תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון פסיכודידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

 

אבחון פסיכו- דידקטי
אבחון פסיכו- דידקטי נועד לבחון את טיבם ומקורם של קשיים בתחום הלימודי, ואת הקשר שלהם למצב הרגשי או קשיים קוגניטיביים אצל המאובחן. לכן האבחון בעצם מחולק לשני חלקים- אבחון פסיכולוגי ואבחון דידקטי.
אבחון דידקטי נועד לספק תמונה רחבה ומקיפה ככל האפשר של יכולותיו הקוגניטיביות של המאובחן, המרכיבות יחדיו את יכולת הלמידה שלו (וכן את קשייו בתחום). מעבר לבדיקה של כישורי הלמידה הבסיסיים (יכולת קריאה, יכולת כתיבה, אנגלית ומיומנויות חשבוניות), האבחון בודק את מגוון היכולות המאפשרות ותומכות בתהליך הלמידה. אלה כוללות: תפיסה חזותית, תפיסה שמיעתית, תפיסה מרחבית, תפקודי זיכרון (קצר טווח וארוך טווח), תפקודי קשב וריכוז, תפקוד ויזו-מוטורי וגרפו-מוטורי (תיאום יד- עין והיכולת להשתמש בו), תפקודי שפה (אוצר מילים, תחביר, ארגון המסר המילולי וכד’) וכן היבטים הקשורים לסגנון העבודה (מהירות, מידת הבקרה שהאדם מפעיל, התארגנות וכד’).
האבחון הפסיכולוגי כולל גם הוא הערכה קוגניטיבית, המתמקדת בהערכה של מנת המשכל (אינטליגנציה) של המאובחן, ובנוסף הערכה מקיפה של מצבו הרגשי של המאובחן (על הכוחות והקשיים שהוא מציג). הערכת המצב הרגשי כוללת בחינה של יכולות חברתיות, תפיסה עצמית, תפיסת המציאות והאחר והעולם הפנימי הרגשי. כאמור, מטרת האבחון היא לבחון את האפשרות שקשיים בתחום הלימודי נובעים מקושי רגשי.

בנוסף לתפקוד באבחון עצמו, אנו בבית הכתום מקפידים להביא בחשבון את כל הגורמים העשויים להשפיע על הקושי שהמאובחן מפגין כיום, ולכן במסגרת תהליך האבחון אנו אוספים את כל המידע שניתן לגבי ההיסטוריה של המאובחן על מנת להבין טוב יותר את עולמו ומהלך ההתפתחות שלו.
בסופו של האבחון מופק דו”ח המפרט את התמונה המתקבלת מתפקודו של המאובחן במהלכו. האבחון הפסיכו- דידקטי מאפשר לא רק לעמוד על הקשיים ונקודות החולשה של האדם, אלא גם לאתר את התחומים החזקים שלו ולאפשר לו (וכך גם להורים ולאנשי הצוות החינוכי) לראות את עצמו כמכלול. ראיה כזו היא חשובה במיוחד לאור העובדה שהסובלים מלקויות למידה “סוחבים” לרוב היסטוריה ארוכה של כישלונות ואכזבות, שעושים אותם מועדים במיוחד לתסכול רב ולפגיעה חמורה בדימוי העצמי.
צוות הבית הכתום רואה באבחון צעד ראשון בדרך לתכנון נכון ומותאם של תהליכי טיפול והוראה מתקנת בדרך להתגברות על המכשולים הניצבים בפניו.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה