תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הוראה מתקנת וכיצד מתקנים את דרכי למידתם של ילדים?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הוראה מתקנת וכיצד מתקנים את דרכי למידתם של ילדים?
ילדים רבים וטובים סובלים מלקויות למידה שונות, ולכן הם מתקשים במסגרת הבית ספרית הרגילה במיוחד בהשוואה לילדים שאינם סובלים מלקויות למידה. לילדים אלה מוענקים שיעורי הוראה מתקנת, אשר כשמה כן היא, היא נועדה לתקן את דרכי למידתם, להקנות להם כלים אקדמאיים על מנת שיוכלו להוכיח את עצמם בלימודים, ממש כמו ילדים אחרים.

מורים יצירתיים
מורי הוראה מתקנת הם מי שלמדו חינוך מיוחד, שכן הילדים הסובלים מלקויות למידה הם ילדים בעלי צרכים מיוחדים. הלימודים נלמדים בכיתות קטנות מאוד, כאשר לכל ילד מותאמת תוכנית לימודים פרטנית ולא גורפת, ולכן על המורים להיות מאוד יצירתיים. עליהם לדעת מאין נובעת הבעיה וכיצד מטפלים בה. יש לעודד את תלמידים גם כאשר הם נוחלים כישלונות וגם כאשר הם נוחלים הצלחות יש לתמוך בהם רגשית ולהנחיל להם ידע לימודי, כלומר פשוט ללמד אותם כיצד לומדים ולא לחזור על שגיאות. הילדים הנדרשים לקבל שיעורי הוראה מתקנת הינם ילדים הסובלים מלקויות למידה, מ ADHD, מADD , מדיסלקציה, מדיס קלקולציה, עיכוב שפתי ועוד. אין מדובר כאן על ילדים מוגבלים שכלית, נהפוך הוא, אלה יכולים להיות ילדים עם מנת משכל גבוהה מאוד, ולכן יש להעניק להם את כל הכלים לפרוח ולהצליח, ממש כמו שמשקים נטע רך. המטרה היא לצבור חוויות לימודיות חיוביות, על מנת לא להמאיס בעיניהם את בית הספר. המטרה היא שהם יגדלו להיות מבוגרים מצליחנים, כאלה שיכולים להתקדם אל עבר לימודים גבוהים, כאלה אשר יכולים להשתלב היטב בעבודה.

למה חייבים הוראה מתקנת?
כאשר מדובר על ילדים הסובלים מלקויות למידה, הוראה מתקנת היא הכרח המציאות. בעבר היה נהוג לא לטפל בילדים הללו, פשוט לוותר עליהם, מכיוון שלמערכות החינוך לא היו שום כלים להתמודד עימם. עם השנים היה מי שהגה את המושג הוראה מתקנת, וכיום ישנם כל הכלים להתמודד עם הילדים הללו. רבים הם הילדים הסובלים מלקויות למידה שונות אשר סובלים מביטחון עצמי נמוך, במיוחד ליד ילדים המצליחים בלימודים, ולכן כה חשוב להקנות להם את הכלים הלימודיים הנכונים, אשר יסייעו להם ללמוד טוב יותר, ללמוד משגיאות, לדעת שאין להרים ידיים עם כל כישלון. לדעת לקבל את הכישלונות ולטפוח לעצמם על השכם בעקבות הצלחות.

איך מזהים לקויות למידה?
לקויות למידה מזוהות על יד אבחון בידי גורם מתאים. כבר בתקופת הגן הגננת יכולה לזהות אי אילו קשיים, אבל המבחן האמיתי הוא עם הכניסה לבית הספר. אם המורה מפנה את תשומת ליבכם ללקויות אופציונאליות, קחו את ילדיכם בהקדם האפשרי לאבחון. ככל שהוא יטופל בהקדם כך ייטב לו וגם לסביבה שלו. האם לקויות למידה נעלמות באיזשהו שלב? זוהי וודאי שאלה המעניינת הרבה מההורים, אבל התשובה היא שלילית. לקויות למידה אינן נעלמות, הן גם אינן מתעצמות או נחלשות. למעשה מדובר על עניין מולד. אם אחד מההורים סובל מלקויות למידה כלשהן, סביר להניח שגם הילדים שלו יסבלו מלקויות למידה, או לפחות אחד מהם, אבל גם לא תמיד. כאמור, לקויות למידה אינן נעלמות או מתעצמות, אבל יש לטפל בהן בהקדם על מנת שהילד לא יחווה יותר מדיי תסכולים. על מנת שהוא לא יאמץ לעצמו דפוסי התנהגות של מפסידן, על מנת שהביטחון העצמי שלו יעלה, על מנת שהדימוי העצמי שלו יעלה, על מת שינתנו כל המפתחות להצלחה לימודית, אלה הם המפתחות להצלחה בחיים. אז אם אתם חוששים שהילד סובל מלקויות למידה, אבחנו אותה במהרה, והעניקו לא את כל הכלים האפשריים על מנת להתמודד על הלקויות בהצלחה.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה