תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים – מה קורה עם השנים?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים

הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים – כתופעה אשר אינה חולפת עם הגיל

הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים עשויה לפגוע בכל תחומי החיים. אף על פי כן היא עדיין מיוחסת לילדים, ומבוגרים רבים שלא אובחנו בעבר אינם מודעים לעובדת היותם בעלי הפרעות קשב, וסבורים שתסמיניה הינם חלק ממרכיבי האופי שלהם. כיום, בשל החשיפה והמודעות לנושא מסתמנת עליה במגמה של מבוגרים הפונים לאבחון הפרעת הקשב, והם עושים זאת לרוב יחד עם הפנייה אל הלימודים האקדמיים. בעבר נחשבה ההפרעה לתופעה החולפת עם ההתבגרות, אך כיום כבר ידוע שהפרעת הקשב אינה חולפת אלא משנה את אופייה עם הגיל.

להסתדר “איכשהו” עם הפרעת קשב והריכוז

מרבית הפונים אל מכוני אבחון הפרעות הקשב בקרב הבוגרים הם סטודנטים, אך לעתים קרובות מגיעים גם הורים, המבקשים להיבדק בעצמם בעקבות אבחון ילדיהם. רבים מקרב המבוגרים המאובחנים קולטים עד כמה נפגעה איכות חייהם מהיעדר אבחון וטיפול הולם בצעירותם. כשנשאלו אחדים מאותם המאובחנים המבוגרים כיצד הם הצליחו להתמודד עם הפרעת הקשב שלהם, הם הודו שהם הסתדרו “איכשהו”, כשחלקם אף מצא את הדרכים, ואף הצליח בלימודים. אף על פי כן, הודו בעלי ההפרעה, שהציונים היו נמוכים באופן משמעותי מרמת הבקיאות שלהם. הפער הזה בין רמת הבקיאות לתוצאות בפועל הוביל לאכזבות קשות, עד למצבים בהם חשו שהם “כישלון סדרתי”. הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים אינן חולפות עם הגיל וגם אינן מתפרצות כך לפתע בגיל הבוגר. הן מולדות ומתלוות אל האדם גם אל הגיל הבגיר, כאשר במהלך השנים הן משנות את צורתן ונותנות את ביטוין בדרכים שונות ומגוונות.

הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים בלתי מאובחנים

הפרעת קשב וריכוז נוגעת, פוגעת ובעלת השלכות בכל תחומי החיים. נתונים מחקריים מראים כי הסובלים מההפרעה הזו מתחילים בקיום יחסי המין שלהם בגיל צעיר הרבה יותר ועם יותר פרטנרים. אחוז הנפלטים ממוסדות החינוך, אחוז המשתמשים בסמים וגם אחוז הפשיעה בקרבם גבוה מן הממוצע. הם נוטים להחליף מקומות עבודה בתדירות גבוהה, מתקשים לתפקד בהיבט המשפחתי והזוגי, מתקשים להתנהל נכון כלכלית, נסיבות המובילות לאחוז גירושין גבוה. התחלואה הנלווית מתבטאת בהפרעות במצב הרוח אשר נעים בין מניה לדיכאון, התמכרויות שונות וחרדה. לא פעם מופנים בטעות בעלי הפרעות הקשב לטיפול בהפרעות הנפשיות מבלי שהפרעת הקשב שלהם נחשפה. טיפול בהפרעה נלווית מבלי לטפל במקור ההפרעה יטיב מעט עם המטופל אך לטווח הרחוק לא יהיה אפקטיבי.

אבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז בגיל המבוגר

אבחון הפרעת הקשב הינו קליני, ובמהלכו נבדקים הרקע של המטופל, תלונותיו, וכן ההיסטוריה הנפשית, הרפואית, ההתפתחותית והישגיו בכל הביטי החיים. הפרטים נבדקים הן במהלך ריאיון עם רופא פסיכיאטר או נוירולוג והן באמצעות מילוי שאלונים מותאמים למבוגרים. כמו כן נשלח המטופל לבדיקות עזר על מנת לשלול את קיומן של תחלואות אחרות, העשויות לדמות את תסמיניה של הפרעת הקשב כמו הפרעה בתפקוד בלוטת התריס, חוסר בוויטמין ,B12חוסר ברזל, הפרעות שינה וכדומה. כלי עזר נוספים הם מבחנים נוירו פסיכולוגיים שחלקם ממוחשבים וחלקם פסיכו דידקטיים. הטיפול כיום הינו טיפול משולב המורכב מטיפול תרופתי וטיפול בהפרעות הנפשיות והגופניות, כגון קואצ’ינג, קורסים לשיפור מיומנויות הלמידה, הדרכות וכדומה.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה