תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז וטכניקת האבחון מסוג BRC

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

כל הורה לילדים בגיל בית הספר מודע היטב לבעיות הקשב והריכוז שבהן לוקים ילדים רבים כל כך בגילאים האלה. בטקסט זה נסקור מעט את הבעיה ונתייחס לשיטת אבחון BRC שנחשבת היום למתקדמת ולמודרנית מכולן. מלבד ילדים ונערים התופעה מקננת גם בלא מעט מבוגרים וטכניקת אבחון BRC מתאימה גם להם. אי לכך מאמר זה נוגע לכולם. אתם מוזמנים לקרוא בעיון ולהמשיך להתעניין בנושא הכל כך חשוב הזה שעלה למודעות רק בעשור וחצי האחרונים בישראל.

אבחון הפרעות קשב וריכוז

אין צורך להרחיב את היריעה על הפרעות קשב וריכוז. כולנו מכירים אתן בצורה זו או אחרת. עם זאת חשוב מאוד לתת את הדעת על שיטות האבחון המודרניות. משנה לשנה מופיעים יותר ויותר מקרים של ילדים שסובלים מהבעיה. מאחר ולאבחון ילד כסובל מהפרעות קשב וריכוז ישנן השפעות מרחיקות לכת על חייו, החלו מומחים רבים בנושא לתת על כך את הדעת. ישנם חוקרים רבים שטוענים כי ילדים רבים סובלים מהתופעה כפועל יוצא של העידן המודרני. ריבוי ערוצי המידע, האינטרנט, הטלפונים החכמים, הטלוויזיה מרובת הערוצים, המחשב ושאר החידושים הטכנולוגיים הם הגורמים לדעת המומחים לריבוי המקרים שצצים ללא הרף. לדעת מומחים אחרים מדובר בסך הכל בתופעה של אבחון יתר וכאן נכנס לתמונה אבחון BRC.

מה זה בעצם אבחון BRC

אבחון BRC היא בדיקה ממוחשבת שאורכת חמישים דקות. היא מבוצעת מול מסך מגע ובסיומה מופק מסמך שמכיל את כל הנתונים מהאבחון. נתונים אלו מושווים לנתונים של נבדקים אחרים בני אותו גיל, מין ומספר שנות לימוד. לאחר מכן איש מקצוע מתחום הפסיכולוגיה הקלינית עובר על הנתונים וכותב מסמך מפורט, מעין דו”ח מקיף, מעמיק וקפדני אודות המצב. בפגישת משוב עם הורי הנבדק או עם הנבדק עצמו בלבד במידה ומלאו לו שמונה עשרה שנים מסופקת התמונה הכללית וכן הדו”ח המפורט.

היתרונות של אבחון BRC על פני שיטות אחרות

הסיבה ששמו של אבחון BRC עולה בזמן האחרון לכותרות היא התמונה המפורטת שהוא מציע לגבי המצב. מבחנים אחרים לרוב מסווגים את הנבדק כלוקה בהפרעה או כלא לוקה בהפרעה. אבחון BRC מציע ראייה כוללת של מידת החומרה של הבעיה וכן של האספקטים השונים שלה. לצד מבחנים ויזואליים מציע אבחון BRC מבחנים שמיעתיים ועוד. בכך מיישר המבחן קו עם התפיסה המודרנית של בעיות קשב וריכוז כבעיות מורכבות מאוד שאין להתייחס אליהן בצורה כוללנית. כמו כן מציע אבחון BRC התייחסות לא רק לנקודות החולשה ולבעיות אלא גם לנקודות החוזק וליכולות בתחומים שונים.

מה בדיוק בודקת טכניקת אבחון זו?

בעבר התייחסו לבעיות קשב וריכוז ככאלו שפוגעות אך ורק ביכולת הקשב המתמשך, כלומר ביכולת למקד ולשמר את הקשב בנושא אחד בלבד. כיום אנחנו מודעים לכך שהקשב האנושי מתחלק לסוגים רבים של קשב. בין היתר מדובר על קשב סלקטיבי (היכולת להתמקד בנושא אחד חרף הפרעות וגירויים סביבתיים ברקע), פיצול קשב (היכולת להתמודד עם מספר מטלות בו זמני) ויכולות ניהוליות (יכולות של אגון, למידה מטעויות ועוד). אבחון BRC הוא המבחן הממוחשב היחיד שמבדיל בין סוגי הקשב השונים ונותן את הדעת על היכולות בסוגים השונים.

כמו כן אבחון BRC בוחן יכולות של זיכרון לטווח ארוך וטווח קצר, זיכרון שמיעתי וזיכרון ויזואלי מרחבי, יכולות של הערכת זמן, כישורים ותפקודים סנסו מוטוריים, תפקודים ניהוליים, יכולת ויסות עצמי ועוד ועוד. כך למשל מבחין אבחון BRC בין ילד שיפיק את המרב מהרצאה או ממידע שיועבר אליו בעל פה לבין ילד שיפיק את המרב מקריאה עצמית של מידע. מבחנים אחרים לא מבחינים בין שני הטיפוסים השונים כל כך.

למה חשוב לעבור אבחון בשיטת BRC?

על מנת להכיר את התמונה הכוללת ולדעת כיצד להתמודד עם הבעיה חשוב לאבחן אותה בצורה המקיפה והפרטנית ביותר. ילד שיסווג כלוקה בבעיות קשב וריכוז באופן כללי יהיה מסווג כילד בעייתי. אי לכך חשוב לראות את ההפרעה וכיצד היא משתלבת בחיי הילד. חשוב לתת את הדעת על היכולות שלו, על נקודות החוזק שלו במקביל לבעיות ולנקודות החולשה. רק כך ניתן יהיה להתמודד עם הבעיה באופן המקיף והחכם ביותר ולבחון את אפשרויות הטיפול המתאימות ביותר. 

[contact-form-7 id=”200302″ title=”Appointment צור קשר עם BRC-Israel”]

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה