תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

דף חדש – גישת אימון ייחודית לסובלים מתופעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

דף חדש הוא מרכז לטיפול בהפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה. את דף חדש, שבהוד השרון,  הקימה דבי, אשת חינוך ותיקה ומאמנת מוסמכת בהכשרתה. לאחר שנים רבות בעבודה בהוראה מתקנת, למדה דבי להבחין בקשיים עמם מתמודדים ילדים ומבוגרים שסובלים מתופעות קשב וריכוז, בעיות התנהגותיות, לקויות למידה ועוד. דבי פיתחה גישה חדשה לסייע להם, שמשולבת באימון אישי. לשיטה קראה דבי בשם “אימון אישי תפקודי”.

על שיטת האימון

בשיטה החדשה שלבה דבי כלים מעולם האימון, יחד עם כלים מתחום החינוך וההוראה. את השם דף חדש למרכז שהקימה בחרה דבי מתוך רצון להביע את מטרת המרכז מחד – להעניק לפונים אליו את ההזדמנות לפתוח באמצעות הטיפול בו דרך חדשה. בנוסף, צמד המלים דף חדש מייצג ראשי תיבות של מלים שמהוות נדבכים בתהליך הטיפול במרכז – דחף, פתיחות, חופש, דרך, שינוי. תהליך האימון במרכז מבוסס על סביבה תומכת ומקבלת. המטופל, שסוחב בדרך כלל על גבו כישלונות לא מעטים, מגיע לא אחת כשהוא מתוסכל, עם ציפיות נמוכות, חוסר ביטחון, דאגה לעתידו, חוסר תפקוד בסביבתו ועוד. כדי שהטיפול יצליח, צריך לייצר לו סביבה חמה ותומכת, כזו שירגיש בה נוח. צריך לקבל את המטופל כמו שהוא, ולחשוף בפניו את הצדדים החזקים שבאישיותו, אומרת דבי. כאשר המטופל מרגיש מוגן וראוי, אז הוא יכול להיפתח לשינויים המתבקשים – היא אומרת. תהליך האימון מלווה בעזרים טקטיים – מצגות, סרטונים, משחקים ייחודיים, דמיון מודרך, קלפים טיפוליים ביבליותרפיה ועוד. במהלך האימון האישי תפקודי, מתמקדים  בשיפור מיומנויות והתנהגות. זהו כלי ממוקד, באמצעותו מתייחסים בכל פעם לנושא אחר; ארגון זמן, תכנון, קביעת סדרי עדיפויות ועוד. בכל שלב עוסקים בחשיפת הנושא ובאימון לשליטה מיטבית בו. זהו תהליך שלוקח זמן, אולם בסופו מרגיש המטופל שהשליטה על חייו נמצאת בידיו, אומרת דבי. רוב הפונים למרכז מגיעים אלינו כפופים – לא פיזית אלא נפשית. התהליכים שהם עוברים פה מסייעים להם לזקוף גו, להרים ראש ולהתבונן קדימה בתקווה. על פי המחקרים, לבעלי AD(H)D יש חסך בתפקודים המנהלתיים של המוח, ואלה באים לידי ביטוי בקשיים בזיכרון העבודה, בדיבור פנימי, בארגון מידע, בוויסות עצמי ובמוטיבציה. כל אלה נגרמים בשל עיכוב תגובה לקוי. בתהליך האימון עובדים על התפקודים הללו. ביחד עם המאומן בוחנים את התפקוד שלו בשלוש רמות; ברמה הרגשית, ברמה ההתנהגותית וברמה הקוגניטיבית.

תהליך האימון

בתהליך בוחנים את נקודות החוזק והחולה ובהתאם מגדירים ביחד את הצרכים ומטרות הטיפול. וכמו בלימודים, כאשר לומדים נושא חדש במתמטיקה, למשל, וצריך לתרגל אותו שוב ושוב, כלומר לאמן את מה שנלמד, כך גם באימון התנהגותי – מתמקדים בנושא מסוים ומתרגלים אותו שוב ושוב – עד לשלב שהוא הופך להתנהגות נרכשת ומוטמעת. בתהליך האימון נוצר קשר קרוב עם המאמן, שהופך למעין תומך במטופל לאורך כל הדרך. חשוב לפתח יחסי אמון כדי שהאימון יצליח, אומרת דבי. הרבה פעמים המטופלים מתקשים בתהליך, ישנן עליות ומורדות. כאשר הקשר קרוב, המטופל מוכן לשתף את המאמן ברגשותיו וכך לסייע לאימון ולהתקדמותו האישית. הערכים של דף חדש, שמצויים בשמו, מקלים על התקדמות המטופל. עולמם המורכב של הסובלים מתופעות קשב וריכוז מוכר לדבי גם מהבית, משני בניה הבוגרים. מי שחשוף לקשיים מקרוב, היא אומרת, יודע טוב יותר במה דברים אמורים, ולכן גם קל לו יותר לטפל בהם. במרכז דף חדש שמנו את הדגש על יחסים טובים וקרובים עם המטופלים, על אוירה מקבלת ותומכת, על נתינה מעבר לכל, על הקשבה ועל תשומת לב. כל אלה בונים את ההליך הטיפולי ומקדמים את המטופל מהר יותר. לאט לאט נבנית במטופל תחושה חיובית לחיים – ממצב של “אין” הוא עובר למצב של זיהוי “היש”. הדברים החיוביים מתחילים לקרות ועמם מתרחבת תחושת הביטחון העצמי, המסוגלות האישית, ותחושת הכישלון מתחלפת בתחושה של הצלחה. כאשר המטופל מתחיל להאמין בעצמו ולהבין שהוא מסוגל, אז הוא עולה על דרך המלך, ומשם הדרך להצלחה קצרה, היא מסכמת.

התאמה למטופלים

במרכז דף חדש תכניות האימון מותאמות לגיל המטופלים. יש אימון ילדים – לתלמידי בי”ס יסודי, אימון מתבגרים – לתלמידי חטיבה ותיכון, אימון אקדמי – לסטודנטים, אימון והדרכת הורים – הורים לילדים בעלי הפרעת קשב ול”ל או הורים שלהם עצמם הפרעת קשב ואימון מבוגרים. מרכז דף חדש גם מתקיימות סדנאות אימוניות שהן חוויה בפני עצמה. אחת הסדנאות, למשל, היא “מתנת הקשב שלי” – סדנה לנערות מתבגרות הסובלות מתופעות קשב וריכוז. סדנה אחרת – “אני בראי הקשב שלי” – מתאימה לתלמידי בתי הספר היסודיים. בסדנאות שמים דגש על ההיבט החברתי והקבוצתי, שמעצים את תהליך ההתפתחות האישית, תוך התבוננות בקבוצת השווים, אומרת דבי. חווייתיות ומעצימות ולא אחת מאפשרות לחסמים התנהגותיים להשתחרר, כמו ילד ביישן, שנפתח לקבוצה, נהנה מהסביבה התומכת, ואפילו מנסה אחר כך להתגבר על הביישנות גם בסביבה פחות אינטימית כמו הכיתה. ילד כזה, שבעבר היה שקט בשיעורים ולא העז להצביע, מגלה שאפשר גם אחרת הקבוצה ומתחיל לאחר מכן להשתתף בשיעורים.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה