תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
קשב וריכוז- מערכת תיאום תורים אצל המומחים המובילים בישראל

ד”ר מרדכי שרי – על קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

ד”ר מרדכי שרי מסביר על הפרעות קשב וריכוז בכלל וילדים בפרט. ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז נאלצים להתמודד עם לא מעט אתגרים במהלך החיים. הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים, ומעבר לסבל הרב שהן גורמות לילדים עצמם, הן משפיעות לא מעט על ההורים ועל הסביבה כולה, לרבות המסגרת החינוכית עצמה.

הפרעות קשב וריכוז הן שכיחות מאד כיום והן מופיעות לרוב אצל 10 אחוזים מהילדים. הביטוי להן יכול להופיע כבר בגיל 3, ולעיתים גם בגילאים מאוחרים יותר, כמו גיל בית הספר. מדובר בהפרעה התפתחותית, הנלוות לה סימפטומים שונים, כמו קושי בריכוז, חוסר הצלחה בלימודים וגם קשיים חברתיים מסוגים שונים, הנובעים בשל התנהגותך חריגה, לרבות אימפולסיביות.

כיצד באות לידי ביטוי הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים

הסימפטומים להפרעות קשב וריכוז אצל ילדים, כמו אלו המטופלות במכון שלם, בניהולו של מרדכי שר, הם רבים ומגוונים ותלויים בסובל מהן. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בעוצמות חזקות, המשפיעות מאד על ההתנהלות היום יומית או בעוצמות פחותות. אחד הסימנים הבולטים להפרעות אלו הוא אי יכולתו של הסובל ממנה להתמקד במשימה אחת, בפרט מסוים, מה שמוביל אותו בסופו של דבר לטעויות הנובעות מחוסר תשומת לב ולאי הצלחה בלימודים. מי שסובל מהפרעות של קשב וריכוז נוטה “לקפוץ” מנושא לנושא, מעיסוק לעיסוק. חוסר שקט וגם רגישות יתר הן תופעות מוכרות מאד לסובלים מהפרעות אלו ולעיתים גם ניתוק מהסביבה יכול להיות סימפטום נלווה לכך.

הפרעות של קשב וריכוז מלוות גם בפעלתנות יתר, המכונה “היפראקטיביות”. קשה לפספס את התופעות המאפיינות את פעלתנות היתר, שכן הן מתבטאות לרוב באופן חיצוני, שקשה להסתירו. תזוזה בלתי פוסקת בכיסא, תנועות של ידיים וחוסר שקט, הם בין הסימנים השכיחים לכך וכן גם מצבי רוח המשתנים במהירות: תחושה של שמחה ומיד אחר כך עצב ודכדוך.

מי שסובל מהפרעות של קשב וריכוז לרבות היפראקטיביות, נאלץ להתמודד עם סטיגמות רבות ועם תחושות שונות, הנלוות לכך, לרבות חוסר ביטחון עצמי וקושי להשתלב בחברה. במקרים רבים בני המשפחה וגם המערכת החינוכית אינם מודעים לכך ואינם מקבלים את התנהגותו של הילד, הנובעת מהפרעה זו. חוסר הקבלה וחוסר התמיכה מצדם של הקרובים ביותר אל הילד יכולים להחמיר עוד יותר את המצב וכך גם את כלל הסימפטומים הנלווים לו. זיהוי ההפרעה והטיפול בה מוקדם ככל האפשר יכולים לחסוך לילד וגם לסביבתו הקרובה עוגמת נפש ולאפשר לו להשתלב בצורה טובה יותר בחברה ולהתמודד בהצלחה רבה יותר עם האתגרים השונים.

אבחונים שונים להפרעות קשב וריכוז

ישנם סוגים שונים של אבחוני קשב וריכוז, המוצעים כיום על ידי מסגרות המתמחות בכך, לרבות מכון שלם. לעיתים מבצעים מספר אבחונים כדי לקבל תמונת מצב מקיפה ומדויקת יותר ולעיתים אבחון אחד בלבד. הנה 3 סוגי האבחון המוצעים כיום:

TOVA – מדובר בשיטת האבחון הפופולארית ביותר כיום ולא בכדי. מבחן TOVA הינו מבחן ממחושב, הבודק את תפקודי הקשב של הילד, בהשוואה לתפקודי קבוצת בני גילו. שיטת אבחון זו משמשת עבור המטפלים ככלי עזר חשוב מאד לצורך אבחון הפרעת הקשב והריכוז ומציאת הפתרון הטיפולי הרלוונטי. במהלך האבחון נדרש הילד להתמודד עם סיטואציות ומטלות שונות, הנחשבות לחד גוניות ומשעממות. כך, ניתן לבדוק את ההפרעה באופן אובייקטיבי ולהעריך את מידת חומרתה. מבחן TOVA משמש גם ככלי אבחון עבור ילדים, הנוטלים טיפול תרופתי (כמו ריטלין) לאחר שאובחנו כסובלים מהפרעת קשב וריכוז. בעזרת המבחן ניתן לבדוק האם הטיפול אכן יעיל.

MOXO – גם כאן מדובר בשיטת אבחון יעילה מאד, המשמשת ככלי חשוב לצורך איתור ההפרעה ומציאת הדרכים להתמודד איתה. מבחן MOXO הינו כלי מדעי מהימן, המתבסס על נורמות ישראליות. כלי זה בודק מספר מדדים שונים: היפראקטיביות (הנלוות להפרעת קשב וריכוז לרוב), קשב, תזמון ואימפולסיביות. כל אלה נמדדים ביחד לקבוצת הגיל הרלוונטית וגם למגדר. בעזרת בחינתם ניתן לבנות פרופיל מדויק לסובל מההפרעה ובהתאם להציע לו את הטיפול הנכון והמתאים ביותר עבורו.

BRC – בדומה למבחן TOVA, גם כאן מדובר באבחון ממוחשב הבוחן הפרעות של קשב וריכוז. אבחון זה, בניגוד לשיטות האבחון האחרות המקובלות כיום, הוא היחיד הבוחן את כל 4 תפקודי הקשב ומאפשר לתת מענה נרחב ומדויק יותר. מבחן BRC בודק תפקודי קשב מתמשך, קשב סלקטיבי, פיצול קשב ותפקודים ניהוליים (תכנון זמן, הסתגלות למצבים שונים, ארגון ועוד).

ד”ר מרדכי שרי – אבחון מקצועי להפרעות קשב וריכוז

מכון שלם, בניהולם של ד”ר מרדכי שרי וד”ר אליצור ברנשטיין, מתמחה בטיפול ואבחון לילד, לרבות ביצוע אבחוני הפרעות קשב וריכוז. את האבחון ניתן לבצע באחת מתוך 3 שיטות אבחון, המקובלות כיום, והן אלו שעוזרות לזהות את מקור ההפרעה ואת עוצמתה. אבחון מהיר ומוקדם יכול לסייע לילד (וגם למבוגר) להתמודד בהצלחה רבה יותר עם אתגריה של הפרעת קשב וריכוז ועם כל התסמינים הנלווים לה, שבחלקם משפיעים לא מעט על איכות החיים.

לאחר האבחון

לאחר שבוצע האבחון (או מספר אבחונים) והתגלה שהילד אכן סובל מבעיה של קשב וריכוז אפשר להתחיל את הטיפול בהפרעה. יש לציין שהטיפולים המוצעים כיום אינם מעלימים אותה, אך מסייעים לילד להתמודד בצורה טובה יותר עם האתגרים השונים שלה ולכן משפרים באופן משמעותי את איכות חיים. לאחר האבחון הרשמי, יכול הילד לקבל הקלות למיניהן במסגרת הלימודית שאליה הוא שייך (כמו הארכת זמן במבחנים ועוד), מה שמאפשר לו בסופו של דבר לשפר את ציוניו בבית הספר ולהסתגל למסגרת הלימודית בצורה טובה יותר. השיפור בציונים מלווה בתחושה עצמית טובה יותר ובביטחון עצמי גבוה יותר, מה שמשליך על יכולתו להסתדר עם הסביבה שלו (בני המשפחה, קבוצת הגיל שלו וכדומה).

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה