תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מהי הפרעת קשב וריכוז חלק ג’

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מאת; גלי ארזי

בשני החלקים הקודמים של מאמר זה ערכנו הכרות עם הנושא של הפרעות קשב וריכוז והתמקדנו בהסבר על התופעה, כיצד מתבטאים התסמינים של הפרעות קשב וריכוז, ובעיקר בגורמים הגנטיים והסביבתיים אשר יכולים לגרום להופעה של הפרעת קשב וריכוז. בשני חלקים אלו התמקדנו בהתייחסות להפרעת קשב וריכוז אצל ילדים, אך האמת היא שהפרעת קשב וריכוז יכולה להופיע גם אצל מבוגרים.

למעשה, הפרעת קשב וריכוז היא מעין הפרעה כרונית. אי אפשר לרפא אותה לחלוטין אבל ניתן בהחלט ללמוד לחיות איתה ולהתמודד איתה. לכן, ילדים רבים אשר סובלים מהפרעות קשב וריכוז יגדלו להיות מבוגרים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז. כיום, ניתן להיתקל בהרבה סיפורים של מבוגרים אשר בילדותם נחשבו לעצלנים או מופרעים והיום יודעים להסביר שפשוט הייתה להם הפרעת קשב וריכוז אך בזמנו לא הייתה לכך מודעות ולא ידעו לאבחן שמדובר בהפרעה נוירולוגית אשר ניתן לטפל בה.

כיצד מאבחנים הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים

בדומה לילדים, אבחון רשמי של הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים צריך להתבצע על ידי איש מקצוע מוסמך. אך תהליך האבחון מעט שונה מכיוון שהתסמינים שמהם סובלים מבוגרים עם הפרעות קשב יכולים להתבטא בצורה מגוונת יותר, ובולטת פחות, מאשר בילדים.

על מנת לקבל אבחנה של הפרעות קשב וריכוז בבגרות, התסמינים צריכים היו להיות נוכחית גם בילדות. פעמים רבות כאשר מבוגר שומע על התסמינים הוא נזכר שבתור ילד הוא באמת היה כזה – שכחן, חסר שקט, מתקשה בהכנת שיעורי בית וכדומה. עם זאת, חשוב לזכור שלא כל מי שבתור ילד היו לו תסמינים הדומים להפרעת קשב וריכוז הוא אכן מי שסובל מהפרעה זו. תסמינים אלו ודומים להם יכולים להופיע מסיבות נוספות ולכן חשוב לערוך שיחות עם האדם ולהבין את מקור התסמינים.

כיצד מטופלות הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים.

הטיפול בהפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים דומה מאוד בבסיסו לטיפול אצל ילדים, והוא מבוסס על שילוב בין טיפול תרופתי ופסיכותרפיה. הטיפול התרופתי מבוסס בדרך כלל על ממריצים כדוגמת הריטלין או הקונצרטה, שהן תרופות פופולאריות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז בילדים. המינון ומשך הטיפול ייקבע על ידי פסיכיאטר בהתאם למאפיינים פיזיולוגיים של המטופל.

בנוסף לתרופות אלו, ישנם מקרים שבהם רושמים תרופות אנטי-דיכאוניות לטיפול במבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז, במיוחד תרופות מסוג ישן יותר, הנקראות טריציקלידיות. תרופות אלו משפיעות על המעביר העצבי דופאמין ולכן הן יכולות להיות יעילות בטיפול בהפרעות קשב וריכוז.

החלק השני של טיפול בהפרעות קשב וריכוז הוא טיפול נפשי המתבצע על ידי פסיכולוג. מטרת הטיפול איננה לחקור את מסתרי הנפש ולמצוא איזו טראומה מהעבר שאולי גרמה להפרעת הקשב, אלא לעזור למטופל להשלים עם מצבו ולהתארגן בצורה יעילה יותר. המטפל עוזר למטופל לרכוש כלים אשר עוזרים לו להתמודד עם התסמינים שהוא חווה כחלק מהפרעת הקשב והריכוז. כך למשל, מטופל אשר נוטה לשכוח דברים חשובים שעליו לעשות ילמד כיצד להתארגן בעזרת אלמנטים חיצוניים שיזכירו לו כמו יומן, התרעות בטלפון וכדומה. זה נשמע פשוט ואפילו מובן מאליו, אך לאנשים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז דברים אלו אינם עניין של מה בכך ויש לעבוד איתם ולעודד אותם לעשות בהם שימוש יעיל.

הפרעות קשב וריכוז הן לא עונש לכל החיים. בעזרת אמצעים פשוטים יחסית ניתן להתמודד איתן ביעילות וליהנות משיפור משמעותי בכל תחומי החיים, החל מהלימודים, דרך העבודה וכלה ביחסים עם הקרובים לנו.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה