מצריך יכולת סינון גבוהה הרבה יותר ויכולת התמקדות בגירוי החשוב ביותר בכל נקודת זמן נתונה. גודש הגירויים מצריך מיומנויות גבוהות לאין שיעור ממה שנדרש מהורינו, ואפילו מאיתנו מספר שנים קודם לכן. מנגד, כללי התנהגות בחברה המערבית נוקשים למדי ודורשים תכנון, ניהול, וארגון יעילים, כשהשגרה בחיים המערביים עשויה להיות כמעט בלתי אפשרית עבור מבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז. פנייה לאבחון וטיפול ישפרו משמעותית את איכות החיים, אם באמצעות טיפול תרופתי לשיפור הקשב ואם באמצעות טיפול התנהגותי לשינוי דפוסי מחשבה והתנהגות.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה