תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ד”ר מרדכי שרי-הטיפול ההתנהגותי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

ישנם לא מעט מצבים בחיים המצריכים פנייה לבעלי מקצוע לצורך קבלת אבחון נכון וטיפול מדויק. טיפול פסיכולוגי לילדים מוצע כיום על ידי המומחים בתחום והוא משמש ככלי עזר, המאפשר לילד (ולעיתים גם להוריו) להתמודד עם האתגרים השונים העומדים מולו.

טיפול פסיכולוגי לילדים יכול להיות בצורות שונות והוא מותאם נקודתית אל הילד ואל הבעיה שממנה הוא סובל. בין אם מדובר במצבי חרדה או דיכאון, במקרים של גירושים אצל ההורים, במעברים שונים המצריכים מהילד הסתגלות לא קלה אל המצב החדש ועוד, טוב לדעת שיש כתובת שניתן לפנות ולהיעזר בה ואנשי מקצוע, המתמחים בתחום. מכון שלם, שאותו מנהל ד”ר מרדכי שרי יחד עם ד”ר אליצור ברנשטיין, מספק את המענה להורים המעוניינים בקבלת טיפול פסיכולוגי לילדים, המוצע על ידי פסיכולוגים קליניים מנוסים.

טיפול במשחק (Play Therapy)

מדובר באחת משיטות הטיפול המוצעות כיום, הכולל שימוש במשחק כחלק מתהליך הטיפול עצמו. טיפול במשחק הינו שיטת טיפול המיועדת בעיקר לילדים ומתועדת כאמצעי טיפולי כבר בתקופתו של פרויד. עם השנים עברה שיטת טיפול זו לא מעט שינויים וכיום נחשב לאחת משיטות הטיפול הפופולאריות ולא בכדי. בעזרת משחק תפקידים, שבו משתתפים המטפל והילד, המטופל, ניתן לבחון את הבעיות השונות שלשמן הגיע הילד לטיפול ולסייע בהתאם. באמצעות דרכים שונות ומלבד מילים – כמו: דמיון, זיכרון, חשיבה וגם תכנון, יכול הילד לבטא את עצמו ובעיקר את הקשיים שלו. המשחק מאפשר למטפל ליצור דיאלוג נכון ומדויק יותר עם הילד, דיאלוג בגובה העיניים. המשחק מעודד אותו להגיע את עצמו, לבטא את עצמו וגם להיות פעיל יותר בתהליך. הטיפול נותן מקום לבטא רגשות, שפעמים רבות נחשבים לרגשות שליליים, כמו כעס, אשמה, פחד וגם קנאה והוא מאפשר לילד להתנסות בהם ללא חשש.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)

שיטת טיפול נוספת, המוצעת גם היא כטיפול לילדים, הוא הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (Cognitive Behavioral Therapy). שיטת טיפול זו מתבססת על שילוב בין הטיפול הקוגניטיבי לטיפול ההתנהגותי והיא נחשבת לטיפול קצר מועד. היא מתאימה במקרים של חרדה, דיכאון ואפילו במקרים של הפרעות אכילה אצל ילדים ונתפסת כיעילה מאד. בניגוד לשיטות טיפול אחרות, שיטה זו איננה מתייחסת לסיבות בגינה הילד חש כפי שהוא חש או נמצא במצב המצריך שינוי, אלא מאפשרת לו להתנסות בצורה חיובית עם הגירוי המאיים ובכך לתפוס אותו בצורה מחודשת, בצורה שאיננה מאיימת. הטיפול הקוגניטיבי הניתן על ידי פסיכולוגיים המתמחים בכך עוזר לתקן מחשבות לקויות והופך אותן למחשבות בריאות, חיוביות ונכונות. השינוי הזה מאפשר למטופל לחוש בביטחון רב יותר, המשפיע באופן ישיר על התנהגותו.

טיפול קבוצתי לילדים

טיפול קבוצתי מיועד לילדים, הסובלים מקשיים חברתיים. טיפול זה, שנכנס לתחום הפסיכולוגיה בשנות החמישים, עוזר לילדים לפתח מיומנויות חברותיות שונות וכישורים, הנדרשים כחלק מהתנהלות חברתית הולמת. על פי לא מעט מחקרים נמצא שלקבוצה יש כוח רב מאד בהתמודדות עם בעיות רגשיות והיא מהווה מקור לתמיכה ולהתחזקות. טיפול קבוצתי לילדים, עוזר לזהות את הצרכים השונים של הילד, לחזק את הביטחון שלו ולעזור לו לבנות דימוי עצמי חיובי. הטיפול מאפשר לו לפתח אמפתיה כלפיי אחרים ולזהות גם את הרגשות שלו בסיטואציות חברתיות שונות. הטיפול הקבוצתי עוזר לילד לפתח כישורי חיים כמו תקשורת, הקשבה, שיתוף פעולה עם האחר ועוד ובנוסף הוא מהווה מרחב בטוח לביטוי עצמי. הטיפול נעשה במסגרת קבוצתית של 6 עד 8 ילדים לרוב בני אותו הגיל.

הדרכות הורים

אחת האפשרויות הנוספות המוצעות כיום במקרים בהם מתגלה קושי אצל ילדים הן הדרכות הורים. הדרכות אלו, שמיועדות גם להורים המעוניינים לשפר את כישורי ההורות שלהם, עוזרות להורים לבחון סיטואציות משפחתיות והתנהגותיות שונות והן מקנות להם כלים, העוזרים להם להתמודד איתן. ההדרכות מועברות על ידי פסיכולוגיים מקצועיים, המתמחים בתחום, והן כלי חשוב שיכול לסייע להורים. בעזרתן לומדים ההורים כיצד להציב גבולות לילד, כיצד לתקשר איתו בצורה נכונה, כיצד לעזור לו כשהוא במצוקה וגם כדי לזהות כשהוא נמצא בבעיה. הדרכות מסוג זה נעשות פעמים רבות במקביל לטיפול הפסיכולוגי המוצע לילד והן משלימות אותו. מדובר לרוב בסדרה של כמה מפגשים כשמספר המפגשים תלוי בצרכי ההורים והילד וגם במצב הקיים.

בחירה נכונה של טיפול

ניתן לראות שישנם סוגים שונים של טיפולים, המוצעים לילדים. לכל טיפול יתרונות אחרים וכל טיפול מסייע ממקום אחר לילד להתמודד עם הקשיים הקיימים. בחירה נכונה של טיפול ואולי אף שילוב בין כמה סוגים של טיפולים היא הדרך הנכונה ביותר להתמודד עם המצב, אולם לא תמיד יודעים ההורים באיזה כיוון לבחור. פנייה אל המומחים בתחום, כמו מכון שלם שבראשו ד”ר שרי מרדכי, היא הפתרון הנכון להורים המעוניינים לעזור לילדיהם אך אינם יודעים איך לעשות זאת. בעזרת אנשי מקצוע, פסיכולוגים קליניים מנוסים ומיומנים בתחום, ניתן לבחון את צרכיו של הילד ובהתאם לקבוע את שיטת הטיפול הנכונה לו ביותר. מדובר בתהליך ממומך המצריך זמן ולא מעט סבלנות, אך בעיקר כזה המצריך מההורים שיתוף פעולה מלא. מעבר לשיתוף הפעולה מצידו של הילד, על ההורים להיות מוכנים לקבל את העזרה המוצעת להם ולסמוך על הגורם המקצועי המציע זאת. רק באופן זה ניתן לנצל את יתרונותיו של הטיפול הפסיכולוגי ולעזור לילד להתגבר על הקשיים שמולו.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה