תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

דיסלקציה- דרכי ההתמודדות של ההורים עם דיסלקציה בקרב ילדים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

כיצד הורים יכולים לגלות על בעיות דיסלקציה או דיסגרפיה של ילדיהם?

דיסלקציה הינה לקות למידה, בין הנפוצות ביותר מהידועות כיום למדע, שיש אותה לכ-10-20% מכלל האוכלוסייה. דיסלקציה זהו קושי חמור ביישום יכולות הקריאה. תופעה זו נשלמת עם תופעת הדיסגרפיה – בעיית יישום מיומנויות הכתיבה. המקורות של לקויות למידה אלה אינם ידועים עדיין למדענים ולמומחים, למרות שההשערה הרווחת הינה שמקור הבעיה הינו גנטי-תורשתי. השערה זו יכולה לגרום להורים נקיפות מצפון או בעיות נפשיות חמורות. מומחים רבים סוברים שתופעות של דיסלקציה ודיסגרפיה הינם שני צדדים של אותו מטבע, שני היבטים של אותה בעיה.

לקויות הלמידה הקשורות למיומנויות קריאה וכתיבה נעשות ברורות למורים (וגם להורים, במידה והם מעורבים מאוד בהקניית מיומנויות אלה עוד מהבית בשנות גן הילדים) בשלבים הראשונים של לימוד הקריאה. למעשה, דיסלקציה נגרמת עקב תקלה באחד השלבים המתרחשים במוח האדם בשעת הקריאה. למעשה, מדובר בתהליך לא פשוט בכלל, העיניים סורקות את האותיות, מבינות את משמעות של כל אחת מהן, מחלקות אותם להברות ומחברות את ההברות למילים. מדובר בקשר הדוק מאוד בין עיניים ואזורים שונים במוח. התסמינים של דיסלקציה הינם: בלבול בין אותיות שיש בניהם הבדל קטן, חוסר יכולת לחבר את ההברות למילים, קושי להעתיק אותיות, קושי ללמוד את האלף-בית והמספרים, בלבול בין צורות וצבעים שונים. כאשר מופיעים תסמינים אלה, זה לא אומר מייד שמדובר בדיסלקציה. יש לבצע אבחון דידקטי או פסיכודידקטי ולשלול את האפשרות שמדובר בבעיות אחרות – למשל, בעיית ראייה.

 כפי שנאמר קודם לכן, קריאה זהו תהליך לא פשוט ומשימה לא קלה שיש ללמוד לבצע אותה. עם זאת, המאפיין העיקרי של תסמיני דיסלקציה הינו שהם לא עוברים עם המשך הלימודים, הניסיון לא עוזר לילדים לקרוא טוב יותר. גם לא תנאי למידה טובים כגון כיתה שקטה, מורים טובים ואדיבים וכיתות קטנות. ילד הסובל מבעיות דיסלקציה יצטרך להתמודד עם קושי לקרוא במהלך כל ימי חייו.

מה ההורים יכולים לעשות בכדי להתמודד עם בעיות דיסלקציה של ילדיהם?

דיסלקציה זו לא בעיה שניתנת לתיקון, לכן התרומה העיקרית שיכולים לעשות ההורים על מנת לעזור לילדיהם להתמודד עם בעיית דיסלקציה, זה להקנות להם כלים להתמודד עם בעיה זו בעתיד. השלב הראשון והקשה ביותר, זה בכל זאת לעבור את שבעת מדורי הגיהינום ולאט לאט ובעדינות ללמד את הילד לקרוא. ניתן לעשות זאת בסיוע של הוראה מתקנת, קלינאי תקשורת ושיטות הוראה חדשניות הכוללות אלמנטים רבים של לימוד עצמי אפקטיבי. בעתיד, בשלבי הלימודים השונים ניתן לעשות שימוש באמצעים טכנולוגיים שונים, על מנת להקל על התהליך הלימודי ובכלל, תהליך הקריאה. למשל, אפשר להיעזר בהקלטות של ספרים, גם ספרי קריאה וגם ספרי לימוד, בכדי למנוע מהתלמיד או מהסטודנט את הצורך להתמודד עם פענוח הטקסט הכתוב.

 באופן כללי, הדבר החשוב ביותר שיכולים לעשות ההורים עבור הילד שלהם, זה לא ללחוץ עליו. הלחץ בבית הספר (בעיקר בשנות הלימודים הראשונות) הינו רב מאוד גם כך, והילד שסובל מבעיית דיסלקציה יחוש את מלוא הקושי הזה בלאו הכי. חשוב מאוד שבבית הוא ימצא תמיכה רבה, עידוד ואמונה כנה בכך שהוא עדיין יצליח מאוד. והדבר הינו אפשרי מאוד! בקרב אנשים רבים שהובחנו כסובלים מלקויי למידה שונים נחשפים כישרונות ענקיים בתחומים אחרים. ניתן לומר שזה כמו התופעה של חמשת חושי האדם – כאשר אחד מהחושים נפגם, האחרים מתחדדים (למשל, לעיוורים יש שמיכה וחוש ריח מפותח מאוד). כך, גוף האדם מפליא פעם נוספת ביכולות שלו, ומראה שיש איזון פנימי בכל התחומים. במידה ויש תכונה אחת “פגומה” בילד, סימן שיש משהו אחר שהינו מפותח מאוד. המטרה של ההורים – למצוא את התחום הזה ולטפח אותו, בכדי שהילד לא ימקד את כל תשומת לבו על בעיית הדיסלקציה, אלא יחפש דרכים לפתח את היכולות שכן יש לו.

מי אשם בכך שהילד מראה בעיות דיסלקציה?

חשוב מאוד ליזכור שהסיבה לתופעת דיסלקציה עדיין אינה ידועה באופן מובהק. לכן, חשוב מאוד שההורים לא יאשימו את עצמם בבעיית דיסלקציה, או כל ליקוי למידה אחר. הסיבה להופעת דיסלקציה לא ידועה, לכן אין כל סיבה לכך שההורים יאשימו את עצמם, או חלילה – יהפכו את הבעיה של הילדים לבעיה שלהם, במקום לעזור להם להתמודד. כאשר המשפחה נקלעת למצב שבו אחד הילדים סובל מדיסלקציה, חשוב להתייחס לכך ללא כובד ראש מיותר ומלחיץ, אלא לפנות למומחים הדרושים לשם עזרה. אם אתם הורים מודאגים שלא יכולים שלא להאשים את עצמם בבעיות דיסלקציה של ילדיהם, תיזכרו שמדובר בבעיה שלא תהיה קריטית לאורך כל חייהם, אלא רק בשלב הלימודים. לאחר מכן, הילד ימצא את התחום שהכי מתאים לכישורים שלו, ותופעת הדיסלקציה תפסיק להוות בעיה מבחינתו. לכן, כל מה שנדרש להורים זה להיעזר בסבלנות ולהיות תמיכה חזקה ואיתנה לילדים העלולים לאבד את ביטחונם העצמי.

איזו עזרה דרושה להורים בכדי להתמודד עם בעיות דיסלקציה של ילדיהם?

העזרה העיקרית שיצטרכו הורים לילדים עם בעיות קריאה וכתיבה זו הדרכה, כיצד לעזור להם ללמוד. חשוב מאוד לפנות למרכזי הוראה מתקנת שיעזרו למצוא שיטת למידה אינדיבידואלית המתאימה לילד. אך ישנה עזרה נוספת, חשובה ביותר, שצריכה להיות מוענקת גם לילדים וגם למבוגרים. דיסלקציה הינה בעלת השפעות שמתפרשות הרבה מעבר להצלחה בלימודים. ילדים שמרגישים שהם לא מתמודדים בהצלחה עם מה שבא לאחרים בקלות עלולים לחוש “פגומים”, תופעה הגוררת לכשעצמה השפעות פסיכולוגיות קריטיות מאוד. לכן, חשוב לשים לב לא רק לכך שהילד מצליח להתמודד עם המשימות הלימודיות, אלא שהוא גם חש עצמו בנוח. ניתן לראות זאת בקלות – האם הילד יוצר קשר טוב עם חבריו לכיתה? האם יש לו חברים רבים, או שהוא מנודה מהחברה? האם הילדים בכיתה מדגישים בכל הזדמנות נוחה את העובדה שיש לו דיסלקציה? כל אלה יכולים להוות אינדיקאטורים חזקים מאוד להצלחה של הילדים הדיסלקטים בתחום החברתי. תחום זה לא פחות חשוב מהתחום הלימודי, לכן אסור להתעלם ממנו. יתר על כך, היכולות החברתיות, בדיעבד, יכולות להכריע את טיב ואיכות חיי האדם בצורה הרבה יותר משמעותית מאשר הצלחותיו בלימודים. לכן, אסור בתכלית האיסור להתעלם מבעיות חברתיות העולות עקב דיסלקציה.

טיפים לשיפור איכות החיים של ילדים עם דיסלקציה

בכדי להעניק לילדים הסובלים מבעיות דיסלקציה ילדות מאושרת ותנאי חיים טובים, חשוב מאוד שלא להפוך את הבעיה למרכז העולם. כאשר אין דגש מיוחד על בעיית דיסלקציה, הילדים מתמודדים איתה הרבה יותר טוב. חשוב מאוד שגם המורים בכיתה לא ידברו על בעיות דיסלקציה של ילדים נפרדים. יש להקפיד על כך מאוד, משום שההתנהגות של המורים בשנות הלימודים הראשונות יכולה להשפיע על כל החיים העתידיים של הילד.

בחיי המשפחה מרובת הילדים, יש לעזור לילד עם שיעורי הבית, אך לא יותר מאשר לשאר הילדים, משום שזה עלול ליצור הפרדה בניהם. במהלך העזרה חשוב להקנות את שיטות הלימוד שברורות יותר לילד, אלו שיתקבלו בעזרת עבודה עם מרכזי הוראה מתקנת וקלינאי תקשורת.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה