תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים עם לקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

למרות שאנו מכירים את בעית הקשב והריכוז רק מעולמם של הילדים שהרי התופעה של הפרעות קשב ולקויות למידה קיימת גם אצל מבוגרים יותר.

לאורך השנים חשבנו כי לקויות למידה תופענה רק אצל ילדים ותעלמנה עם הזמן וזאת מכיוון שרוב הילדים עם בעיות של הפרעת קשב וריכוז וליקויי למידה לא פעם נשרו ממסגרות הלימוד, אף אחד לא ידע על קיומם של אותן בעיות מכיוון שאותם ילדים ויתרו לעצמם בדרך מסויימת וכך בעצם נוצר מצב שליקויי הלמידה הפסיקו להעיק על מערכת החינוך. אנשים עם לקויות למידה שנשרו מספסל הלימודים השתלבו בעבודה ומה שהסתיר טוב את לקויות הלמידה או את בעית הקשב והריכוז התבטא בכך שלא היה להם צורך בשימוש בקריאה, כתיבה או חישובים.

לקויות למידה ובעיות קשב וריכוז אצל המבוגר

מבוגר שיעבוד במפעל כפועל ייצור,נהג, אמן, חקלאי, ספורטאי או בעל חנות יוכל להסתיר היטב את לקויות הלמידה שלו מכיוון שאין לו שימוש בהם ובכך בעצם גם הסביבה לא תחוש בהבדל. תמיד תהיה לו למבוגר דרך, לחמוק בצורה יצירתית מקשיי קריאה,כתיבה ויכולת ההסתרה תצליח גם שמדובר בבני משפחתו. לעולם לא תראו מבוגר עם לקויות למידה שיתנדב לסייע לבנו בשיעורי בית, לא תראו אותו כותב מכתבים ולא תראו אותו מברך ברכה פשוטה על היין, תמיד ימצא פתח מילוט וימנע מלקרוא, לכתוב או להשתתף בפעילות כזאת או אחרת.

לקויות למידה אצל ילדים ונוער

אם כן לקויות למידה לא תעלמנה עם הגיל, יכול אולי להתקבל שיפור מסויים בקריאה וכתיבה אך לצערנו עדיין ישארו שם ליקויים שהם ממקור תורשתי שילוו את האדם לאורך כל ימי חייו. המון מבוגרים הסובלים מלקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז אינם מודעים לכך כשהם בטוחים שהקושי בעצם לא נובע מקושי אלא מעצלנות בגיל צעיר או מהסיבה שלא יצא לו לרכוש השכלה אקדמאית כמו לשאר חבריו. חשוב לציין כי עצלנות או חוסר מוטיבציה או בעיה כזאת או אחרת הם בעצם התוצאה של לקויות הלמידה ואין הם מהווים את הסיבה לכך.

יותר מעשרים אחוז של נוער וילדים מנסים להתגבר על בעיות ליקויי הלמידה במסגרת שהותם בבית הספר, הם מנסים בכל כוחם לקרוא נכונה, לכתוב ואף לבצע חישובים ולא מצליחים, הדבר העצוב הוא שהסביבה מייחסת להם עצלנות וחוסר רצון לבצע דברים כשלפעמים אף מייחסים להם טפשות, הדבר גורם נזק כי אותם ילדים מתבגרים מרימים את ידיהם ומשוכנעים לא פעם בגלל בורות החברה בה הם מוקפים כי אין הם שווים דבר ומוותרים מראש, בבגרותם הם נכנסים למסגרות עבודה ועמלים להסתיר את ליקויי הלמידה בתקווה שיצליחו לעקוף אותם ולהימנע מלהתמודד עם אותם קשיים.

חלק מהאכלוסיה יגידו כי הם אכן מצליחים בדרך מסויימת אבל החשש שאולי מישהו יחשוף אותם מלווה אותם כל הזמן. ילדים או מבוגרים עם לקויות למידה או בעיות קשב וריכוז נלחמים כל חייהם בלהסתיר קשיים מאנשים קרובים כמו משפחה או עמיתים לעבודה והם לרוב לא מעיזים להתקדם כי הם חוששים ממה שידרוש מהם הקידום, לא פעם, פעילות יומיומיות כגון, כתיבת שקים, בירור חוזים, מילוי דוח פשוט או שאלון או קריאת ספר הן משימות קשות עבורם.

גם בארצות הברית וגם בארץ קיימת הקבוצה הגדולה ביותר של אנשים עם לקויות למידה. בכל שנה מצטרפים עוד ועוד אנשים לקבוצה הנאלצת בעצם להתמודד עם לימודים, הכשרה מקצועית, השלמת השכלה וכל זאת ללא שום תמיכה חינוכית שהרי כבר הוזכר שאין מודעות מספיקה בקרב הציבור לרבות תמיכה כספית שכלכך נדרשת ולא מתקבלת ואז גורמת למבוגר עם לקויות למידה להתמודד לבד עם הבעיה או לעסוק בהכחשה או הסתרה של הקשיים מן העולם החיצון, המבוגר עם לקויות הלמידה לא באמת מודע שהוא סובל מלקיות למידה או הפרעות קשב וריכוז ומערכת החינוך או עולם התעסוקה לא ערוכה לאבחונו ולכן גם לא מסייעת לו בעבודה ואף לא בלימודים.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה