תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ד”ר דוד וילנסקי – טיפול בהפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

ד”ר דוד וילנסקי
ד”ר דוד וילנסקי הוא רופא ילדים ותיק ובכיר, המתמחה בתהליכים התפתחותיים שונים. במהלך שלושים שנות עבודתו בתחנה לבריאות הנפש בירושלים, התמחה ד”ר וילנסקי במגוון רחב של קשיים והפרעות, ביניהן הפרעות קשב וריכוז, היפר- אקטיביות, PDD (הפרעות הקשת האוטיסטית)וכן שלל סוגיות המאפיינות את הגיל הרך. בקליניקה שלו בירושלים ד”ר וילנסקי שואף ליצור סביבה נוחה, נעימה ומקבלת עבור מטופליו (ולא פחות חשוב מכך- הוריהם). בעבודתו משלב ד”ר וילנסקי את הכשרתו הרפואית עם שיטות של טיפול באמצעות משחק.

הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו- התפתחותית, השכיחה מבין ההפרעות הנוירולוגיות בקרב ילדים ונוער (שכיחותה בקרב ילדים בגילאי בית הספר היסודי מוערכת בין 5% ל-10%). ההפרעה פוגעת בשורה של יכולות, ביניהן היכולת להתרכז לאורך זמן בגירוי או משימה מסוימת, היכולת “להיסגר” בפני הסחות דעת ולהימנע מהפרעה, היכולת לבצע מספר משימות במקביל (פיצול קשב או “מולטי טאסקינג”) והיכולת למעבר בין פעילויות ומשימות. פעמים רבות, הפרעת קשב וריכוז מלווה בהתנהגות אימפולסיבית וסממנים של היפר- אקטיביות (אז היא נקראת “הפרעת קשב וריכוז עם היפר- אקטיביות”). ההפרעה מסבה פגיעה תפקודית משמעותית בתחום הלימודי, ובעוד שאנו מצפים מילדים מעל גיל 7-8 לשבת בשקט בכיתה, להכין שיעורי בית, ללמוד לבחינה וכד’- עבור ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מדובר במשימה לא פשוטה כלל, הדורשת לעתים השקעה עצומה של כוחות נפשיים וקוגניטיביים במאמצים סיזיפיים ומתסכלים. מאמצים אלה לא מונעים לרוב את הצטברותו של מטען ארוך של כשלונות ומפחי נפש.

ההתמודדות של ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז לא מסתיימת בתחום הלימודי. במערכת היחסים שלהם עם המבוגרים בסביבתם (אנשי החינוך, הורים וקרובים), הם לא תמיד זוכים ליחס האמפתי והסלחני לו הם ראויים. בנוסף להתמודדות עם הקשיים האובייקטיביים של ההפרעה, הם עלולים לקבל תווית של עצלנים וחסרי מוטיבציה. בנוסף, כשהמדובר הוא בילדים היפר- אקטיביים, לעתים קרובות הורים ומורים מעבירים להם (לא בהכרח באופן מכוון ומודע) את המסר שהם מתישים ומעייפים. נקודה זו היא משמעותית גם בחברת בני גילם, שגם להם קשה להכיל חברים פעלתנים, תזזיתיים וחסרי שקט כל כך. אלו מקצת הסיבות שבגללן ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז סובלים לא רק מקשיים לימודיים, אלא גם נוטים לרמות גבוהות של תסכול, מצוקה רגשית, קשיים חברתיים ופגיעה בדימוי ובהערכה העצמית.

טיפול בהפרעת קשב וריכוז
הטיפול בהפרעת קשב וריכוז עשוי לכלול מספר היבטים:
הטיפול השכיח בהפרעה, זה שלרוב מהווה את הבסיס לכל התכנית הטיפולית, הוא טיפול תרופתי. מגוון תרופות שפותחו בשנים האחרונות מאפשרות לילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז להגיע לתפקוד טוב יותר של המערכות הנוירולוגיות האחראיות על מנגנוני הקשב, ולשפר את יכולתם לעסוק בלמידה ובמשימות הדורשות ריכוז. להורים שלא מעונינים בטיפול תרופתי ישנם גם חומרים טבעיים שיכולים לשפר תפקוד. ד”ר וילנסקי גם מנוסה בטיפול על ידי נוירופידבק שגם כן מהווה אלטרנטיבה לתרופות. בנוסף לטיפולים אלו, ילדים רבים יכולים להפיק תועלת מטכניקות קוגניטיביות- התנהגותיות של הרפיה ומיקוד, ומהקנייה של כלים שונים שיסייעו להם להתארגן ולהתנהל באופן יעיל. אפשרות נוספת שידועה כמביאה לשיפור משמעותי במצב הלימודי והרגשי היא טיפול עבור הילד וגם עבור הוריו. הורים המגדלים ילד עם הפרעת קשב וריכוז מתמודדים בעצמם עם אתגר לא פשוט, והדרכה מתאימה עבורם, לצד תמיכה והבנה של הקושי שלהם, עשויה לשפר רבות את האווירה המשפחתית והיחסים עם הילד, ולסייע לכל הצדדים לגייס כוחות להתמודדות עם ההפרעה. ד”ר וילנסקי מזמין ילדים והוריהם לפנות אליו על מנת למצוא את הנתיב המתאים להתגברות על המכשול של הפרעת הקשב והריכוז.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

 

 


מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה