תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ד”ר היידי פלביאן – מבדק MOXO

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

ד”ר היידי פלביאן

ד”ר היידי פלביאן היא מומחית באימון ואבחון בתחום הפרעת קשב וריכוז. בעבודתה (המרוכזת בעיקר באזור נס ציונה אך נעשית גם בפריסה ארצית) מלווה ד”ר פלביאן ילדים רבים ממגוון גילאים ורקעים, ומעניקה להם יעוץ וטיפול בתהליך ההתמודדות שלהם עם קשיי הקשב והריכוז. מעבר לעבודה פרטנית עם תלמידים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז, ד”ר היידי פלביאן שותפה להקמת בית ספר לתלמידי בעלי לקויות למידה מורכבות (בית ספר בטב”ע). בנוסף היא עוסקת בהכשרה מקצועית של מורים בחינוך המיוחד, ושימשה עורכת של הספר “כל ילד חושב אחרת”.

הפרעת קשב וריכוז- הפרעה או הפרעות?

לקרוא להפרעת קשב וריכוז “המגיפה של ילדי המאה העשרים ואחת” זה אולי נשמע כמו ניסוח מפוצץ, אבל הוא גם לא כל כך רחוק מהמציאות. הפרעת קשב וריכוז היא ההפרעה הנוירולוגית השכיחה ביותר בקרב ילדים בגילאי הגן ובית הספר היסודי. ההערכות מדברות על 5-10 אחוזים מבין הילדים בגילאים אלה המתמודדים עם סימפטומים של ההפרעה ברמה כזו או אחרת. זהו מספר עצום של ילדים. אמנם לא מדובר ברובם, אך זה גם לא כזה לא סביר שילד אקראי שנשלוף יהיה ילד המתמודד עם הפרעת קשב וריכוז. הוא עשוי להיות גם הילד של כל אחד מאיתנו. למרות שאנו מדברים על הפרעת קשב וריכוז, נכון אולי יהיה לדבר על הפרעות קשב וריכוז. שכן במסגרת התמונה התפקודית של ילדים הסובלים מההפרעות, יש מספר היבטים ומימדים שנפגעים והתפקוד בהם יורד, ולא רק תפקוד יחיד- קשב (על אף הרושם המתקבל משמה של ההפרעה). היבטים אלו כוללים את היכולת להתמקד לאורך זמן, היכולת לביצוע מספר מטלות ביחד (מולטי- טסקינג), הנטייה להיות מוסח מגירויים בסביבה, היכול למעברים בין מטלות וכד’. בנוסף, הפרעות קשב וריכוז כוללים גם סימפטומים התנהגותיים של היפראקטיביות ואימפולסיביות.

ההתייחסות להפרעה ככמה הפרעות עוזרת להמשיג את הקושי ולעשות בו קצת סדר, אבל היא מציבה אתגר חדש: אבחון. כלי האבחון שהיו נהוגים עד לאחרונה סיפקו לאנשי המקצוע ולמאובחנים תשובה לאלה דיכוטומית של “כן” או “לא”: האם יש הפרעת קשב וריכוז, או שאין? ברגע שאנו מתייחסים להיבטים השונים של ההפרעה, כבר לא מספיק לדבר רק על עצם קיומה, אלא יש לאפיין את הקושי שהמאובחן מפגין. כיצד?

MOXO- גישה חדשה להפרעות קשב וריכוז

באבחון ילדים ה”חשודים” כמתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז, ד”ר היידי פלביאן עושה שימוש ב- MOXO. MOXO הוא כלי חדש לאבחון הפרעות קשב וריכוז, פרי פיתוח משותף ישראלי- הולנדי. כמו הכלים שקדמו לו, גם ה- MOXO הוא מבדק ממוחשב, המציב בפני המאובחן מטלה פשוטה לכאורה אך מלווה בגירויים והפרעות חיצוניות שונות. בסיום ביצוע המטלה, מושווים ביצועי הנבדק לנורמה המצופה ממנו. החידוש ב- MOXO הוא שבמקום לבדוק רק את עצם קיומה של הפרעת קשב וריכוז, המבדק משרטט פרופיל קשבי מלא של המאובחן, ומאפשר הערכה של תפקודו בארבעת ההיבטים העיקריים של תפקודי הקשב: קשב, תזמון, היפראקטיביות ואימפולסיביות. בנוסף, המבדק מדמה באופן יותר מציאותי את האתגרים שהקשב שלנו ניצב בפניהם בשגרה היומיומית, וכך יש בו חלק המדמה סביבה שקטה, לצד חלקים המדמים סביבות רועשות ועתירות גירויים. המבדק אורך כעשרים דקות. לאחר ניתוח התוצאות (על בסיס הפרופיל הקשבי) ניתן להצביע על מוקדי הקושי ולתכנן באופן מיטבי את הטיפול הנכון על מנת לסייע למאובחן להתגבר על הפרעות הקשב והריכוז שלו.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה