תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הוראה מתקנת – ענת ירדני

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

ענת

המושג הוראה מתקנת הופיע בישראל לראשונה בשני ספרים של מרים גיליס, מרצה בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר-אילן. הספרים “הוראה מתקנת” ו”היבטים חדשים בהוראה מתקנת”, יצאו לאור בסוף שנות השבעים בהוצאת דקל. המושג הוראה מתקנת השתרש מאז בחינוך בארץ ומשמעותו טיפול בבעיות למידה על ידי עבודה פרטנית. בדרך כלל עובדות בהוראה מתקנת מורות לחינוך מיוחד או מורות שהתמחו בתחום זה. ענת ירדני היא בעלת ניסיון רב בטיפול בהפרעות קשב וריכוז והוראה מתקנת. מגוון הקורסים שלמדה ושילוב הגישות השונות בעבודתה מסייעים לה להפעיל טכניקות הוראה מתקנת בכל טיפול.
הוראה מתקנת עתידה לתקן אצל התלמיד את עולם הלמידה שלו. ממהותה, ומכאן גם שמה, היא אמורה להשפיע על למידה לא ראויה, לא יעילה, חסרה, ועוד. כדי לבחון כיצד התלמיד הגיע להישגים דלים, אם בכלל, צריך לאבחן אותו. האבחון מתבסס על תצפיות, שאלות, מבחני זיכרון וראיונות. לענת ירדני ניסיון רב בעריכת תצפיות, ולדעתה זהו השלב הראשוני והחשוב באבחון.
בשלב התצפיות המקדימות צריך לראות באיזה שלב התפתחותי התלמיד נמצא, מהם הקשיים עימם הוא מתמודד, מהן נקודות התורפה שלו, אך גם מה הן נקודות החוזק. לאחר האבחון מתבצעים ראיונות עם המורים שמלמדים את הילד, בשלב שהילד החל לעבור מספר תהליכים. אלה יוכלו לספק עליו מידע שלא התגלה באבחון או בתצפית, ולהראות למורה נקודת מבט שונה על הילד ולתת לו כלים לעבודה עם הילד. ההורים נמצאים עם הילד בזמן האבחון, כדי ללמוד על התנהגות הילד מחוץ לשעות הלימודים, על תופעות חריגות, קשיים רגשיים, בעיות חברתיות אם יש ועוד. בנוסף יכולים ההורים לקבל תוך כדי האבחון נקודות מבט שונות על הילד.

לאחר שלב האבחון, חובה לבנות תוכנית עבודה פרטנית עם הילד. ניתן לבחון את ההתקדמות הילד מתחילת העבודה ועד לשלב מסוים, למשל, לאחר שלושה חודשים.

“העבודה מתחילה עם נקודות החוזק של התלמיד ומהמקום שבו הוא שולט”, אומרת ירדני. “רק בשלב הבא מתחילים בהדרגה להתמודד עם הקשיים וזאת כדי להעניק לילד חווית הצלחה ראשונית. במהלך העבודה עם הילד חשוב להעניק לו חיזוקים תכופים ומידיים, וזאת כדי להגביר את המוטיבציה שלו. צריך לזכור שהילד הגיע להוראה מתקנת עם תסכול ותחושת כישלון. אם הוא ימשיך להיכשל הוא לא ישתף פעולה”.

במהלך ההוראה המתקנת צריך לבצע הערכה מדי פעם ולשתף בה את הילד. כאשר הילד רואה שהתקדם ולמד הוא מוכן להמשיך “ולהזיע”.

בהוראה מתקנת עוסקים בין השאר לא רק במקצועות הלימוד עצמם, אלא ביצירת סביבה לימודית מהנה, אוירה תומכת, מוטיבציה ללמידה, הקניית חשיבות ללימודים, וגם בתהליכי ארגון הלמידה, והשקעה בשיפור יכולות תומכות, כמו שיפור הזיכרון, קשרים לידע קיים, פעולות רב חושיות ועוד.

בתנוענת נעזרים במשחקים, תשבצים, משחקי חידה, ועוד. אלה משמשים חלק מהשיעור כדי להפוך אותו משבלוני למהנה. לא אחת משתמשים מורי ההוראה המתקנת במשחקים שהם מפתחים על חומר הלימוד, כמו משחקי קלפים, משחקי טריוויה, לוטו, שבץ נא ועוד.

ההוראה המתקנת מרוכזת בעיקר בחומרי הלימוד של בתי הספר היסודיים. היא מתרכזת בעיקר בהקניית יסודות הקריאה, הכתיבה והחשבון. לתלמידים בכיתות גבוהות יותר עוזרת ההוראה המתקנת בעיקר בגיבוש אסטרטגיות ומיומנויות למידה.

ענת ירדני עוסקת במרכז תנוענת בשיפור מיומנויות למידה ובטיפול בהפרעות קשב וריכוז. גישת ההוראה המתקנת ודרכי העבודה המופעלות בה, מיושמות לאורך כל העבודה עם התלמידים המגיעים אליה לטיפול.

 ענת ירדני

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה