תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הוראה מתקנת – כדי להתמודד עם לקות הלמידה באופן הנכון ביותר

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

ישנם לא מעט ילדים המתמודדים במהלך תקופת הלימודים בבית הספר עם בעיות שונות, הבאות לידי ביטוי בהישגיהם הלימודיים. במקרים בהם מתגלים קשיים לימודיים שונים, שאינם תואמים את יכולתו האישית של התלמיד או את גילו, מוצע כפתרון, אבחון דידקטי, המתבצע על ידי מכונים שונים בארץ ונעשה על ידי אנשי מקצוע בעלי ההכשרה המתאימה לשם כך. אבחון דידקטי זה מאפשר לזהות לקויות למידה שונות, הנובעות מבעיות כמו הפרעות ריכוז או קשב או קשיים אחרים, ובהתאם לתוצאותיו מוצעות שיטות הטיפול המתאימות ביותר, הכוללות, במקרים רבים, גם הוראה מתקנת.

 אבל תחילה, מהן לקויות למידה?

 במסגרת אבחון דידקטי ניתן לזהות מגוון של לקויות למידה. לקויות למידה אלו הינן הפרעות בתפקוד, הנובעות מסיבות שונות. ישנן לקויות למידה, המזוהות על ידי אבחון דידקטי, ככאלו הנובעות כתוצאה משיבוש גנטי או מסיבוכים בהריון כמו חוסר חמצן, וישנן גם לקויות למידה הנובעות על רקע פסיכולוגי או רגשי. אולם, בדרך כלל מקור הלקות הוא בעיה נוירולוגית, הקשורה באזורי השפה במוח. ישנם מקרים בהם מתגלות לקויות למידה, במסגרת אבחון דידקטי, הנובעות דווקא מבעיות רפואיות שונות, כמו מחלות ודלקות אוזניים, המופיעות בשנתיים הראשונות לחיים וגורמות לשיבושים בפעולות המוח, הקשורות ברכישת השפה, המובילים ללקות בתחום. איתור מוקדם של לקויות למידה שונות, במסגרת אבחון דידקטי מקצועי, יאפשר לפתח את כל המיומנויות הנדרשות ולהתמודד איתן באופן היעיל ביותר. אבחון דידקטי אצל תלמידים בכיתות הנמוכות, הסובלים מקשיי קריאה התחלתיים, יכול לשפר את יכולותיהם בעזרת הוראה מתקנת, הנקבעת בהתאם לכל אבחון דידקטי.

לקויות למידה, כפי שמזוהות במסגרת אבחון דידקטי, יכולות להיות לקויות מילוליות או לקויות שאינן מילוליות. לקויות למידה מילוליות יכולות להיות בעיות כמו הפרעת קשב וריכוז. ילדים רבים סובלים מבעיה של קשב וריכוז הבאה לידי ביטוי בקושי בהפנמת מידע חדש. גם דיסלקסיה היא סוג של לקות למידה מילולית, הבאה לידי ביטוי בקשיי קריאה ואיות. סוג אחר של לקויות למידה הן אלו שאינן מילוליות ויכולות להופיע במסגרת אבחון דידקטי בעת בחינת תפיסה מרחבית, שמיעתית או קוגניטיבית. לצד כל זה גם הקושי בהבנת קודים חברתיים והתנהגותיים יכול להיחשב כלקות למידה באופן שאיננו מילולי.

 מהו אבחון דידקטי?

משנמצאו סימפטומים שונים העשויים להעיד על לקות למידה כלשהי מומלץ לפנות בהקדם לביצוע אבחון דידקטי. אבחון דידקטי הינו אבחון מקיף, הבוחן מגוון של כישורי חשיבה וכישורים קוגניטיביים הקשורים ללמידה, למיומנויות השפה, ליכולת לקרוא ולהבין, לכתיבה ועוד. אבחון דידקטי, בעזרת בדיקה מעמיקה, בוחן את תפקודי הלמידה של הנבחן ומנתח את קשייו השונים בעזרת מבחנים מסוגים שונים. לאחר קבלת תוצאותיו של אבחון דידקטי זה, ניתן לזהות מהם קשייו של המאובחן. האם מדובר בלקויות למידה הנובעות מרמת משכל נמוכה, מדפוסי למידה שאינם יעילים או אולי מבעיות רגשיות. בהתאם לכך, נקבע הטיפול המתאים העוזר לקידומו של הנבחן במערכת הלימודית. במקרים רבים מוצעת, במסגרתו של האבחון ולאחר קבלת תוצאותיו, הוראה מתקנת.

 חשיבות הפנייה לצורך אבחון דידקטי מוקדם

שנותיו הראשונות של התלמיד בבית הספר הן אלו שיקבעו רבות מתכונותיו הלימודיות. פנייה אל אבחון דידקטי מוקדם על מנת לאתר את לקויות הלמידה השונות תעזור לתלמיד להתמודד עם מיומנויות הלמידה השונות באופן הנכון ביותר. ישנם מבוגרים, הסובלים מלקויות למידה גם בגילאים מתקדמים שכן מעולם לא פנו למכון מתאים, לביצוע אבחון דידקטי מקצועי. מבוגרים אלה, אם היו מטופלים בגיל צעיר היו יכולים להתמודד עם הלקות טוב יותר. אבחון דידקטי מקצועי ומוקדם יכול למנוע את השלכותיהם של קשיים לימודיים אלה בהמשך הדרך. אבחון דידקטי, מלבד הטיפול המתאים שמציע ללקויות השונות, יאפשר לכל תלמיד התחלה ראויה במסגרת החינוכית, ובהתאם לצרכיו ויכולותיו. אבחון דידקטי נכון לצד הוראה מתקנת יאפשרו לתלמיד לשפר את הישגיו הלימודיים וכבר בגיל צעיר ומבלי לגרור זאת גם להמשך. בעת פנייה לצורך ביצוע אבחון דידקטי מקצועי חשוב לוודא כי מדובר במכון בעל כל האישורים המתאימים, לביצוע אבחון דידקטי זה וכן כולל בעלי מקצוע בעלי ניסיון בתחום. אבחון דידקטי, המציע מסלול של הוראה מתקנת, יכול להיות במסגרת של מכון אבחון פרטי או כזה, המוצע מטעמה של העירייה. כך או כך, ניתן למצוא כיום מבחר של מכוני אבחון דידקטי רבים בארץ, וליהנות מפתרונות יעילים במיוחד.

 מהי הוראה מתקנת ומדוע מהווה פתרון מוצלח כל כך במקרים של לקויות למידה?

ישנם לא מעט מקרים בהם התלמיד איננו מצליח לרכוש את הקריאה על פי שיטת הלימוד המתנהלת בבית הספר בו לומד. הסיבות לקושי זה מתגלות במסגרת אבחון דידקטי מקצועי, המציע, במסגרתו, לפנות אל הוראה מתקנת על מנת להתמודד עם הקושי או לקות הלמידה שהתגלתה. בעזרת הוראה מתקנת נבחר חומר עזר מתאים יותר ולעיתים גם שיטת קריאה אחרת, העוזרת לו לרכוש את מיומנויות הקריאה באופן נכון יותר. הוראה מתקנת מותאמת באופן אישי לכל תלמיד ותלמיד בהתאם לממצאיו של אבחון דידקטי, שבוצע קודם לכן, ומסייעת לו לרכוש את הקריאה והכתיבה בהתאם ליכולותיו וחזקותיו. הוראה מתקנת יכולה להיות בעברית, באנגלית וגם בחשבון, והיא נעשית תוך הבנת צרכיו האישיים ועולמו הרגשי של התלמיד. הוראה מתקנת, במסגרת אבחון דידקטי, מוצעת לתלמידי כיתות בית ספר יסודי, היא מוצעת לתלמידים המתקשים בקריאה וכן לתלמידים המתקשים בחשבון. הוראה מתקנת איננה רק הקריאה או הכתיבה הטכנית עצמה. היא גם הזדמנות לבנות את הדימוי העצמי החיובי של הילד ולשנות את תפישתו הן לגבי עצמו ויכולותיו השונות והן לגבי התחום הלימודי, בו הוא התקשה.

כיצד הוראה מתקנת עובדת ומתנהלת אל מול התלמיד?

כאמור, מדובר בשיטת הוראה פרטנית, בה התלמיד לומד יחד עם המורה או במסגרת של קבוצות קטנות מאד. במסגרת זו מושם דגש על יחס אישי, תוך התייחסות לרקע המשפחתי, החברתי והפסיכולוגי של הילד. שיטת הוראה זו הינה שיטה הנמשכת זמן ממושך ואיננה מראה תוצאות מיידיות. מדובר בשיפור הדרגתי, הקשור הן במיומנויות הלמידה השונות והן בכישורי ההסתגלות של הילד עצמו. הוראה מתקנת מתאימה הן לילדים בעלי לקויות למידה שונות, שהתגלו במסגרת אבחון דידקטי והן לילדים הסובלים מבעיות של קשב וריכוז. טיפול בעזרת הוראה מתקנת יכול לשפר באופן משמעותי את הישגיו של הילד ובמקביל לחזק את בטחונו העצמי.

לסיכום: הוראה מתקנת הינה דרך מצוינת להתמודד עם לקויות למידה מסוגים שונים. ביצוע אבחון דידקטי בגיל צעיר, ככל האפשר, יאפשר לזהות את לקויות הלמידה ואת הסיבות להן, ובהתאם יציע את הפתרון הטוב ביותר. הוראה מתקנת, המתאימה לאלה, הסובלים מלקויות למידה שונות, ומוצעת לאחר אבחון דידקטי מעמיק, מותאמת באופן פרטני לכל תלמיד ותלמיד, בהתאם לצרכיו האישיים ויכולתו. היא עוזרת לו צעד אחר צעד לפתח את כל המיומנויות הדרושות לו על מנת להשתלב באופן המוצלח ביותר במסגרת הלימודית. האבחון הדידקטי חשוב שיעשה במסגרת מכון מקצועי, מוכר ובעל ניסיון בתחום.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה