תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

דמיון הוא ריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

כשאנחנו נמצאים בסדנאות יוגה ואומרים לנו לעצום עיניים חזק ולנסות לדמיין, זה לא תמיד פשוט. בכדי לדמיין צריך יכולת ריכוז גבוהה, ויש טיפולים שמשתמשים במניפולציות על הריכוז, בכדי לטפל בתופעת הפרעות קשב וריכוז – מה שנקרא “לתקוף” את הנושא מנקודת מבט רוחנית.

 במשך מאות שנים פותחו שיטות מיסטיות מדיטטיביות שונות, על מנת לשלוט ב-MIND של האדם. קשה לדעת אם בודהה אכן סבל מתופעות הפרעות קשב וריכוז, אולם ניתן לראות, כי לאחרונה תחומים אלו המגיעים מהמזרח משתלבים עם מדע הקוגניציה, על מנת ליצור טיפולים יעילים בתופעת הפרעות קשב וריכוז.

מדיטציה

קשה לומר היכן הופיעה לראשונה תופעת המדיטציה. יש המייחסים את התפתחותה להודו, ויש  אומרים כי מקורה בסין. מטרתה היא להביא את המתרגל אותה לנירוואנה-ההתעלות הרוחנית האולטימטיבית. להיות מעל המציאות. הסובלים מתופעת הפרעות קשב וריכוז יסתפקו במובן הפשוט של נירוואנה, שאומר להפטר מהן. זאת ניתן להשיג ע”י שינוי גלי המוח של המטופל. כיום ניתן לעשות זאת אפילו באמצעות מכשירים כמו I-doser  אשר משדרים תדר והופכים את גלי המוח של המאזין מתטא לאלפא, למשל, וע”י כך מטפלים בעודפי גלים באזורים במוח המתבטאים כתופעת הפרעות קשב וריכוז. יתרונותיה של המדיטציה היא שניתן לעסוק בה במשך כל היום ובכל מקום (מה שמאוד יעיל כמובן לסובל מתופעת הפרעות קשב וריכוז המעוניין להשתמש במדיטציה ככלי).יוגה

בניגוד למדיטציה, היוגה היא לא רק משהו פרקטי תרגולי אלא דרך חיים. מטרת היוגה היא להתאחד עם אנרגיית היקום היחידה, ע”י הצבת המתרגל אותן בתנוחות שונות, אשר אמורות לגרום לתהליכים רוחניים ופיזיולוגים. יוגה נמצאה יעילה לילדים הסובלים מתופעת הפרעות קשב וריכוז. היא עושה זאת ע”י תרגילי נשימה, תנוחות גוף וטכניקות הרפיה ורגיעה. על אף שלא ניתן לתרגל את היוגה בכל זמן, השפעת היוגה אמורה להחזיק זמן רב יותר מאשר המדיטציה, מה שיכול דווקא להועיל לסובלים מתופעות הפרעות קשב וריכוז.

 דמיון מודרך

לרוב אנשים הסובלים מתופעת הפרעות קשב וריכוז יגיעו באיזשהו שלב גם לטיפול בדמיון מודרך. דמיון מודרך היא שיטה בתוך הפסיכותרפיה המנסה באמצעות מרבית החושים ודמיון, אנאלוגיות ואסוציאציות להשיג אחיזה על עולם הדמיון של המטופל וע”י כך לנתב אותה למקום בריא יותר. מכיוון שדמיון מודרך יוצר ייצוג סמלי חזק, ניתן להשתמש בו על מנת לרתום את הלוקה בתופעת הפרעות קשב וריכוז לביצוע משימות.

NLP

לא פלא שהשימוש ב-NLP הוא הנפוץ ביותר בטיפול בתופעת הפרעות קשב וריכוז, מכיוון שיש הטוענים שבכלל הוא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי. הטיפול מניח, כי לכל אדם מפה נפשית ועל המטפל לחדור לתוכה ולהבין את הארכיטקטורה הפנימית על מנת לנווט אותה באמצעות מלים והדרכה. הפרעות קשב וריכוז הן ללא ספק המטופל הטוב ביותר של ה-NLP, מכיוון שהרבה מתבניות הפעולה שהן גורמות, נחקקות בראשנו בגיל צעיר, ועל מנת להתגבר על כך, צריך לנווט מחדש את הספינה, אם לדבר בלשון מטפורית. הפרעות קשב וריכוז הן נושא חמקמק, ולכן הכרת המפה הנפשית של המטופל היא מהותית.

 טיפולים אחרים עבור הפרעות קשב וריכוז הם טיפול בציור ופיסול, אשר במובן מסוים דומים לדמיון מודרך בדרך בה משפיעים על אנשים הסובלים מהתופעה, ואפילו גידול חיות מחמד נמצא יעיל בטיפול בילדים הסובלים מתופעת הפרעות קשב וריכוז.

ישנן דרכים שונות להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז, אולם גובר הצורך להתאים את הטיפול אל המטופל, ודרכים פחות קונוונציונאליות פונות לקהל יותר רחב. מחקרים הוכיחו את יעילותן של שיטות טיפול אלו בילדים הסובלים מתופעת הפרעות קשב וריכוז.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה