תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ההיתרונות המרכזיים של אבחון BRC

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון BRCbrain resource cognition

אין צורך להכביר במילים על תופעת הפרעות הקשב והריכוז בישראל של שנת 2012. מדובר על תופעה נרחבת כל כך עד שאין שום סיכוי שבמידה ואתם הורים לילדים, לא נתקלתם בה בצורה זו או אחרת. אבחון ילד כלוקה בהפרעות קשב וריכוז היא צעד הרה גורל עבורכם ועבור הילד כאחד. אבחון כזה משמעותו לרוב טיפול תרופתי, שינוי בדימוי העצמי של הילד, שינוי בסטטוס החברתי שלו ועוד ועוד. אי לכך חשוב מאוד לבחור שיטת אבחון ראויה ומדעית בעלת עוצמה סטטיסטית וראייה רחבה על התופעה. טקסט זה עוסק בשיטת אבחון BRC שנחשבת היום לשיטה המתקדמת ביותר לאבחון הפרעות ובעיות קשב וריכוז שונות בילדים ובמבוגרים.

אבחון BRC  – מה זה בדיוק?

שיטת אבחון BRC היא שיטה ממוחשבת שמבוצעת על מערכת ממוחשבת שמופעלת באמצעות מסך מגע. היא מיועדת לכל נבדק שמלאו לו שש שנים ושרכש מיומנויות קריאה בסיסיות. אורכו של אבחון BRC הוא חמישים דקות ובסיום האבחון מופק דו”ח מפורט שנתוניו מושווים לנתונים של נבדקים אחרים בני אותו גיל, מין ומספר שנות לימוד. את הנתונים הסופיים מנתח פסיכולוג קליני שמתמחה בניתוח דוחות כאלו שכותב מסמך מפורט ומעמיק על מצבו של הנבדק.

מה היתרונות המרכזיים של שיטה זו על פני שאר השיטות הקיימות היום?

אבחון BRC מיישר קו עם התפיסה המודרנית של בעיות קשב וריכוז. לפי תפיסה זו לא מדובר על מקשה אחת של הפרעות ובעיות. מדובר על בעיה מורכבת מאוד בעלת פנים רבות ודרגות חומרה שונות ועל כן לא מדובר על תופעה של שחור ולבן אלא על תופעה בעלת גוונים רבים. כמו כן היתרון המרכזי שלה הוא שלצד הבעיות והקשיים אבחון BRC מציין ומדגיש גם את היכולות השונות ומדובר ביתרון אדיר שחשוב להתעכב עליו.

ישנם למשל ילדים שמתקשים מאוד בהפנמת חומר שמוקרא להם או מוכתב להם. לעומת זאת ילדים אחרים יפיקו את מרב התועלת משיטת לימוד זו בעוד שכאשר הם יקראו את החומר בעצמם, לא תהיה להם אפשרות להפנים אותו. אבחון BRC מבחין בין שני הטיפוסים האלו בניגוד למבחנים אחרים. רק כך תוכלו להבין את המצב לעומקו ולהתנהל בהתאם. אבחון BRC משלב מבחנים שמיעתיים לצד מבחנים חזותיים והתמונה שמתקבלת בתום האבחון היא רחבה, מעמיקה, מקיפה ובהירה יותר מכל שיטת אבחון אחרת שנהוגה היום. מסיבה זו השיטות האחרות הולכות ומאבדות מיוקרתן בשנים האחרונות.

סוגי קשב שונים

בעבר נהוג היה לחשוב כי הפרעות קשב וריכוז משמעותן פגיעה אך ורק בקשב המתמשך (היכולת להתרכז ולשמור על קשב לאורך זמן). כיום יודעים שישנם סוגים רבים של קשב. מדובר בין היתר על קשב סלקטיבי שזו היכולת למקד את תשומת הלב במטרה אחת בלבד תוך התעלמות מהגירויים הסביבתיים ועל פיצול קשב שמהותו היא יכולת להתמודד עם מספר גירויים בו זמנית. סוג נוסף של קשב הוא תפקודים ניהוליים שכוללים יכולות תכנון, ארגון, למידה מטעויות, מילוי מטלות וכיו”ב. אבחון BRC הוא המבחן הממוחשב היחיד שבודק את כל תפקודי הקשב השונים ומסוגל להפריד ביניהם.

מה עוד בודקים בשיטה מורכבת ומודרנית זו?

בין יתר הסגולות של שיטת אבחון BRC ניתן למנות את האלמנטים הבאים שבאים לידי ביטוי בבדיקה. מדובר בין היתר על יכולות הבחנה בין מסיחים ומטרה, יכולת זיכרון לטווח קצר ולטווח ארוך, הערכת זמן, תפקודים סנסו מוטוריים ועוד. כמו כן ישנה הערכה ואבחון של יכולת ויסות עצמי, לצידה מטעויות ויכולות של תכנון וארגון. קצרה היריעה מלהכיל את כל שאר היכולות שנבדקות במהלך אבחון BRC אך הנקודה החשובה היא שמדובר על מבחן שמספק תמונה מפורטת שמציגה את נקודות החוזק לצד נקודות החולשה. לא מדובר על מבחן של סיווג פשוט ודיכוטומי וכאן כוחו.

שיטת האבחון ועתיד הילד שלכם

חשוב מאוד שכל הורה שלגבי הילד שלו עלה חשד סביר כי הוא סובל מבעיות קשב וריכוז, ייתן את הדעת על טכניקת האבחון. קראו בעיון כמה שיותר מידע על כל שיטות האבחון לפני שתחליטו לאיזו שיטה לשלוח את הילד שלכם. לצד אבחון BRC ישנן שיטות רבות שעושים בהן שימוש בימינו על כן קחו את הזמן, למדו את התחום ורק בסופו של דבר החליטו הלטה שקולה ואחראית. 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה