תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

 

הפרעת קשב וריכוז (ADHD)
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה התפתחותית שבמסגרתה נפגעים תפקודים המרכיבים את יכולות הקשב והריכוז של האדם. התפקודים הנפגעים כוללים את מגוון ההיבטים של קשב: היכולת למקד קשב לאורך זמן, היכולת להימנע מהיסח דעת, היכולת לעבור בין מטלות או לעסוק במספר מטלות בו זמנית (מולטי- טאסקינג). בנוסף, ההפרעה עשויה להיות מאופיינת בהתנהגויות אימפולסיביות והיפראקטיביות.
הפרעת קשב וריכוז היא הרבה מעבר לאמירה השגורה של “ילד עם קוצים בישבן”, אלא התמודדות מורכבת המפריעה לתפקוד במגוון תחומים. משום שהמקום הראשון שבו נוטים להבחין בהפרעה הוא במסגרת החינוכית, קל לחשוב שההפרעה משפיעה על התחום הלימודי בלבד, אולם בפועל יש לה השפעה מכרעת גם על התחום החברתי. ילדים הסובלים מההפרעה עלולים להיתפס על ידי חבריהם כמזלזלים או לא קשובים. קשה להם ליטול חלק במשחק חברתי בגלל קושי “להחזיק את עצמם במשחק”. הקשיים החברתיים, יחד עם הקשיים הלימודיים והתסכול הרב של הילד וסביבתו, עלולים להוביל לרגשות קשים של דחייה, תחושת כישלון ופגיעה בתחושת הערך העצמי.

אבחון הפרעת קשב וריכוז בבית הכתום
הכלי העיקרי שבו משתמשים כיום באבחון הפרעת קשב וריכוז הוא מבחנים ממוחשבים. למרבה הצער, במקרים רבים כלי זה אינו מספק. אבחון הפרעת קשב וריכוז נעשה על ידי רופא בלבד, ומבחני המחשב הם כלי עזר שנועד לסייע לקבל החלטה לגבי האבחנה במקרים שבהם התמונה שהמאובחן מציג אינה ברורה כל כך. בנוסף, מידת הדיוק של המבחנים הממוחשבים במתן האבחנה עודנה שנויה במחלוקת. אנו בבית הכתום עומדים על כך שאבחון הפרעת קשב וריכוז יתבצע רק על ידי רופא, לאחר שזה אסף את כל המידע הדרוש מפי ההורים והצוות החינוכי (במסגרת האבחון ממלאים הורי הילד ומוריו שאלונים לגבי תפקודו), ובדק את הילד על מנת לשלול מחלות או הפרעות אחרות העשויות להידמות להפרעת קשב וריכוז (למשל- צורות מסוימות של אפילפסיה). בנוסף, במסגרת הצורך לכלול באבחון את הכלים החדשניים והמתקדמים ביותר בתחום, האבחון בבית הכתום נערך בסיוע מבחן MOXO, שהוא מבחן ממוחשב אשר (בשונה מהמבחנים הממוחשבים המסורתיים יותר) מדמה את ביצועי המאובחן בסביבתו הטבעית, מחזיק בנתונים הטובים ביותר מבחינת אחוזי דיוק לעומת כל המבחנים הקיימים, ובנוסף למענה על השאלה אם יש או אין הפרעת קשב וריכוז, אף ממקד את ממצאי האבחון ונותן תמונה של התפקוד בכל אחד מרכיבים השונים של הקשב- היפראקטיביות, אימפולסיביות, תזמון וקשב.
ממצאי האבחון משמשים את הרופא וצוות הבית הכתום בתכנון טיפול מיטבי עבור הילד ומשפחתו.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה