תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ד”ר אלכסנדר שולקין – אבחון רפואי להפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

ד”ר אלכסנדר שולקין
ד”ר אלכסנדר שולקין הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל מחלקה במרכז לבריאות הנפש בטירת-כרמל. ד”ר שולקין הוא בעל ניסיון עשיר במגוון מסגרות אבחוניות וטיפוליות. בין השאר, ד”ר שולקין הוא יועץ לענייני אובדנות בשב”ס, עוסק בענייני פסיכיאטריה משפטית וקביעת נכות נפשית מטעם הביטוח הלאומי. במרפאתו, מטפל ד”ר שולקין בקשת רחבה של קשיים ובעיות, כגון התמכרויות שונות, הפרעות בתפקוד המיני, מצבי דחק ודיכאון והפרעת קשב וריכוז בקרב מבוגרים.

הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה התפתחותית, מולדת וכרונית. זו ההפרעה הנוירולוגית השכיחה ביותר בקרב ילדים ונוער בגילאי בית הספר (ההערכות מדברות על שכיחות של 5-10%). במסגרת ההפרעה נפגעים מספר תפקודים ויכולות, הקשורים לקשב וריכוז. ההפרעה מתבטאת בקושי להתרכז ולהתמקד לאורך זמן, קושי לפצל את הקשב בין מספר מוקדים ומשימות (“מולטי – טאסקינג), קושי להימנע מהסחות דעת, קושי לעבור בין מטלות וכד’. לעתים קרובות ההפרעה מאופיינת גם בפעלתנות יתר (היפראקטיביות) ובסממנים של התנהגות אימפולסיבית.
לאור העובדה שההפרעה מתגלה לרוב במפגש של הילד עם מסגרות החינוך (והדרישה לשבת בשקט ולהקשיב במפגש או בשיעור), מקובל להניח שהפרעת קשב וריכוז היא רלוונטית רק בגילאי הילדות והנעורים, אך לא כך הדבר. בהיותה הפרעה התפתחותית וכרונית, הפרעת קשב וריכוז ממשיכה ללוות את האדם גם בחייו הבוגרים. כמובן שבהתאם לאתגרים השונים שכל תקופה בחיים מציבה בפנינו, הביטוי של ההפרעה שונה בגילאי הבגרות, ובעוד בקרב ילדים היא מתבטאת בקשיים בבית הספר, בקבלת גבולות ובהתמודדות עם תסכול, בבוגרים ההפרעה מתבטאת בקשיים ביחסי עבודה וזוגיות, באי שקט (אם כי פחות חמור מאצל ילדים, כגון הקפצה של הרגל), בנטייה לאיחורים ובקשיי התארגנות. בגלל שהקשיים שההפרעה מזמנת לרוב לא נעלמים עם הזמן, חשוב שגם מבוגרים החווים קשיים דומים ייגשו לאבחון מעמיק של הקשיים שהם מפגינים, על מנת לבחון אפשרויות טיפול נאותות.

אבחון הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז נחשבת להפרעה “ביצועית”, כלומר הפגיעה היא בביצועים של האדם הסובל מההפרעה בתחומים מסוימים. מכאן, שאבחון ההפרעה נערך בדיוק באופן הזה: המאובחן נדרש לבצע מטלה מסוימת הדורשת ממנו לגייס את יכולות הקשב והריכוז שלו. לרוב מדובר במטלות רוטיניות הדורשות יכולת מיקוד מחד, ותגובה מותאמת מאידך. ביצועי המאובחן במטלות מושווים לנורמה המצופה מבני גילו, ולעתים קרובות אף חוזרים על המטלה פעם נוספת, כאשר בפעם השנייה המאובחן מקבל טיפול תרופתי לקשיי קשב וריכוז, על מנת לבחון את האפקט של טיפול כזה על ביצועיו.
חשוב לציין כי האבחון אינו מהווה “חותמת” של מתן האבחנה עצמה. לאחר ביצוע האבחון באמצעות כלי האבחון (לרוב כלים ממוחשבים), נדרש כי ממצאי האבחון יעברו לעיון של רופא פסיכיאטר, נוירולוג או רופא התפתחותי, על מנת לאשר כי אכן מדובר בהפרעת קשב וריכוז. לרוב לאחר ביצוע המבדק יופנה המאובחן לרופא לאבחנה סופית. יתרונו הגכדול של ד”ר שולקין הוא היותו פסיכיאטר המבצע בעצמו אבחוני קשב וריכוז, ומאפשר למאובחנים לעבור את כל התהליך האבחוני בליווי איש מקצוע אחד, בלי “טרטור” בין מכונים ומרפאות.
|
ד”ר שולקין עושה שימוש בשניים מהכלים הנפוצים ביותר כיום: מבדק TOVA ומבדק MOXO. שני המבדקים הם ממוחשבים, וכוללים מטלות שונות שבוחנות את מידת האימפולסיביות ויכולת הריכוז של המאובחן. מבדק ה-MOXO אף מאפשר לרופא לקבל פרופיל עשיר ומפורט של תפקודו של הנבדק, ולגזור מכך אילו היבטים ספציפיים של הקשב לקויים אצלו. הפרופיל הקשבי מאפשר גם לתכנן בצורה טובה יותר את הטיפול בהפרעה.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה