תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

גלית יוסף – אבחון וטיפול בלקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעת קשב וריכוז- מדוע חשוב לאבחן?

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו התפתחותית כרונית. כלומר, לא ניתן “לרפא” אותה. אם כן, מדוע נודעת חשיבות כה רבה לאבחון נכון של ההפרעה? התשובה לכך טמונה במה כן ניתן לעשות. באמצעות אבחון נכון ומעמיק של ההפרעה, ניתן לגבש תכנית התערבות שתאפשר למתמודד עמה להגיע לתפקוד תקין בלימודים, בעבודה וביחסים החברתיים והבינאישיים. לצורך בניית התכנית חשוב להבין את מהות הקשיים של האדם הסובל מקשי קשב וריכוז.

אבחון חשוב- בעיה ישנה

כאמור, אבחון נכון ומקיף של תפקודי הקשב והריכוז הוא רכיב קריטי בבניית תכנית להתמודדות יעילה עם ההפרעה. אולם, בנקודה זו נתקלים תלמידים רבים ואנשי חינוך וטיפול בבעיה: כלי האבחון ה”מסורתיים” הנהוגים בתחום סובלים משני חסרונות משמעותיים. הראשון (הפחות חמור לצורך העניין) נוגע לעובדה שהתוקף הסטטיסטי שלהם עדיין אינו מספק- הם נוטים “לפספס” ילדים הסובלים מההפרעה ובמקרים נדירים אף לתייג ילדים שתפקודם תקין כסובלים ממנה. החסרון השני (והמשמעותי יותר) נוגע למידע שכלי האבחון מספקים למאבחן: כלי האבחון הרגילים לרוב מעניקים תשובה לשאלה דיכוטומית של “כן” או “לא”- האם לילד המאובחן יש הפרעת קשב וריכוז או שאין לו? בעוד שהתשובה היא תמיד משמעותית, בפועל היא מספקת לנו מידע מועט ולא כל כך שימושי לתכנון המשך הטיפול. מה טיב קשייו של המאובחן? האם הוא אימפולסיבי? האם הוא היפראקטיבי? האם הוא נוטה למוסחות יתר? כל אלה הן שאלות חשובות על מנת למקד את הטיפול בהיבטים הנכונים, אך הן לרוב אינן נענות. בדיוק לשם כך, גלית יוסף עושה שימוש בכלי החדשני והיעיל ביותר הקיים היום- MOXO.

MOXO

MOXO הוא מבדק ממוחשב להפרעת קשב וריכוז, פרי פיתוח משותף ישראלי- הולנדי. המבדק מתבסס על בחינת ביצועי המאובחן במטלה ארוכה יחסית ומשעממת למדי, שדורשת גיוס מרבי של משאבי הקשב שלו. מה מייחד את ה- MOXO מכלי אבחון אחרים? התשובה נעוצה בפלט שהוא מפיק עבורנו. כל מאובחן שעבר את מבדק ה- MOXO, מופק עבורו “פרופיל קשבי”, האומד את רמת תפקודו בארבעה היבטים עיקריים של קשב: מיקוד קשב, תזמון, אימפולסיביות והיפראקטיביות. באמצעות התמונה המקיפה המתקבלת, מתאפשר תכנון מיטבי יותר של הטיפול, ואפשר לראות באבחון כצעד ראשון אמיתי בדרך לשיפור תפקודו של המאובחן.
לאור העובדה כי ההתמודדות עם הפרעת קשב פוגעת לא רק בתפקוד הלימודי, אלא גם חושפת ילדים רבים לתסכול ומצוקה רגשית, ערכו של אבחון המוביל לטיפול נכון הוא עצום, והשימוש במבדק ה- MOXO בהקשר זה הוא לא פחות מבשורה עבור מאות ואלפי ילדים בארץ ובעולם.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה