תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הוראה מתקנת הינה הוראה ייעודית וייחודית לבעלי לקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הוראה מתקנת הינה הוראה ייעודית וייחודית לבעלי לקויות למידה

אינספור ילדים ומבוגרים, בכל הגילאים, מכל ארצות העולם ומכל פלחי האוכלוסייה, סובלים, במודע ובלא מודע כאחד, מלקויות למידה התפתחותיות ונרכשות. כידוע, לקויות למידה הן לא רק לקויות אשר פוגעות ביכולת הלמידה ובהישגים הלימודיים, אלא גם בהתפתחות המקצועית והאישית של האדם במהלך כל אחד משלבי חייו. לכן, הקטגוריה של טיפולים לבעיות בלקויות למידה כוללת בתוכה לא מעט סוגים של טיפולים, ביניהם הטיפול של הוראה מתקנת, הוראה ייעודית וייחודית לבעלי לקויות למידה. בטח כאשר הוראה זו מתמחה ב’תיקון’ של מתודות ואסטרטגיות למידה קודמות שגויות, ובטח כאשר הוראה זו עושה שימוש בטכניקות הוראה אישיות אשר מותאמות לתלמיד.


על הוראה מתקנת מבחינת הגדרה, גישה ועוד
ברמה המילולית, ההוראה המתקנת הינה תחום הוראה בחינוך אשר מתמחה בטיפול בבעיות למידה מסוגים שונים. ברמה המעשית, ההוראה המתקנת עושה שימוש בטכניקות הוראה אשר מותאמות באופן אישי לכל תלמיד ותלמיד לאחר אבחון מקיף ויסודי וניתוח נתונים וממצאים לימודיים. מבחינת גישה, יעדים ומטרות, ההוראה המתקנת נועדה לשפר באופן מהותי ודרסטי את ההישגים הלימודיים של התלמידים בעלי לקויות הלמידה – ובעיקר, לייעל באופן אידיאלי ואופטימלי את ההרגלים הלימודיים שלהם, להגשים ולממש את כל הצרכים הלימודיים שלהם בהתאם לגילם ובהתאם לצרכים הלימודיים המצופים מהם, צרכים אשר אותם הם מתקשים למלא הודות בעיות ולקויות הלמידה שלהם. במילים אחרות, הוראה מתקנת כשמה כן היא, מתקנת תפיסות הוראה שגויות, מטמיעה בנפש ובמוח התלמיד טכניקות לימוד אשר מתאימות לו – והכי חשוב, ישנו מקצה לקצה את הישגיו הלימודיים.

הוראה מתקנת איכותית מבוססת על העקרונות הבאים
כמו כל מתודה וטכניקת הוראה יסודית וחיונית, גם הוראה מתקנת מבוססת על ‘עמוד שדרה’ לימודי אשר מבוסס על כל העקרונות הבאים: איסוף מידע חיוני ונדרש אודות התלמיד (מידע אשר נאסף בעיקר ממקורות כמו אבחונים לימודיים מקצועיים, תצפיות אקדמיות על התלמיד, התנהגותו וגילויי בעיות הלמידה והקשיים שלו, ראיונות אשר נערכו עם התלמיד עצמו וגם עם הוריו ועוד. בנוסף, תהליך איסוף המידע הינו ארוך וממושך, וזאת שכן, תהליך זה מספק ‘תמונת מצב’ כוללת ומקיפה אודות בעיותיו של הילד אבל גם יכולותיו) / בנייה, כתיבה והחלה של תוכנית עבודה ייעודית, פרטנית ומותאמת אישית (תוכנית עבודה זו הינה גולת הכותרת של ההוראה המתקנת, וכוללת אינספור מטלות ותרגילים אשר מפתחים ומעצימים את כישוריו הלימודיים של התלמיד. בנוסף, תוכנית זו מאמצת את העיקרון של ‘מן הקל אל הקשה’, וזאת על מנת לחזק את ה’רוח’ והיכולות המנטליות של התלמיד) / בדיקה ומעקב שיטתיים ותקופתיים אחר יישום ותוצאות תוכנית העבודה (וזאת על מנת לנתח כל שלב ותוצאות של התוכנית ושיפור וייעול שלהם. בנוסף, הבדיקה והמעקב התקופתיים מספקים אינדיקציה לרמת השיפור בתוצאות הלימודים, אפקטיביות של תרגילים ומטלות ועוד).

הוראה מתקנת מתקנת גם את סביבת הלימודים של התלמיד
את ההוראה המתקנת מבצעים ומיישמים אנשי הוראה אשר מתמחים בתחום ההוראה בכלל וההוראה המתקנת בפרט. בהתאם, כל מסלול לימודים של ההוראה המתקנת מלמד גם כיצד לתקן את סביבת הלימודים של התלמיד, סביבה אשר מחקרים רבים הוכיחו באופן חד משמעי, כי, ככל שהיא מלאה ביותר גירויים חיצוניים, כך יכולת הריכוז והתוצאות הלימודיות של התלמיד הינן נמוכות יותר. לכן, תוכנית העבודה האמורה כוללת בתוכה גם שלב שבו איש ההוראה המתקנת מגיעה לסביבה הלימודית של התלמיד, הן במסגרת בית הספר והן במסגרת הבית שלו, ‘מנטרל’ אותה מגירויים חיצוניים ומסיחי דעת, ולמעשה, מתאים אותה באופן אישי לתלמיד.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה