תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון פסיכודידקטי ודידקטי אצל מבוגרים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

על אבחונים פסיכודידקטיים ודידקטיים אצל מבוגרים

לאור המודעות הרבה להפרעות קשב וריכוז, יותר ויותר מבוגרים פונים בשנים האחרונות לביצוע אבחון הפרעות קשב וריכוז במכונים השונים, במסגרת של או אבחונים אחרים. מכונים אלה, המבצעים אבחונים מסוגים שונים, כמו אבחון דידקטי, הכולל גם אבחון של הפרעת ריכוז וקשב, עוזרים לאתר את ההפרעה ולטפל בה בהתאם. אם בעבר האמינו כי הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים עשויות לחלוף עם הזמן, הרי שכיום יודעים כי אלו אינן חולפות, ובמידה ולא מטופלות, עשויות גם להוביל בעקבותיהן לתופעות נלוות ואף גם חמורות.

התסמינים אצל מבוגרים המעידים על הפרעות קשב וריכוז


מכוני אבחון, המבצעים אבחון דידקטי לצד אבחון הפרעות קשב, מציעים אבחונים מתאימים גם למבוגרים. אבחון הפרעות קשב וריכוז, במסגרת אבחון דידקטי למבוגרים, יכול להיעשות במידה והתגלו תסמינים שונים, היכולים להעיד כי מדובר בהפרעה של קשב וריכוז. בעוד שאצל ילדים הפרעה זו עשויה להתבטא בעיקר בהיפראקטיביות, אצל מבוגרים היא מתבטאת בעיקר בתחושת חוסר מנוחה או חוסר שקט פנימי. לצד כל זה יכולים מבוגרים רבים גם לסבול מתופעות של אימפולסיביות, בעיות ארגון וכן קשיים בלימודים בתחומים שונים, המובילים לפנייה אל אבחון דידקטי לאיתור הקושי והבעיה. מבוגרים, הסובלים מבעיה של קשב וריכוז, הבאה לידי ביטוי בהישגים אקדמאיים נמוכים, מתקשים גם ליצור קשרים חברתיים, הם נוטים להחליף מקומות עבודה בתדירות גבוהה ואף גם סובלים מסף תסכול נמוך. במקרים רבים הם פונים למכון אבחון לצורך ביצוע אבחון דידקטי בשל הישגים לימודיים נמוכים, המעידים, בסופו של דבר, על הפרעת קשב וריכוז. התסמינים השונים, מהם יכולים לסבול מבוגרים אלה, עלולים להוביל גם למצבי דיכאון ואף קושי בהתנהלות היומיומית ולכן ישנה חשיבות רבה בפנייה אל אבחון דידקטי או אבחון אחר לאיתור ההפרעה.

 כיצד מאבחנים הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים?

מכיוון שמדובר בסימפטומים רבים ושונים, חשוב לבצע אבחון מדויק ומקצועי. מכוני האבחון השונים, המציעים אבחון דידקטי הכולל אבחון בעיות קשב וריכוז, עושים זאת במקצועיות רבה במיוחד בעזרת אנשי מקצוע מתאימים, בעלי הכשרה לביצוע אבחון דידקטי ואבחונים נוספים. בטרם הפנייה לביצוע אבחון דידקטי הכולל אבחון בעיות של קשב וריכוז, במידה והתגלו קשיים אקדמיים וכן סימפטומים נוספים, חשוב לשלול בעיות נפשיות או בעיות בריאותיות שונות. בחירת האבחון הנכון, בין אם זהו אבחון דידקטי, אבחון פסיכולוגי או אבחון אחר, תעזור בקבלת הטיפול המתאים. במקרים בהם מתגלה קושי במסגרות הלימודיות, חשוב לבצע אבחון דידקטי בהקדם. אבחון דידקטי זה בוחן יכולות בסיסיות והתנהגויות אסטרטגיות של למידה, ובמקרים בהם מדובר גם בקשיים חברתיים, לצד אבחון דידקטי זה מומלץ לשקול אבחון אצל פסיכולוג, לצורך קבלת טיפול קוגניטיבי התנהגותי מתאים. במקרים רבים, לצד אבחון דידקטי זה, מוצע מבחן TOVA, שהינו מבחן ממוחשב שפותח בשנות השישים המסייע באיתור ההפרעה. אולם, חשוב לזכור כי מבחן זה איננו מספיק ולכן כדאי שייעשה לצד אבחון דידקטי או אבחונים נוספים, במידת הצורך, לשם קבלת האבחון המקיף והנכון ביותר.
במקרים רבים ישנם מבוגרים, הסובלים מבעיות של קשב וריכוז, שאינם מודעים לבעיה ואינם ניגשים לבצע אבחון מתאים, כמו אבחון דידקטי למשל. המודעות לכך בשנים האחרונות מאפשרת לזהות את הסימפטומים השונים, ובהתאם, לפנות לעזרה מקצועית, הכוללת אבחון דידקטי, אבחון הפרעת קשב וריכוז או אבחון פסיכולוגי. אבחון דידקטי מקצועי או כל אבחון אחר, המזהה אצל המבוגר את הבעיה, נותן לה תוקף ומאפשר למבוגר לחזור להתנהלות שגרתית ובריאה יותר בעזרת טיפול מתאים. מבוגרים רבים, הסובלים מבעיה זו כבר מגיל צעיר, נאלצו בעברם להתמודד עם סיטואציות חברתיות, לימודיות או התנהגותיות שונות, שלוו ברגשות קשים כמו תסכול או חרדה. כל אלה, המשיכו גם בתקופת הצבא וכמובן באו לידי ביטוי גם במסגרת האקדמית. ישנם לא מעט מבוגרים שהתוודעו לתופעה לראשונה בחייהם דווקא במסגרת האוניברסיטאית, בה החלו לסבול מקשיים לימודיים. קשיים אלה הובילו אותם לפנות אל אבחון דידקטי ואבחונים אחרים נוספים ולקבל את הטיפול המתאים.

 הטיפול המוצע למבוגרים

 לאחר אבחון דידקטי, אבחון הפרעת קשב וריכוז או אבחון פסיכולוגי, במסגרתם נמצא כי אכן מדובר בהפרעה של קשב וריכוז, מוצע טיפול מתאים, העוזר להתמודד עם בעיה זו.

  • טיפול תרופתי – טיפול תרופתי לסובלים מבעיות של קשב וריכוז הינו הטיפול השכיח ביותר והוא כולל מספר תרופות שונות, כשהמוכרת בהן היא הריטאלין. טיפול זה מתאים ל – 75% מכלל הסובלים מהפרעות אלו ונמצא כמתאים במקרים רבים. אולם, חשוב לדעת, כי מדובר בתרופה הכוללות תופעות לוואי והיא מתאימה לפרק זמן מוגבל, ולכן ייתכנו מקרים בהם איננה תתאים כפתרון.
  • טיפול קוגניטיבי התנהגותי – במסגרת הטיפולים המוצעים למבוגרים, מוצע טיפול קוגניטיבי התנהגותי, המשפר את הדימוי העצמי, את המצב הבריאותי, את המצב הרגשי וכן גם את המצב החברתי. מדובר בטיפול קצר מועד המתמקד בדפוסי החשיבה וההתנהגות הגורמים להפרעה. במקביל, עוזר טיפול זה לפתח דפוסים בריאים בעזרת מטלות טיפוליות שונות. טיפול זה מוצע במקרים בה נמצא כי המקור להפרעה הינו נפשי. במקרים אלה יהווה טיפול זה פתרון מתאים.
  • מציאת מסגרת לימודית מתאימה – במידה ומדובר בבעיה של קשב וריכוז, הבאה לידי ביטוי בקשיים לימודיים שונים ומתגלה במסגרת אבחון דידקטי, מוצע מסלול של הוראה מתקנת או עזרה אקדמית, המאפשרת למבוגר להשתלב בלימודים אקדמיים גבוהים, למרות ההפרעה הקיימת. אבחון דידקטי מקצועי מאפשר לזהות את הבעיה ולהתאים לה את הפתרון הנכון ביותר. אבחון דידקטי זה מזהה וממפה התנהגויות של למידה בתחומים שונים, כמו חשבון, קריאה וכתיבה, חשיבה מילולית, עיבוד לשוני ועוד ומאפשר גם לקבל הקלות בבחינות, המתקיימות במסגרת האקדמית, וכל זאת בתנאים המתאימים לאלה הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. ניתן לבצע אבחון דידקטי מיוחד, המתאים לסטודנטים, על מנת לאתר את ההפרעה או לקות הלמידה הנלוות לה. אבחון דידקטי זה מוצע על ידי אנשי מקצוע, בעלי ההכשרה המתאימה לאיתור לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז אצל סטודנטים.
 כמה נתונים סטטיסטיים

על פי מחקרים נמצא כי לפחות ארבעה אחוזים מכלל המבוגרים סובלים מבעיות של קשב וריכוז. אולם, ככל שהמודעות לכך עולה, מספר הסובלים מבעיה זו עולה גם כן, שכן רבים יותר פונים אל מכוני אבחון ומזוהים, במסגרת אבחון דידקטי או אבחון אחר, כסובלים מהפרעה זו. כמעט מחצית מהמבוגרים, הסובלים מהפרעה זו בשנות בגרותם, סבלו ממנה גם בתקופת ילדותם אולם לא זכו לטיפול המתאים או לטיפול בכלל. בנוסף, בעוד שאצל ילדים ישנם יותר בנים, הסובלים מהפרעה זו בהשוואה לבנות, אצל מבוגרים נמצא כי גברים ונשים סובלים מכך בדיוק באותה המידה. נתון סטטיסטי נוסף מציין כי רוב הפונים אל מכוני האבחון השונים, המציעים אבחון דידקטי הכולל אבחון הפרעת קשב וריכוז, הינם צעירים בשנות העשרים לחייהם, המעוניינים להשתלב במסגרות אקדמיות שונות או כבר לוקחים בהן חלק. במקרים אלה, מזהים הצעירים את הקושי להתמודד עם הדרישות הגבוהות של המוסד האקדמי ואת הצורך הרב בריכוז, קשב והתמדה על מנת להצליח. צעירים אלה, הסובלים מהפרעות של קשב וריכוז, מתקשים להשתלב במסגרת הלימודים, קושי הבא לידי ביטוי בהישגיהם האקדמיים הנמוכים. קושי לימודי זה מוביל אותם לפנות לקבלת אבחון דידקטי, הנועד לזהות לקויות למידה וכן גם בעיות של קשב וריכוז.

 ובכל זאת, ישנם גם לא מעט מבוגרים בעשורים המתקדמים מאד של חייהם שמעולם לא ביצעו אבחון דידקטי לאיתור הפרעות קשב וריכוז. מבוגרים אלה, שחלקם גם נמצאים בגיל הפנסיה, יכולים, למרות גילם המבוגר, לפנות לקבלת סיוע, שיותאם להם באופן אישי ויעזור להם להתמודד עם ההפרעה באופן הנכון ביותר.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה