תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעת קשב וריכוז- האבחון, הטיפול וההתמודדות.

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

בישראל כחמישה עד עשרה אחוז מהתלמידים סובלים מהפרעת קשב וריכוז ובשמה המדעי, ADD.
חלק זה הוא רק החלק המאובחן כבעל הפרעת קשב וריכוז ועלינו לזכור כי ישנם אוכלסיות נוספות שכלל אינם מאובחנים, אך חיים ביומיום עם ההפרעה. ההפרעה היא הפרעה ביצועית, התנהגותית ובאה לידי ביטוי בתפקוד נמוך יותר של האדם וזאת בהשוואה ליכולות אדם מן השורה

אבחון קשב וריכוז- מוקסו או טובה?

ניתן לתפקד עם ההפרעה, אך במקרה בו מודעים לנוכחותה, התפקוד עתיד להיות גבוה יותר .
ישנם שני מבחנים עיקריים לאבחון הפרעת קשב וריכוז;
המבחן הראשון והותיק הוא מבחן tova אשר בודק את חלוקת הקשב, מעבר יעיל בין מטלות, היפר-אקטיביות, ריכוז ומיקוד לאורך זמן. האבחון מתבצע אל מול מחשב והנבדק מבצע שני קטעי בחינה, הראשון ללא נטילת רטלין והשני לאחר נטילת הרטלין. התוצאה המתקבלת מאבחון טובה היא כן/לא, זאת אומרת האם ישנה הפרעת קשב וריכוז או אין.

המבחן השני הוא מבדק המוקסו (moxo) והוא בודק את אותם הפרמטרים אך מתבסס על מתן ציון למאובחן ב 4 מדדים; אימפולסיביות, קשב, תזמון והיפראקיטיביות. בחלוקה של מדדים אלה, ניתן למקד את הטיפול לבעייה באופן ספציפי ולא כטיפול כללי .
לקויות למידה ניתנות למדידה ע”י מבחנים נוספים ויש להשתמש במבחן הנכון לכל בעייה שמנסים לאתר. בין היתר ניתן לאתר לקויות אלה על-יד אבחון דידקטי המאתר את הקשיים הלימודיים של הנבדק, או על ידי אבחון פסיכודידקטי, המאתר את הסיבות לקשיים הלימודיים של הנבדק. קשיים ננוספים יכולים לנבוע מדסלקציה שהיא קושי בכתיבה, או מדסקלקוליה שהיא קושי בחישוב מספרים ותרגילי חשבון בסיסיים.

ההתמודדות עם ADD לילדים ומבוגרים

לאחר שהצלחנו לאתר את מקור הבעייה, חשובה לא פחות היא דרך ההתמודדות. ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז שלא מתמודדים כפי שצריך עם ההפרעה, עלולים לייצר קשיים חברתיים, תפקודיים ולימודיים ובהמשך לכך לסבול מחוסר בטחון עצמי או מתחושת כשלון מיותרת, שניתן היה למנוע על ידי טיפול נכון וממוקד.

כאשר אנו דנים בתופעת הפרעת הקשב והריכוז, מאופן כמעט אינסטינקטיבי אנו חושבים על בני נוער וילדים, אך אל לנו לשכוח כי גם מבוגרים חווים קשיים יומיומיים בהתמודדות עם דרישות החיים, הפרעת קשב יכולה להיות גורם משפיע לרעה על פיתוח קריירה, על התמודדות עם זוגיות או אפילו על יחסי משפחה תקינים. ADD היא איננה תופעה המשוייכת לילדים או לנוער בלבד, אלא גם למבוגרים, גברים או נשים כאחד.

לרוב את התופעה קל לזהות בגיל צעיר כבר בבית הספר אך ישנם מקרים רבים בהם האדם הבוגר, שאיננו מודע לסימפטומים של ההפרעה, איננו יכול לאבחנה או לטפלה כפי שצריך ונוצר מצב בו הוא חי שנים מבלי בעצם להבין או לפרש נכון את הלקות התפקדוית
אבחון הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים הוא תחום נפוץ מאוד כיום וחלק בלתי מבוטל מהאבחונים מתבצעים לסטודנטים או לבוגרים אשר התוודעו לראשונה לסימטופמים בגיל מאוחר יחסית והחליטו לטפל בתופעה על מנת להקל על עצמם את שגרת יומם.

אם את/ה חושב כי ייתכן וגם אתה סובל מהתסמינים המוכרים של הפרעת קשב וריכוז, מומלץ לעבור אבחון אצל אחד מהגורמים המוסמכים ובכך בעצם למנוע מצב של לקות תפקודית שאיננה מטופלת כפי שצריך, או כפי שניתן לטפל בה ולהתמודד איתה ביתר קלות בימינו.

פורטל קשב וריכוז, מציע מגוון שיטות טיפוליות להפרעת הקשב, בין אם מדובר באימון ייחודי להפרעות קשב וריכוז, טיפול רגשי, הוראה מתקנת או אפילו הדרכת הורים להגדלת המודעות ושיטות ההתמודדות הקיימות היום בישראל.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה